Renault Clio 2011: D4F 1.2 16V LPG klepspeling afstelwaardes nokkenas met of zonder groef?

Bouwjaar: 2011, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4F D7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Vandaag ben ik aan mijn nieuwe clio 1.2 16V LPG klepspeling gaan controleren. Nu geeft Haynes aan dat de klepspeling afhankelijk is van de toegepaste nokkenas, er zijn twee uitvoeringen, met en zonder groef tussen Cil1 en Cil2 (Vanaf koppelingzijde?)

Specs met groef:
0.25...0.32 in
0.35...0.42 uit

Specs zonder groef:
0.10...0.17 in
0.20...0.27 uit

Gemeten:
0,32-0,32---0,34-0,34---0,3-0,27---0,32-0,32 in
0,07-0,07---0,07-0,1---0,07-0,07---0,25-0,07 uit

Aan de hand van de specs zou je zeggen dat mijn nokkenas een groef zou moeten hebben omdat de gemeten waardes inlaat rond de 0,32 liggen. Klepspeling blijft gelijk of wordt door slijtage kleiner.

Zie bijgevoegd een foto waar nokkenas een beetje zichtbaar is tussen Cil1 en Cil2 (Vanaf koppelingszijde).

1. Ik zie geen groef in nokkenas tussen Cil1 en Cil2 (aangenomen dat Cil1 aan koppelingszijde zit). Kan iemand mij een duidelijke foto sturen hoe de groef te herkennen is?
Of kan iemand dit bevestigen aan de hand van de foto?

2. Kan iemand mij aangeven hoe ik aan de voorgeschreven vloeibare pakking "Rhodorseal 5661" kan komen of aangeven wat een goed equivalent is ivm toepassing klepdeksel afdichting.

paul8598

Geplaatst door paul8598 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 3 jaar geleden

Ik heb geen foto voor je , maar hoe je het ook bekijkt de uitlaatkleppen staan veel te strak , zou denken dat je met groef hebt qua specs , inlaat gebeurt niet veel mee op gas , uitlaat gaat altijd veel te strak staan wordt een stuk beter en zakt in , automaterialen zaak levert de juiste vlb. pakkingsoort.

paul8598 (0), 3 jaar geleden

- Aan de gemeten inlaat speling zou je inderdaad veronderstellen dat het een nokkenas met groef zou moeten zijn.
- De groef zou dan toch zichtbaar moeten zijn?
- Want het kan ook nog dat vorige eigenaar de inlaatkleppen verkeerd heeft gesteld, dus dat vorige eigenaar verkeerde afstelwaardes heeft toegepast (met groef ipv zonder groef)
- Ik ben het eens dat de uitlaat erg krap staat, nog net op tijd bij gelukkig :)
- Hopelijk kan iemand nog een foto sturen van de groef / merkteken of andere data waaruit blijkt welke klepspeling ik moet toepassen.
Renault art code klepdeksel is 52259LS.

atte (0) PRO, 3 jaar geleden

De groef is een op de nokkenas omlopende groef tussen de twee nokken van de 2e of 3e cilinder. Groef zit dus inde nauwe ruimte tussen die twee nokken. Op de tekening die ik daarvan heb is niet aangegeven of het de 2e of 3e cilinder is.

Bandenmannetje (15) PRO, 3 jaar geleden

Plaatje ervan..............

paul8598 (0), 3 jaar geleden

Bedankt alemaal voor deze nuttige informatie. Ik ga ma of di kijken of ik de groef kan zien.

check

Beste antwoord, geplaatst door paul8598 (0), 3 jaar geleden

Vraag is beantwoord / opgelost!
Er zit inderdaad een groef in de nokkenas tussen de twee
nokken van Cilinder 2 (Franse telling, Cilinder 1 aan koppelingszijde).
De groef is goed verborgen maar wel duidelijk zichtbaar als je weet waar je moet kijken.
Dat wordt dus behoorlijk stellen, uitlaat van 0,07 naar 0,35...0,42.
Bijgevoegd een paar foto's. Bedankt voor jullie hulp.

kaleido 1 (1425) PRO, 3 jaar geleden

Mooi bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.