Renault MEGANE: cruise control

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Motorcode: K9K A6, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 81

De cruise control probeert de ingestelde snelheid constant te houden door meer of minder vermogen van de motor te vragen maar vlekkeloos zal dit niet verlopen want als de snelheid dreigt te verlagen is er meer vermogen nodig om de snelheid in stand te houden. De Megane heeft met 81 kw voldoende vermogen maar dat vermogen wordt wel uit een 1500 cc motor geperst dus zal het maximale koppel bij een hoger toerental liggen wat rijden niet ten goede komt. Zonder cc het gaspedaal in één stand houden leidt automatisch tot snelheidsverlies omdat de tegenwind en de weg omstandigheden een grote rol spelen. Ik vrees dat Renault dit af gaat doen als zijnde een product eigenschap en niet als een defect.
Off topic een auto van dit bouwjaar aanschaffen zonder enige vorm van garantie is nooit slim.

add12

Geplaatst door add12 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

add12 (0), 8 jaar geleden

Bij het zetten van decruise control op 120 km per uur blijft de km meter dit constant aangeven. Echter je voelt de auto ineens optrekken en dan weer afnemen. Je ziet de brandstofverbruik ook toenemen van ca 5,8 naar ruim 6,5 of zo per 100 km. Zonder de cc en het gaspedaal op een stand houden neemt de auto in snelheid af wat te zien is aan de km meter. Het rare is dat het soms goed gaat op de cc . Mooi constant zonder voelbaar optrekken en een verbruik vam minder dan 5 l op de 100 km. Dan ineens verandert het weer naar 6,5 l per 100 km en weer voelbaar optrekken zonder dat snelheid verandert. Dealer heeft uitgelzen en kan niets ontdekken. Schoonmaakmiddel bij de motorolie gedaan, ook bij de diesel en ook door inlaat is een reiniger gespoten. Auto trekt goed op. Zonder problemen rijdt de auto zo 140 km per uur. Er staat ca 180000 km op de teller. Als je 80 km op cc rijdt voel je dit versnellen niet en is het verbruik ruim onder de 5 l per 100 km. Kent iemand dit probleem en heeft misschien ook een oplossing?

kaleido 1 (1595) PRO, 8 jaar geleden

In het verhaal zit een theoretische tegenstrijdigheid , het verbruik neemt toe , je voelt hem optrekken , en toch verandert de snelheid niet ?
Is het dan niet zo dat hij iets omhoog moet , bv. tegen een viaduct op ?
Hoelang duurt dit verschijnsel ?

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

Doet hij dat ook met de automatische termperatuurregeling uitgeschakeld?
(Misschien schakelt hij de aircocompressor in en loopt die zwaar?)

add12 (0), 8 jaar geleden

Het klinkt raar maar je voelt de auto optrekken maar km meter stand verandert niet.
Als je gaspedaal zelfde stand houdt, dus zonder cc, dan wordt de snelheid minder. Om dit te corrigeren moet ik het gaspedaal verder induwen en dan voel je ook die toename, optrekken.
Gebeurt op vlakke weg. Dus niet bij viaduct of zo.
Als alles goed werkt, dus de momenten dat de cc wel constant is, dan voel je ook amper dat er gas wordt bijgegeven als je wat omhoog rijdt zoals bij viaduct. Ook neemt brandstof maar iets toe.
Indien cc , of eigenlijk ook bij gaspedaal intrappen en snelheid constantproberen te houden, neemt brandstofverbruik enorm toe als ik zelde viaduct oprij.
Brandstoffilter en luchtfilter net vervangen maar probleem blijft.
er is wel pas een trekhaak gemonteerd.

add12 (0), 8 jaar geleden

Verschijnsel van even optrekken moet je denken aan seconde of zo. Dan weer ca 7 tot 10 sec constant dan weer versnellen, dan weer constant en dit gaat zo maar door.

add12 (0), 8 jaar geleden

Gebeurt met en zonder de climate control aan.

