Motor stopte tijdens rijden,riem gebroken.Er zijn een paar klepstoters stuk
,zijn de kleppen gelijk krom of kan ik het proberen met nieuwe stoters,de
nokkenas is ook nog heel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
IK zou de gok niet nemen.
Indien de klepstoters stuk zijn, hebben die dus een beste tik gehad.
En door wie of wat? Juist, de klep(stelen).
Ik zou voor de zekerheid de kop lichten en de kleppen checken.
Kun je gelijk de bovenkant van de zuigers bekijken op evt. schade.
heeft U ook een eventueel een oorzaak waarom die riem gebroken is?
Te veel kilometers met de riem, vastlopers geleiderollen, waterpomp!!!!!!!!!
Ik zie regelmatig dat deze riemen stuk gaan , maar ik neem ook aan dat je de veroorzaker ook op moet
lossen, voordat je een ander riem monteerd.
17 jaar
[quote=teunissen]heeft U ook een eventueel een oorzaak waarom die riem gebroken is?[/quote]
vaak is de oorzaak gissen, vaak is de vervangingstermijn ruim overscheden. ook foute montage is 1 van de oorzaken waardoor een riem vroegtijdig sneuvelt.............
Gr. paul
En niet te vergeten: hoe wordt de motor gebruikt?
Vaak wordt ook alleen maar naar de verreden kilometers gekeken v.w.b. de vervangingsinterval en vergeet men de LEEFTIJD van de riem.
Daarom worden er ook vaak adviezen gegeven voor vervanging bij b.v. 90.000 km OF 5 jaar, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt en dan zijn er ook nog mensen die dan alleen maar de riem vervangen en NIET de overige onderdelen.
't is maar net hoeveel risico men wil lopen en hoeveel geld men voor de vervanging van de riem wil uitgeven...
17 jaar
en de dynamoriem die ook rafeld en tussen de krukaspoellie komt, komt vrij vaak voor. alle riemen dus vervangen. wil je het helemaal 100% doen alle rollen en spanners dus ook.
We gaan hem vandaag demonteren en proberen te zien wat de oorzaak is
auto is goed onderhouden riem ongeveer 55000 km/5 jaar
Kijk ook even of de spie in de nokkenaspoelie nog heel is. Deze gaat vaak kapot als gevolg van distributieschade.
ruilkop gemonteerd en nieuw tandwiel de spie was eraf de kleppen zaten muurvast in de geleiders
ik neem nu aan dat de motor te weinig smering boven in heeft gekregen.
Te weinig olie, te oude olie, verkeerde olie of te heet geweest?
17 jaar
In het verleden was de multisnaar van de dynamo de dader, die ging stuk en de rafels kwamen bij de distributie riem, met alle gevolgen. Oerdomme constructie van meneer Renault.
De oplossing was een vrijlooppoelie op de dynamo, werkte goed totdat die vrijloop na verloop van tijd weer vast ging zitten, Renault kwaliteit, en zonder dat je het wist was je weer terug bij af.
Advies, informeer of er een vrijlooppoelie op deze motor moet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar