Ik ben zo iemand die de goedkoopste pompstationetjes af gaat, om zo de kosten te drukken. Nu heb ik de laatste tijd problemen met m'n auto dat hij af en toe z'n vermogen kwijt is. Ik geef gas maar hij grijpt niet meteen aan. Dit is niet altijd zo, en als ik dan weer het vermogen voel dan trekt hij weer van ouds. Soms gaat dit ook gepaard met meer rook uit de uitlaat. Als ik merk dat het vermogen weg valt dan tik ik m'n koppeling aan zodat hij even toeren maakt en dan is het weer over. Ik heb nu twee keer een diesel-booster gegeven en de laatste keer V-power getankt.....en het gebeurt nog steeds....
Wie weet wat er aan de hand is, kan het de goedkope brandstof zijn??????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Marcel;
Vroeger tankte ik altijd bij een witte pomp en kreeg ook problemen. Die brandstof is niet voor niets goedkoop, het gaat vaak om restpartijen (oude) brandstof van verschillende merken. Aan brandstof wordt door fabrikanten vanalles toegevoegd (dopes) om de verbranding te verbeteren en de motor schoon te houden. Elke fabrikant heeft zo zijn eigen toevoegingen maar hoe die op elkaar inwerken als verschillende merken worden gemixt dat weet je niet. Sinds ik altijd hetzelfde merk tank (esso) heb ik geen problemen meer.
Karsten,
Welke problemen had je dan? Hetzelfde als ik?
18 jaar
Nooit geen problemen gehad, tank altijd bij de goedkoopste stations.
Er zij in Nederland 3 raffinaderijen welke alle diesel/benzine maken, dus bij een van die merken komt ook die brandstof weg.
Ik denk ook dat je en erg rustige rijder bent, wat inhoudt dat je niet veel toeren draait.
Nu en dan laat ik mijn bus toch echt wel even werken, zodat hij weer schoon "brand", geen overdreven werk, maar toch rond de 4000 toeren stevig doorrijden.
Laat anders je motor even uitlezen op fouten, misschien blijft de EGR klep hangen vanwege roet.
Groet,
Cor
[quote=Mbreuker]Karsten,
Welke problemen had je dan? Hetzelfde als ik?[/quote]
18 jaar
Ik had toen een Twingo 1.2 8v bj 2000. Liep niet mooi rond, trok niet goed, verbruik 10% hoger (daar gaat je winst). Met diesel geen ervaring. De tip van Cornelis is trouwens ook niet slecht!
18 jaar
Cornelis,
Heeft een gewone diesel ook een EGR klep? Die van mij is geen TDI of TD. Wat voor kleppen kunnen dan niet werken? Kunnen trouwens mijn verstuivers dicht zitten? En zijn die dan te reviseren? M'n auto heeft 75% van de tijd wel goed vermogen, zit het probleem dan in de verstuivers?
Morgen ga ik naar m;n garage en ik neem jullie adviesen mee, en ik hoop dat ik straks al het vermogen weer terug heb!!!
18 jaar
Laat idd om te beginnen EERST je motor uitlezen. "Meten is weten en GISSEN is altijd MISSEN..." bromde een beroemde dorpssmid uit het Oosten van het land altijd na het vinden van een storing...
Ikzelf rijd ook heel veel op brandstof van TINQ, AMIGO, FIREZONE, etc. en heb nog nooit een brandstof gerelateerd probleem ondervonden.
Wat WEL een FEIT is, is het feit dat veel mensen zo zuinig mogelijk rijden en hiervoor "beloond" worden met een garagerekening i.v.m. van binnen vervuilde motoren en slecht functionerende remmen.
18 jaar
I.D.D
Laat de ECU uitlezen op fouten is een eerste stap.
Wat betreft de olie raffinaderijen, lees op het forum maar eens na, ik heb als 1e monteur/pijpfitter/Tiglasser op de meeste aan het werk geweest, en dan zie je de meest vreemde merken uit dezelfde tank bevoorraad worden :)
Mij H200 heeft wel een EGR klep, welke per ongeluk ;) afgeblind is, er vielen plotseling 2 pakkingen en een rvs plaatje tussen de uitgang van de uitlaatkant naar de EGR klep toe.
Ik rijdt graag zuinig, de H200 staat al niet bekend om zuinigheid, normaal is dat 1:7 tot 1:8, met mijn extra maatregelen doe ik 1:10.4 op het moment, zowel grote weg, als in de stad door mekaar.
Ik voeg 0.15% aceton toe aan de diesel, EGR klep afgesloten, en de carter ventilatie buiten het inlaatcircuit om. zodat het blok alleen maar schone lucht krijgt.
Goede afstelling van de dieselpomp, kleppen, etc, en nu en dan toch maar eens op 4000 toeren om het blok schoon te rijden, hoeft ook niet erg lang.
De motor roette al niet erg, maar na deze maatregelen heb ik wel een erg lage roet meting met de APK ;)
Vraag gerust aan je garage of jouw motor ook een EGR klep heeft.
Ok ik leer hier veel van de vakkennis van de leden.
Wat betreft de verstuivers, met een goed dieselfilter welke regelmatig vervangen wordt valt het wel mee, ik tank regelmatig zonnebloem olie door de diesel, 50/50% in de zomer, geen probleem, je kunt injector reiniger door de diesel mengen voor een tank en zien wat dat helpt.
Maar, voor alles, laten uitlezen.
Groet,
Cor
Op zich geen ervaring met alleen maar goedkope brandstof. Wel met het volgende;
Ik houd al enkele maanden via autoverbruik.nl mijn gegevens van het tanken bij.
Daar valt me op dat wanneer ik bij mijn vaste pomp(Shell) de LPG tank ik dan gem. tussen de 1 op 10,9 en de 1 op 11,8 rijdt.
Bij een andere pomp (total) rijd ik gem. 1 op 9.5. En dat is niet eenmalig maar een aantal keren gebeurd. Voor onze camper (ook op LPG) geldt hetzelfde.
Bij de Shell tank ik BK, Total weet ik zo niet meer welk merk.
Overigens is dat Shell tankstation bij ons in Assen het goedkoopst. Moet ook wel met concurentie van tango en ANWB om de hoek.
Kan iemand dat verklaren. Het is te vaak gebeurd om van toeval te spreken.
Johan
18 jaar
Heb vroeger veel op gas gereden, maar een verklaring zou alleen in het volgende kunnen zitten,
a. je rijstijl is anders met de ene brandstof
b. de calorische waarde van het LPG is anders bij de pompen.
Ik heb 2 tanken Shell diesel verreden de nieuwe, en de rest rijdt ik met witmerk diesel, geen verschil in km/l
Wel in prijs :)
Cornelus en derest,
Afgelopen vrijdag naar de garage geweest en daar de EGR klep bediening losgekoppeld (vaccumslang). En ja hoor probleem opgelost. Het ligt dus inderdaad aan die klep. Nu maar eens kijken of die EGR klep + buis te reinigen valt....
Bedankt voor jullie advies !!!!!
18 jaar
Als je de klep uitgeschakeld laat in de toekomst hoef je alleen het inlaatspruitstuk te controleren op vervuiling en dicht roetten, en dat eventueel schoonmaken.
Succes met de auto
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar