auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Espace: elektronisch probleem renault espace

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

hallo

heb een raar probleem met een espace
de auto deed het vorige week niet , heb een nieuwe accu gemonteerd , starten en lopen .
nu 3 dagen later start hij soms wel soms niet , andere accu geprobeerd en start weer , maar even later ook weer niet , half uurtje wachten start weer , maar even later weer niet ....pfff
nu start ie helemaal niet meer en gaat er een lampje branden zo'n soort grafiekje , deze geeft aan dat er een elektronische storing is volgens het boekje.
als ik hem op contact zet dan hoor ik onder de motorkap een relais ratelen trr,trr,trr,trr
ook valt mij op dat de kmteller (digitaal) van nul oploopt tot 8/9 km en dan weer naar 0 en dan loopt ie weer op

heb een universele uitleescomputer en wou de espace eigenlijk even uitlezen maar kan geen uitleespunt vinden voor de obd

iemand ervaring met dit probleem??

Geplaatst door

vectrag3 (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ga eens de spanning meten tussen het motorblok en de pluspool van de accu, zowel bij motor uit als (wanneer je dat voor elkaar krijgt) motor aan.

Probeer ook eens met één van de twee draden van startkabels het motorblok te verbinden met de carrosserie: bijvoorbeeld met één zwarte startkabel klem op het kale motorblok en de andere zwarte startkabel aan een blank deel van je carrosserie. Start de motor dan wel? Dan heb je een massakabel-probleem.

Geef ook eens wat meer informatie:
- Wat doet het kleine rode startonderbreker-lampje in je instrumentenpaneel als de motor niet wil starten? Is het uit of knippert het nog?
- Wat is "Niet starten"? Draait de startmotor wel maar wil de motor niet aanslaan?

Heino4267 725

12 jaar

wat bedoel je met spanning meten tussen blok en accu ??

zal wel ff proberen met de massakabel aan het blok

het rode lampje van de startonderbreker gaat gewoon uit als het contact word omgedraaid
alleen de auto doet dus helemaal niks , gaat dus niet rond

zat eerst te denken aan de startmotor maar dan gaat toch het grafiekje niet branden op het dashbord?

vectrag3 0
badge

12 jaar

Het begint met het meten van de laadspanning van de dynamo. Motor uit 12 volt draaiende motor minstens 14 volt.

ronny530 0

12 jaar

ja ronny dat is een goeie maar zoals ik al zei de auto loopt niet.....dus dat meten zou niet kunnen

maar toevallig heb ik vorige week de spanning gemeten net voor dat er een nieuwe accu in kwam en deze was helemaal goed 13.6

vectrag3 0
badge

12 jaar

Nee, 13,6 Volt is te laag. Dan zit je ergens met een defect. Alles lager dan 13,9 Volt bij minimaal 2000 toeren is fout.

Rode lampje gaat uit: dan is de startblokkering vrijgegeven.

In jouw geval deed ik eerst het volgende:
- versnellingsbak in vrijstand
- handrem er goed op
- contact aan
- los draadje pakken met blote uiteinden en op de startmotor het kleine stekkertje er af halen
- pinnetje waar het stekkertje op zat met het losse draadje doorverbinden met de dikke moer (M10?) die op je startmotor zit (dus direct naast dat pinnetje waar het stekkertje op zat).
Als daardoor de startmotor gaat lopen start de auto en kan je meteen de laadspanning nogmaals meten.
Als nu je startmotor gaat lopen, wordt bij het niet starten het startrelais niet bekrachtigd.
De meest voorkomende dader is dan dat de draad die vanaf de startmotor "aan het stekkertje" de auto in gaat, beschadigd is.

Als je startmotor dan niét gaat lopen, is je startmotor defect. Dan meteen gaan voor een gereviseerde.

Heino4267 725

12 jaar

ok heb het volgende gedaan

alle zekeringen nagekeken alles heel ...gelijk alles ingespoten met contactspray
zekeringen onder de kap zelfde verhaal
ook hebben de zekeringen allemaal spanning

ook een ander contactslot gemonteerd ...zonder resultaat

alles doet het ook behalve de auto zelf

gisteren geprobeerd aan te slepen maar dat wou ook niet dus volgens mij zit het probleem niet in de startmotor
anders had ie moeten lopen met aanslepen

raar verhaal maar ga toch vanmiddag nog even de draad bij de startmotor nameten
vind het ook raar dat het grafiekje elke keer brand en als ik probeer te starten geeft hij de accu aan , maar deze is gisteren er nieuw in gezet

vectrag3 0
badge

12 jaar

vanmiddag bedrading bij de startmotor negemeten

grote aansluiting (constant plus vanaf accu) gewoon spanning

kleine stekkertje bij starten gewoon spanning

dus ik denk startmotor stuk

nieuwe startmotor gehaald gemonteerd ......nog niet starten

dan maar slepen...........nog niet lopen

........toch startonderbreker??????????

vectrag3 0
badge

12 jaar

oplossing

het bleek dus toch een massa probleem te zijn heb nieuwe kabels aangebracht en alles werkt weer

had al eerder met een startkabel geprobeerd maar blijkt dus dat deze ook niet goed meer is .......

vectrag3 0
badge

12 jaar

Ik meen te lezen dat je de startmotor niet zo ver krijgt dat hij wil gaan ronddraaien.
Als je mijn advies had uitgeprobeerd (5 minuten werk), had je gemerkt of het wel of niet aan de startmotor ligt.
Blijkbaar ligt het niet aan de startmotor (omdat hij met de nieuwe startmotor ook niets doet).
Als de startmotor wel gaat ronddraaien maar de motor slaat niet aan, moet je dat eens expliciet hier neerzetten, want dan begin je aan een heel ander zoektraject.

Afijn, verder: ik neem dus maar aan dat de startmotor niet rondgaat als je wil starten:

Als het rode knipperlampje in je instrumentenpaneel stopt met knipperen, wordt de startonderbreker vrijgegeven en zou de motor moeten kunnen starten.
Probeer mijn advies toch nog eens uit:

- versnellingsbak in vrijstand
- handrem er goed op
- contact aan
- los draadje pakken met blote uiteinden en op de startmotor het kleine stekkertje er af halen
- pinnetje waar het stekkertje op zat met het losse draadje doorverbinden met de dikke moer (M10?) die op je startmotor zit (dus direct naast dat pinnetje waar het stekkertje op zat).
Als nu je startmotor gaat draaien, wordt bij "het niet willen starten" het startrelais niet bekrachtigd.
De meest voorkomende dader is dan dat de draad die vanaf de startmotor "aan het stekkertje" de auto in gaat, beschadigd is.

Heino4267 725

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.