Renault Grand Espace: Espace 2.0T hikt op LPG en benzine

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0T automaat

Hallo,

mijn Espace hikt de laatste tijd steeds vaker als de motor warm is. Dit gebeurt ineens rond de 2000 toeren en als men een tijdje in druk verkeer heeft gereden en men gas geeft om weer op te trekken. Dan bokt de motor een paar keer. Het lijkt erop of er een overslag op een van de cilinders is. Bij snelheden van 130 km/h merk ik er niets van...
Bij koude motor geen probleem en is het euvel ook niet op te roepen.
Motor is uitgelezen en gaf idd missfire op cil 1+4. Tevens melding gehad emissie systeem defect. Deze is gereset en ook (nog) niet terug gekomen
Bobines zijn allemaal vervangen (Topran) en bougies zitten er pas 4000km in (NGK irridium afgesteld op 1mm). maar geeft geen verbetering.
Iemand enig idee waar ik nu kan zoeken? Lambda, sensoren, vacuum??

sjoko

Geplaatst door sjoko (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

JaapVeld (0), 10 jaar geleden

Wat voor gasinstallatie zit er in? En wat heeft ie gelopen?

Gr Jaap

sjoko (0), 10 jaar geleden

De auto heeft 244.00. gelopen. LPG lig er vanaf 145000 in. Het betreft een Vialle Lpi G3 instalatie. Probleem doet zich echter ook op benzine voor.

pieterp9094 (0) PRO, 10 jaar geleden

Mij lijkt de 1mm afstand van de bougies toch wat veel. LPG heeft sowieso al een hogere ontsteekspanning nodig. Met grotere elektrode afstand zal de ontsteekspanning nog hoger moeten zijn en is het de vraag of de (nieuwe) bobines die op de lange duur nog trekken.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Electrode afstand moet 0,8 of 0,7 mm zijn.

sjoko (0), 10 jaar geleden

Wat moet de electrodeafstand op benzine zijn? want ook daar hikt hij, welliswaar wat minder.
Het wel irridium bougies deze hebben volgens mij geen verkleinde electroden afstand nodig zoal bij gewone bougies.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

0.8/0.9 mm. En voor LPG moet je een punts bougies gebruiken.
Zijn de waardes van de verschillende sensoren ook uitgelezen?

sjoko (0), 10 jaar geleden

Over welke sensoren heb je het dan? er is uitgelezen met een standaard OBD dus niet met de CLIP van Renault.
Er zitten irridium puntbougies in. Moeten die ook op 0.8 staan?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Die bougies moeten ook op 0,8 staan.
Map sensor of LMM sensor. (welke van toepassing is.)
Daarnaast de Lambdasondes en de temperatuursensoren. (kvs en inlaatlucht)

Heb je de problemen op benzine of op LPG of bij allebei?

sjoko (0), 10 jaar geleden

problemen op beide. op LPG iets meer lijkt het wel

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Wat zijn de Long Term Fuel Trim Waardes van benzine en LPG?

sgm (0), 10 jaar geleden

Wellicht toch eens de originele bobines proberen. Ik had ook problemen met niet-originele bobines in een Laguna.

JaapVeld (0), 10 jaar geleden

Beste

Een wijze les is denk om hem eerst op benzine goed te laten lopen. Ik zag in je eerste bericht niet dat hij het ook op benzine ook deed. Ik zat in eerste instantie aan een kapotte gaspomp te denken en er zit inderdaad een Vialle pomp in zie ik. Echter als ie het ook op benzine doet dan valt deze denkrichting weg. Dat de problemen zich meer voordoen op lpg is vaak het geval maar hoeft geen oorzaak in het gas systeem te hebben denk ik.
Ik verwacht ook niet dat elektrode afstand op benzine zo kritisch is (maar da' s mijn mening)

Bobine geeft deze klachten en wellicht kun je de link leggen tussen het vervangen van de bobines en het ontstaan van het probleem als dit in de dezelfde tijdsframe zit heb je een oplossingsrichting.

Gr Jaap

sjoko (0), 10 jaar geleden

Vandaag ritje gehad naar Maastricht. Zolang je maar constant kunt rijden gaat ht goed. Zit je even op de rechterbaan en wil je inhalen begint hij te bokken. Mer airco uit iets minder. Op benzine beter maar ook bij veel gasgeven bokken. Zolang je maar rustig gas geeft is er niets aan de hand. Bobines zijn een tijd terug met 2 vervangen. N.a.v. het bokken heb ik de andere 2 vervangen maar hielp niets.

JaapVeld (0), 10 jaar geleden

Ik zit te piekeren over die misfires 1-4 die uitgelezen zijn.

Richard doet de suggestie te kijken naar LMM/MAP sensor lamda en of temp sensoren en dat is denk ik de volgende stap.

Zie je ook kleurverschil als je de verschillende bougies bekijkt? Is er hier niet een van kapot toevallig ondanks dat zij nieuw zijn? (ik heb dat ook eens gehad en zoekt je helemaal een ongeluk omdat je denkt ze zijn nieuw wat kan er aan mankeren)
Zaten dit type bougies er voor die tijd ook al in of ben je er naar overgegaan ivm dat bokken?
Je zegt dat het rond de 2000 toeren optreedt. Wat als je zeg in zijn 4 vanuit te lage toeren vol optrekt merk je dan helemaal geen hikje of zoiets?

Gr Jaap

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.