Renault Laguna 2001: Inhouden motor

Bouwjaar: 2001

Mijn Laguna Grandtour 1.9 dCI 120 pk is bijna 1 jaar oud. Van bij het begin houdt hij rond 2000 toeren (meestal, soms ook bij andere toerentallen) kort in. Alsof er bij een oude benzinemotor luchtbellen in de benzineleidingen zitten.
Bij langdurig snel rijden (ca. 140 km/u) op de snelweg, doet hij dit ook en gaat kort het lampje van electronische storing aan.
Ik heb de indruk dat het inhouden erger wordt (nu ca. 18.000 km gedaan).
Mijn garage zegt dat hij er bij gelegenheid weleens naar zal kijken (?!).
Wat kan de oorzaak zijn ? Kan dit gevolgen hebben voor de motor op latere leeftijd als er nu niets aan gedaan wordt ?

JanLaguna

Geplaatst door JanLaguna (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

andrec (0), 21 jaar geleden

als het goed is heeft de renault dealer een software update klaar liggen voor de rekeneenheid injectie wat veel problemen zoals inhouden/storings lampje branden moet oplossen.

ksie (0) PRO, 21 jaar geleden

computer uit laten lezen en dan weet je gelijk waar het probleem zit het is vaak de erg klep

Sander10759 (0), 20 jaar geleden

Mijn Laguna Grandtour 1.9 dCI 120 pk is nu ruim 2 jaar oud. Ook mijn auto houdt vanaf de aanschaf in rond 2000 toeren, maar ook vaak bij 2600 en soms bij 3000. Hiermee ben ik zo rond 6000 km mee naar de garage geweest. Na overleg met TOD Amsterdam werd dit probleem afgedaan als de overgang van de variabele turbo (variabele turbo waste gate overgang werd dat genoemd). Omdat e.e.a. electronisch geregeld werd was daar toe niets aan te doen.



Nu zo'n 2 jaar en 75.000 km later is het probleem dusdanig erg geworden dat er bij genoemde toerentallen geen sprake meer is van inhouden, maar schokken bij genoemde toerentallen (m.n. bij 2000 tpm). Daarbij wordt vaak een schurend geluid ten gehore gebracht. Aan het oplichten van het electronische storings lampje ben ik ondertussen ook reeds gewend. Omdat het inhouden helaas niet altijd voor komt blijkt de oorzaak moeilijk te ontdekken te zijn. Ondertussen zijn er al verschillende versies van de motor-management-programmatuur geladen, verschillende sensoren vervangen, en onderdelen waarvan ik niet eens weet waar dat in de motor thuishoort. Niets heeft tot op heden geholpen. Mijn auto staat op dit moment dan ook al voor de 8ste opeenvolgende week bij de Renault dealer.



Ondertussen is wel reeds duidelijk dat mijn auto niet de enige Laguna is met dit probleem. Naast de auto van JanLaguna schijnt er op dit moment bij een andere dealer een Laguna met een gelijk ziektebeeld te staan. Hopelijk voor Renault toch echt exemplarisch.

manen (0), 20 jaar geleden

Het heeft volgens mij alles met de 'i' te doen. Ik heb een Espace 2.2i uit 1993 met 190.000 km op de klok. Sinds enige tijd heb ik hetzelfde: bij 2000 toeren houdt het op. Maximaal 80 km per uur op de vlakke weg. Soms iets meer toeren maar als de motor kuren heeft, kom ik nooit boven de 2500 toeren. Met vocht heeft het niets te maken, misschien wel met een koude motor. Mijn Espace heeft bij vier (4) Renault dealers en in totaal aan zes (6) computers gestaan. Ze kunnen het niet vinden. Het lijkt op een ouderwetse luchtlek rond het inlaatspruitstuk, maar dat is het niet. Benzinefilter vervangen, andere benzinepomp geprobeerd, alle slangen doorgeblazen, de ellende blijft. Twee zaken zijn mij opgevallen. Een van de computers gaf aan dat er iets met de massa mis zou zijn. En als de motor kuren heeft, valt de (elektronische) toerentalmeter terug, ook als de motor hetzelfde aantal toeren blijft maken (b.v. heuvelaf in z'n 2). Het toerentalvoelertje (op de bak, links) is doorgemeten: 275, binnen de marge rond 250. Ik word er ziek van.

mbrand (0), 20 jaar geleden

Mijn Laguna 1.9 dCi 120pk uit 2001 had ook het inhouden bij lage toerentallen waarna regelmatig de melding 'inspuitsysteem defect' tevoorschijn kwam. De computer gaf de schuld aan de turbosensor. Deze is een aantal keer vervangen zonder succes. Bij een grondige inspectie bij mijn dealer werd er een klein lek in mijn intercooler ondekt. Deze is vervangen en sindsdien is alles ok. Hij heeft beduidend meer trekkracht in het probleemgebied gekregen en de storingsmelding is niet meer voorgekomen.

DCIPeter (0), 20 jaar geleden

Ik rij een Laguna II 2.2 DCI uit 2003. Probleem: suizend geluid vanuit de motor rond de 2000 toeren en af en toe inhouden bij optrekken rond de 2000 toeren en af en toe vreemd geluid - soort kuch - bij het loslaten van het gas rond dit toerental. Garage heeft een luchtmeeteenheid vervangen die aan de turbo vast zit maar dit is het niet. Uit de andere berichten en ander zoekwerk op internet lees ik vaak dat dit probleem wel hoort bijk een defecte intercooler. Verder geen foutmeldingen op de computer. Iemand soortgelijke ervaringen?

mbrand (0), 19 jaar geleden

Toch nog twee keer een melding 'inspuitsysteem defect' gekregen na vervanging van m'n intercooler. Voor mijn vakantie naar Italie m'n auto laten 'resetten' en toen op weg. Geen problemen tot ik in Italie aankwan en hetzelfde euvel opdook. De motor begon weer in te houden en de melding kwam met regelmaat terug. Naar een Italiaanse Renault dealer gegaan en die hebben het in no-time opgelost, de computer gaf de turbosensor weer de schuld maar het bleek een draadbreuk in de bekabeling naar de sensor toe te zijn. Draadjes doorgeknipt, iets ingekort en weer aan elkaar gesoldeerd. Het was echt in een half uur gepiept en nadien loopt ie echt als een kanonskogel. Het verklaard wat mij betreft ook waarom de storing soms wel en soms niet opdook. Zo zie je maar weer dat het soms alleen wat nuchter verstand nodig heeft om zaken echt op te lossen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.