kaleido 1 (1595) PRO, 8 jaar geleden

Er zijn al een aantal dingen zo uitgesloten , vaak is het zo 1 2 3 niet te achterhalen , ik zou dan nu beginnen met het storingsgeheugen uit te laten lezen bij de dealer , en dan alle systemen.

add12 (0), 8 jaar geleden

Uitlezen is gedaan door renault dealer in vlissingen. Kon niets vinden. Ook uitgelezen door ander niet dealer bedrijf. Keek bv ook naar de lmm ed. Kon ook niets vinden. Zei in ieder geval dat het niet roetfilter kon zijn omdat de auto goed optrekt. Echter soms lijkt het als ik overschakel dat de auto ver terugvalt in vermogen en ik flink gas moet geven om weer te laten oppakken. Het vervelende is dat de auto soms goed rijdt en dan is het weer puinhoop. Mijn vrouw is laatst zelfs er ziek van geworden. Ik heb de auto ca 3 mnd en zonder garantie gekocht. Ben zo langzamerhand ten einde raad. Verbruik hoog, ja via tanken berekend en niet de boordcomputer. Overigens scheelt het niet veel het verbruik berekend via de bc of via de pomp.

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

Laat de dealer eens met Live data bekijken wat er precies gebeurt op het moment als de auto gas bijgeeft/loslaat.

add12 (0), 8 jaar geleden

Dat de cc bijstuurt bij tegenwind, viaduct op en is logisch, echter dat dit de enen keer zonder dat je iets merkt gaat en een andere keer bij zelfde weg en omstandigheden zoals temp en wind is toch raar. Paar collegas hebben zelfde auto en daar merk je niets van dit golvend rijden. Kortom als het altijd zou zijn is de fout makkelijker te achterhalen maar nu lastig want ene keer wel andere keer niet is lastig. Ook al zie je de km stand niet veranderen tijdens gasgeven zie je wel de verbruiksmeter een sprong maken naar rechts ruim boven 6 a 7 l per 100 km.
soms rij ik bv eerst 130 km dan langzaam snelheid laten zakken naar 120 km per uur. Verbruik is dan ineens soms ook lager dan wanneer ik naar 120 ga en daar probeer te blijven hangen.

uitlezen tijdens rijden. Krijg je dan een kastje mee? Net zo iets als bij een hartpatient die een week lang een kastje krijgt?

add12 (0), 8 jaar geleden

Betreffende gas op een stand houden om 120 te blijven rijden werkt soms wel en soms niet. Stel je rijdt 120 km en houdt gas vast en binnen 1 a 2 km rij je 105 of zo. Geef je geen gas bij zakt hij zelfs naar 90 km. Ook dit gebeurt niet altijd. Soms blijft hij wel op 120 km uur.

zou het iets elektrisch kunnen zijn. Bv dat tijdens montage van trekhaak iets fout is gegaan?

Zou er een lek kunnen zitten in de luchttoevoer
voordat de vraag komt
de remmen zijn los. Geprobeerd op een licht aflopende straat.

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

[quote=add12]
uitlezen tijdens rijden. Krijg je dan een kastje mee? Net zo iets als bij een hartpatient die een week lang een kastje krijgt?[/quote]

Nee, een Renault monteur rijdt met je mee terwijl zijn Renault Laptop op jouw auto is aangesloten: hij kan dan meteen in de auto-computer kijken wat die op dat moment doet (bv. gaspedaalstand, inspuithoeveelheden enz.).
Wellicht ziet hij dan waarom de motor op sommige momenten méér vermogen/benzine nodig heeft om een bepaalde snelheid te handhaven.

add12 (0), 8 jaar geleden

Kun je met de renault can clip met software dit ook uitlezen? Lijkt mij uiteindelijk goedkoper (ca 180 euro) dan een monteur mee laten rijden. Bovendien heb je hier in de toekomst meer aan.....
Of is de software die de monteur gebruikt uitgebreider?

