auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: ESP fout icm Mil mellding en foutcodes P0300 en P0314

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2literT

Sinds 3 dagen is de melding ESP fout in het display gekomen icm een slecht lopende motor, na enige tijd de Mil melding en begon te knipperen. Uitgelezen foutcodes zijn P0300 (Random/Multiple Cilinder Misfire Detected) en P314 (Single Cilinder Misfire (Cilinder not Specified)). Eén maal de melding gehad van cilinder 4 Misfire. Na wisselen van de penbobine en reset niet meer voorgekomen wel elke keer de P0300 en P0314. De Lambdasonde gemeten deze gaf netjes in koude stand 0,45V aan maar na het aanzetten van de motor moet deze regelen tussen de ~0,2V en ~0,8V en dit kwam niet boven de 0,245V deze dus ook vervangen. Maar nog steeds de fout melding P0300 en P0314 en de ESP foutmelding in het display. Ik krijg het vermoeden dat de injector niet lekker werkt, of krijg je hier dan wel de specifieke foutmelding van welke cilinder?
Nog vergeten te melden heb ook een flesje injector cleaner in de tank (halfvol) gedaan.

Ik sta open voor suggesties ...

Geplaatst door

Hereaux (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zo te horen is het mengsel veel te arm.
Lambdasonde was waarschijnlijk niet kapot, maar gaf alleen aan wat er gebeurde.

Deze heeft een map-sensor dacht ik? Die kan te laag aangeven of de inlaat lucht temperatuur is te hoog.
Kun je naast foutcodes ook live data uitlezen?

Andere mogelijkheid is brandstofdruk te laag. Pomp defect of een verstopt brandstof filter.

oldford 0
badge

11 jaar

Thx voor de reactie oldford.

Ik kan helaas geen live foutcodes uitlezen, wel een paar sensoren.
Brandstofdruk te laag, zou inderdaad kunnen met oorzaak verstopt brandstoffilter of defecte brandstofpomp. Hier ga ik naar kijken.

Ik had eigenlijk nog een vraag.
Als de injector niet lekker werkt, krijg je hier dan wel de specifieke foutmelding van welke cilinder?

Hereaux 0

11 jaar

Tja, wat is "niet lekker werken"?
Als het een elektrisch probleem is, dan krijg je een specifieke melding op die injector.
Als het een mechanisch probleem is (lekken, pissen) dan niet, hooguit een misfire op die cylinder.

Met "live data" bedoel ik de sensoren. Kontroleer map-sensor (druk) en temperaturen.

oldford 0
badge

11 jaar

Ik zal de laptop er weer aanhangen met het programma scantool en kijken wat al de sensoren inhouden.

Hereaux 0

11 jaar

Ik weet niet waar brandstoffilter zit en pomp, het is een stationwagen.

Hier heb ik de live sensor waarden bij 2000 toeren.
Ik kan hier niets mee, weet iemand of deze waarden goed zijn, enof weet wat het probleem is?

[url=http://postimage.org/image/a8nqzvc01/][img]http://s8.postimage.org/a8nqzvc01/renaul...[/img][/url]

Vanmiddag de auto uitgelezen na dat deze gestart was geen foutmelding van ESP in het display, ik dacht hiep hiep hoera. Besloot een stuk te rijden, maar na ~500 meter ESP fout in display en MILL fout melding. Auto terug gezet.

Hereaux 0

11 jaar

Dit is slechts 1 enkele moment opname. Wat de lambdasondes over een langere periode doen is niet te zien.
Wel valt op dat beide lambdasondes een wel heel erg laag signaal (= arm) afgeven.
De leerwaarde (Long Term Fuel Trim) is al actief, maar niet erg veel.
De lambda regeling zelf schijnt op dit moment inactief te zijn - Short Term Fuel Trim = 0.
Normaal kun je aan de status van Fuel System 1 zien of er geregeld wordt, maar hier wordt dat aangegeven met N/A (Niet aanwezig). Dat kan een fout in het uitleesprogramma zijn.

Motor temperatuur is niet helemaal warm. Klopt dat?

Ik denk als je meer wilt zien dat je met Renault specifieke software zult moeten uitlezen.
op dit moment wijst alles op een veel te arm mengsel - brandstofdruk te laag of een flink gat in de uitlaat.

oldford 0
badge

11 jaar

Thx voor de reactie oldford

Gat in de uitlaat is toch te horen? Hij geeft geen harder of raar geluid.
Motor is inderdaad niet helemaal warm, en de software, weet niet welk programma ik moet hebben weet jij dit?
Of is dit te downloaden?

Ik wil de brandstofpomp en filter bekijken maar weet alleen niet waar hij zit, is me nu te koud om er onder te liggen.
Weet jij waar deze zit?

Hereaux 0

11 jaar

Weet iemand waar het brandstoffilter zit van de laguna grandtour techline 2.0 16V Turbo automaat.????

Waarschijnlijk alle twee in de benzine tank! Zo op het oog niets kunnen vinden.

Hereaux 0

11 jaar

Gisteren de laguna met een verhoogt toerental laten draaien en goed geluisterd, ik dacht een misfire te horen bij cilinder 4 (is dat de cilinder aan distributie zijde?)
Ga toch maar de bougie en injector uitbouwen en schoonmaken, als het weer het toelaat.

Of heeft iemand nog andere ideeën.

Hereaux 0

11 jaar

cylinder 4 is idd aan de distributiezijde. Heb je het gasklephuis al eens schoongemaakt? Heb zelfde motor (f4r 2.0 T) en kreeg zelf tijd terug de melding inspuitsysteem+ESP gevolgd door noodloop. Door dealer gereset en daarna heb ik zelf het gasklephuis schoongemaakt. Veel zwarte aanslag. Storing is nu al ruim 20.000 km niet meer teruggeweest.

7seconds 0

11 jaar

Het gasklephuis heb ik afgelopen voorjaar al eens schoon gemaakt, het zag er nu ook nog goed uit. De melding inspuitsysteem heb ik nog niet gehad!

Hereaux 0

11 jaar

Toch nogmaals de smoorklep schoongemaakt, en inderdaad geen meldingen meer. Test rit gemaakt van ~5km, geen storing meer in het display. Auto uit gezet, even naar binnen het goede nieuws vertellen. En natuurlijk willen laten zien maar helaas weer de #$#% foutmelding terug in het display en P0300 (Random/Multiple Cilinder Misfire Detected).

Als de smoorklep helemaal schoon is moet hij dan weer ingeleerd worden????

Ik lig er nu even uit wat zou ik nog meer kunnen bekijken????????

Hereaux 0

11 jaar

de "eigen" smoorklep hoeft niet te worden ingeleerd. Ik meen dat je de auto even op contact aan moet laten staan zodat ie de verschillende standen weer herkent. Was de carterontluchting schoon? Ik weet dat de foutcodes die je eerder noemde niet direct naar de gasklep wijzen, maar je weet maar nooit. Succes!

7seconds 0

11 jaar

De carter ontluchting, daar komt de vuiligheid vandaan er zitten twee filters tussen ik denk dat ik deze maar ga vervangen inclusief slangen en aansluitnippel op de smoorklep.

Hereaux 0

11 jaar

of lekker schoonspoelen met terpentine, doorblazen en laten drogen en weer monteren.

7seconds 0

11 jaar

Alles schoon gemaakt. De computer gereset. Gestart, en geen foutmeldingen meer.
Het probleem was de penbobine van cilinder 4 (P0204) en het schoonmaken van de gasklephuis(smoorklep) en lucht toevoer.

Thx allemaal voor het mee denken en het aandragen van oplossingen.

Hereaux 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.