Renault : doorgeslagen koppakking en oververhit blok

goedendag!

Bij mijn renault 11 TXE is een doorgeslagen kopppakking geconstateerd.
Aanleiding was, dat de motor om een onvindbare reden na korte tijd oververhit raakt.
VRAAG: kan de doorgeslagen koppakking de oorzaak zijn van de oververhitting , bijvoorbeeld omdat de gasdruk vanuit de cylinder(s) door de pakkingbreuk in het koelsysteem komt en de koelvloeistof wegdrukt uit het motorblok?
Wie weet hier iets over? Dank voor een antwoord!
wtrabsky@kabelfoon.nl

wladimirT

Geplaatst door wladimirT (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Dimi2253 (0), 20 jaar geleden

Ja, het is inderdaad zoals je het zegt. De druk van de verbranding is veel hoger dan de werkdruk van het koelsysyteem. Als de motor een beetje op toeren is zullen er constant bellen vormen in het koelcircuit, en soms ruik je uitlaatgassen in het koelcircuit.
De koelvloeistof wordt weggedrukt, en de koelmantel rond de cylinder loopt vrijwel onmiddellijk heet. Ik wil je niet wanhopig maken, maar de kans dat je definitieve motorschade hebt (begin van vastlopen) hebt is reeel. Ik zou je dan ook adviseren een compressiemeting te laten doen. Indien er compressieverliezen zijn zou ik overwegen een ander blok te steken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Overig of stel zelf een nieuwe vraag.