Heino4267 (215), 8 jaar geleden

Dat is juist de Renault clip, maar dan gebruikt om terwijl je rijdt en exact de omstandigheden opwekt die de vreemde verschijnselen laten zien, in de live data tabellen van je computer af te lezen wat er op dat moment gebeurt. Dit is dus niet de foutmeldingen uitlezen die ergens in het verleden zijn veroorzaakt, maar juist op het moment dat er iets afwijkends gebeurt, meekijken wat normaal is in de data en wat op dat moment "vreemd" is. Een goed monteur kan daaruit op dat moment zijn conclusies trekken, waardoor je verschijnselen op het spoor kan komen die op geen enkele andere manier zijn op te sporen.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Gebruik eens een GPS om te kijken of je wagen echt versneld op de cc.
Als hij echt versneld, en de km teller meet constant.
Dan klopt er dus iets niet in het km signaal.
Dit signaal wordt gemeten via de ABS module en sensoren.
Problemen op de canbus door je geïnstalleerde trekhaak zou zomaar kunnen.
Als het daarvoor niet was en daarna wel, moet je het daar in de buurt gaan zoeken.

add12 (0), 8 jaar geleden

Gebeld met garage waar auto in onderhoud is geweest. De vorige eigenaar had melding motormanagement lampje branden en zei dat auto inhield. Toen is de rekeneenheid aangepast.
Vervolgns is auto naar de handel gegaan.

Ondertussen afspraak gemaakt om auto tijdens rijden uit te laten lezen.
Wordt vervolgd.

Uiteraard stel ik het zeer op prijs dat jullie meedenken en hopelijk ook blijven doen. Meer weten meer dan alleen

Tijdens proefrijden niets gemerkt maar zoals ik al zei, soms doet de auto het goed.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Dat de vorige eigenaren hem hebben weggedaan voor dit probleem is een duidelijke aanwijzing dat er iets mis is.
Lijkt er wel op dat de garage meegewerkt heeft, om het probleem tijdelijk te laten verdwijnen om zo de auto beter verkoopbaar te maken.

Een logfile zal zeker ook kunnen helpen te vinden wat de oorzaak is, al zal het nog steeds lastig zijn.
Ze kunnen met de clip dacht ik 20 verschillende parameters tegelijk loggen.
Zorg dat je in ieder geval de data hebt van:
Snelheid, toerental, motortemp, boordspanning, lucht hoeveelheid, gemeten turbodruk, aangevraagde turbodruk, gemeten brandstofdruk, gevraagde brandstofdruk, stand egr, gevraagde stand egr, stand gasklep ( heeft een diesel tegenwoordig ook voor de egr), drukverschil roetfilter, temperatuur roetfilter, en stand gaspedaal.
Helaas kun je dacht ik niet zien hoeveel "gas" de motor zelf geeft op cruise.
Hou ook handmatig de tijdstippen bij waarop het probleem zich voordoet.

Ze kunnen van de log een EXCEL bestand maken, die kun je dan eventueel met ons delen en of zelf later nog eens doorpluizen.

pieterp9094 (0) PRO, 8 jaar geleden

uitlezen tijdens het rijden is sowieso een goede stap. met een GPS met logging erlangs om bij te houden wat de snelheid precies doet.

met de elektronica of de software kan natuurlijk iets mis zijn, echter als ik het verhaal zo lees zou ik eerder denken aan een probleem dat er een rem na een tijdje aanloopt. zijn de remmen van de auto al eens nagekeken ? ik kan niet verklaren waarom die na enkele seconden dan weer los komt maar weet je pas als je het snapt.

add12 (0), 7 jaar geleden

Auto is bij verkoper tijdens tijden uitgelezen en konden niets vinden.
Auto toen naar dealer gebracht en zij zagen probleem vrij snel. Bleek de elektroklep vd aansturing van de turbocompressor te zijn. Deze elktroklep kost ca 70 euro. Is vervangenen auto rijdt goed. Bij 120 km per uur ca 4,8 l. Echter na olie vervangen is verbruik met da 10% omhoog gegaan. Nog steeds niet slecht ljjkt mij die 5,5 l pet 100 km bij 120 km per uur maar toch raar.

Bedankt voor alle goede tips en misschien heeft iemand nog wat aan deze oplossing.

add12 (0), 7 jaar geleden

Probleem opgelost, elktroklep vd aansturing van de turbocompressor vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.