Renault Grand Espace: espace 2.2 dci olieverbruik

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dci

sinds kort doet onze espace een beetje raar
elke 3 dagen en ik werk zo,n 40 km heen en weer van huis moet ik steeds een liter of 2 bij gieten
een vriend van mij heeft de egr klep gereinigd en die zag behoorlijk vuil en een nieuwe massemeter gestoken
de auto trekt beter als voordien maar hij heeft zijn dode momenten wanneer het lampje elektrische storing met als vermelding inspuit probleem
dan valt de wagen dood en trekt hij niet meer op
veel rook als gevolg en denk te weten waar de olie gaat
we hebben ook gemerkt dat er olie door de egr klep blaast en dat is niet normaal denk ik
de wagen heeft nu 196.000 km op de teller en ik vrees dat onze motor binnenkort de geest gaat geven
hij start en rijdt en draait perfect maar eens dat ik optrek met veel blauwe rook en als ik de turbo indruk zwarte rook maar dat is diesel heeft men mij verteld
ben bij de dealer geweest en las in de topic over het kleppendeksel dat zou kapot zijn en hij zei mij neen want dan draaid hij beroerd. maak de luchtfilter eens schoon en steek die massameter wat ik dus reeds heb gedaan en zonder resultaat. olie olie olie is al wat ik er moet bij doen
op een week tijd een bus van 5 liter zonder probleem soms nog iets meer als ik geen snelwegen doe
wat zou dit betekenen voor onze mooie comfortable espace
nieuwe motor maar ik denk dan ja als ik die steek moet je al de bij componenten overzetten en als die nou eens kapot zijn en niet de motor zelf
injectoren , turbo of wat dan ook dus ik hoop dat ik hier het antwoord zal vinden

mvg
mourad

mouradboom

Geplaatst door mouradboom (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik vermoed dat er olie via de turbo verbrand word en dat de turbo aan vervanging toe is.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Niet meer mee rijden als de motor op hol slaat door olie wat van een lekkende turbo afkomt is hij total loss.
Die egr kan op twee manieren van olie voorzien worden, een via een lekkende turbo en twee via overdruk op het carter.

mouradboom (0), 11 jaar geleden

ik heb op e bay een reparatiekit gezien om de turbo te reviseren, is dit aan te raden of moet dit door een specialist gebeuren. ik heb iemand gevonden die reparatie en revisie doet van turbo,s maar die vroeg een slordige 500 euro om te reviseren en op e bay staan ze rond de 400 euro nieuw. wat mij wel verbaasd is dat ik de turbo wel hoor fluiten als ik optrek maar als ik boven de 3000 toeren kom voel ik wel dat het teveel wordt voor de turbo en houd hij in of stottert een beetje waarbij ik dan onmiddellijk de gaspedaal verminder maar dan krijg ik dat icoontje van elektronische storing en inspuitsysteem defect als melding
ze vertellen mij dat een turbo rond de 1000 euro kost is dit waar ? VOLGENS E BAY NIET :-)

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Laat nou eerste eens een goede diagnose stellen.
Begin eens met uitlezen van de storing i.p.v. gelijk naar een turbo te gaan kijken.

mouradboom (0), 11 jaar geleden

ik heb hem laten uitlezen en storing op de egr die ik uitgekuist heb en luchtmassameter maar deze heb ik verleden week nieuw gestoken maar turbo was geen fout te detecteren volgens de dealer. hij zei wel dat de egr een elektronisch probleem was en dat deze met uit te kuisen niet veel zal helpen maar kan dit de oorzaak zijn van het olieverbruik
zoals de eerste reactie hierboven de topic vermoed ik wel dat de turbo er alles uitblaast want de olie vliegt erdoor. kan de egr deze ellende veroorzaken ?

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Een turbo kan je zelf niet reviseren, dat is specialisten werk. De egr kan niet voor olie lekkage zorgen.

mouradboom (0), 11 jaar geleden

soms slaat hij enkele seconden in hoge toeren, ik vermoed dat dit op hol slaan is
toch mijn turbo stuk misschien ?

Heino4267 (110), 11 jaar geleden

Als je doorrijdt, kom je daar vanzelf achter: als je blok een keer écht op hol slaat, krijg je hem nooit meer uit en kost je dat een nieuwe motor.
Gezien het bouwjaar is je auto dan waarschijnlijk meteen economisch total loss.

mouradboom (0), 11 jaar geleden

nieuwe turbo wordt vandaag gestoken, ben eens benieuwd wat het gaat geven, sinds gisteren eruit genomen en zat vol olie.
de nieuwe wordt vandaag geplaatst
iemand enig idee waar de carterontluchter steekt, want die wil ik dan ook meteen schoonmaken

kaleido 1 (990) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou ook de rest tussen je turbo en inlaat schoonmaken , zoals je intercooler , daar zal redelijk wat olie in zitten , kans bestaat dat hij dat aanzuigd met alle gevolgen van dien , hij blijft in iedergeval flink roken, en dat zal dan meteen je volgende vraag zijn , nu heb ik de turbo vervangen en hij rookt nog , hoe kan dat , nu daarom.

mouradboom (0), 11 jaar geleden

nieuwe turbo leidingen gereinigd en nog steeds hetzelfde probleem
olie verdwijnt langs de uitlaat
wanneer ik opterk met veel rook tot gevolg krijg ik het electrische storing icoontje met vermelding inspuitsysteem defect,maar gaat uit als ik hertstart
de wagen verliest dan ook vermogen als het icoontje opflikkert
kan de egr klep misschien voor olie verlies zorgen

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

De egr heeft niks met olie te maken. De egr regelt alleen een deel terugvoer van uitlaatgassen meer niet.

Heino4267 (110), 11 jaar geleden

Andere mogelijkheid: Als je compressieveren zitten vastgekoekt of als ze zijn gebroken, krijg je bij optrekken veel overdruk in je ondercarter. Die overdruk zoekt zicht een weg langs de carterontluchting en blaast dan ook veel olie mee in het inlaatspruitstuk. Soms is die overdruk zo hoog dat ook de peilstok er uit wordt geblazen en je hele motorblok onder de olie zit. Teveel overduk in het ondercarter is eenvoudig vast te stellen.
De remedie tegen vastzittende compressieveren is een spoeling met Forte flush.
Dat moet vakkundig gebeuren en exact volgens voorschrift (dus niet mee gaan rijden!), in combinatie met en motorolieverversing.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Zie opmerking #3 ;-)
Mogelijk moet gewoon iemand met iets meer verstand van motoren erna kijken.

mouradboom (0), 11 jaar geleden

turbo vervangen,steeds hetzelfde probleem. ben bij Renault dealer geweest en die zei dat de olie van het kleppendeksel komt en deze kost al 800 euro nieuw,dan moet hij een setje bestellen om de verstuivers eruit te halen of wat ik ervan begrepen heb en de rook dat komt inwendig van je motor uit dus aan u de keuze zei hij mij. de olie kan ik oplossen maar het roken bij optrekken daar ben ke beter af met een nieuwe motor dus dit laatste ga ik dan ook doen en heb ergens in Nederland een gereviseerde motor gevonden voor 800 euro. de nieuwe turbo kan ik dan gebruiken op het nieuwe blok maar ik vrees dat ik nieuwe verstuivers moet aanschaffen ook omdat ik steeds de vermelding krijg bij optrekken "inspuitsysteem defect" en dan houd hij in en trekt niet meer tot ik de motor af zet en terug opstart dan is de vermelding verdwenen en trekt hij terug normaal op. is dit mogelijk mijn verstuivers "inspuitsysteem"

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.