Renault Clio: Inhouden / Schokken bepalende toerentallen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2i 8v

Hoi allemaal,
hierbij een mooie breinkraker.....

Sinds maart heb ik een Clio II fase II 1.2i 8v 101.000km uit 2003 door een ruil in het bezit gekregen,
dus zonder garantie waarvan ik tot op heden nog geen spijt van heb (maar wat niet is, kan nog komen...)

De klacht:
Tijdens het accelereren schokt/houd de motor in, dit doet hij in lage toeren tot 2500 tpm,
daarna even niets aan de hand lijkt het, om vanaf de 4000 tpm weer merkbaar aanwezig te zijn,
bij constante snelheid (50 / 80 km/h) houden voel je het nagenoeg niet, vanaf de 100 km/h merk je
het sowieso niet.
Als het blok koud is, is het erger aanwezig als wanneer het blok goed op bedrijfstemperatuur is, stationair
loopt hij vloeiend zonder te stotteren of schommelen op 750 tpm, onbalast gata ook goed.

Wat is er tot nu toe aan gedaan:
-Uitgelezen, code P0136, 2e lambdasensor O2 foutmelding, gereset, direct terug, weer gereset, weer terug,
sensor gereinigd en stekkers ingespoten, gereset, tot op heden niet meer terug gekomen.
-Alle vacüumslangen nagelopen, inlaatspruitstuk ingespoten met remmenreiniger, geen toerentalverhoging.
-Reinigingsmiddel op een halve tank toegevoegd, geen resultaat, Forté reinigingsmiddel bij de restant van de
tank toegevoegd, 135km/h in zijn 4e versnelling (~5000tpm) voor 15 km gereden, loopt iets beter, maar klacht
is niet weg.
-Luchtfilter, benzinefilter, bougies en bougiekabels vervangen, het leek even beter, maar toch niet weg
-Bobine vervangen, leek alleen nog maar in het hoogtoerigegebied voor te komen, maar toch weer blijft de
klacht aanwezig.
-De distributieriem, spanrol, waterpomp en multiriem vervangen, deze waren er toch aan toe, alles stond volgens
de garage op tijd.
-Shell brandstof getankt, wat de vorige eigenaar erin had gedaan weet ik niet, maar ik gok zo goedkoop mogenlijk,
want nu is er wel merkbaar verschil, niet dat de klacht weg is, maar hij is wel wat vlotter.
-BDP-senor gereinigd
-Livedata bekeken:
Motor koud (20 gr.):
Stationair 775 tpm
O2 #1: 0.1v(+6%) - 0.8v(+15%)
O2 #2: 1.275v(+100%)

3000 tpm
O2 #1: 0.1v(+20%) - 0.8v(+3%)
O2 #2: 1.275v(+100%)

Motor lauw (45 gr.)
Stationair 760 tpm
O2 #1: 0.1v(+26%) - 0.8v(+13%)
O2 #2: 0.850v (+100%)

3000 tpm
O2 #1: 0.1v(+13%) - 0.8v(-4%)
O2 #2: 0.850v(+100%)

Bij een nog warmere temp. (90 gr.)
ging O2 #2: naar 0.185v

Nu ben ik op zijn tijd best handig, maar nu houd het in grote lijnen voor mij op, zit nog wel te twijfelen aan de lambdasensor,
hij gaf niet voor niets die foutmelding, maar de vorige eigenaar heeft er niet veel mee gereden, 6000km in 18 maanden, dus
vervuiling is daarbij heel goed mogenlijk.
Ook kwam er nog 1 met het idee dat het de gaskleppositiesensor kon zijn, en had ook gelezen over een ontstekingsmodule,
maar volgens mij heb ik die niet, omdat ik een bobineblok heb ipv 4 losse bobines.

Wie heeft er nog goede idëen????
extra uitleesinfo kan ik aanleveren.

Gr. Dennis

DexterXL

Geplaatst door DexterXL (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

teunissen (0), 14 jaar geleden

Ik vind het een practig verhaal, maar ik mis de EGR klep controle??

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Zover ik het heb kunnen uitzoeken zit er op een 1.2i 8v geen EGR,
dus het klopt dat ik geen controle heb gedaan.

teunissen (0), 14 jaar geleden

Als dat zo is heb je natuurlijk gelijk.

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Extra info:
was vergeten te melden dat het gasklephuis gedemonteerd is en volledig is gereinigd,
in de tijdslijn valt dit nog voor het vervangen van de bougiekabels en bobine....

teunissen (0), 14 jaar geleden

Daar gaan we weer ,
Hoe hoog was de compressie?
En heeft hij ook een MAP sensor?
De verdelercap van de onsteking vervangen?

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Compressie is (nog) niet gemeten
MAP sensor zit geloof ik normaal met een vacuumslang naar het schutbord, daar zit iig niets, maar kan die ook direct naast het gasklephuis
geklikt zitten?? zo ja, dan zit hij er wel (zie foto direct links naast de vacuumslang).
[img]http://i82.photobucket.com/albums/j261/D...[/img]
Verdelerkap heeft hij niet, werkt met een bobineblok, zie ook links op de foto

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

klepspeling gecontroleerd

DexterXL (0), 13 jaar geleden

Nee, niet gecontroleerd, zag al wel dat het een behoorlijke klus word, het complete inlaatspruitstuk mag er dan af.....joepie,
maar zo op het gehoor hoor je geen getik/speling, zouden ze te strak staan, dan zou ik dat in mijn compressietest moeten gaan zien...toch?
Compressietest samen met een 4-gassen test (ivm mogenlijke defecte lambda) hoop ik morgen of zaterdag te kunnen regelen.

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Kleppen stellen wil bij deze motoren wonderen verichten, als er verder geen storingen aanwezig zijn. Inlaat 0,10mm koud Uitlaat 0,20mm Koud. Ook de temperatuur sensor wil wel eens een te hoge waarde afgeven waardoor de motor te rijk gaat draaien als hij warm is. Deze moet bij 80 graden een weerstandswaarde (ohm) afgeven van 280-300Ohm Bij afwijkingen, of twijfel ''vervangen''!! Het kan natuurlijk nog aan veel meer dingen liggen, maar dan het je toch wel een storing in je ecu moeten hebben.

DexterXL (0), 13 jaar geleden

Eindelijk weer tijd gehad om verder te gaan zoeken.
4-gassen test gedaan met de volgende resultaten:
Stationair->
Co2: 15.14 %
Co: 0.008 %
O2: 0.0 %
Hc: 0 ppm
lambda: 0.996 ppm

Verhoogd stationair->
Co2: 15.21 %
Co: 0.012 %
O2: 4%
Hc: 6 ppm
lambda: 0.999 ppm

De garage concludeerde dat er geen onregelmatigheden te constateren zijn, kleppen moeten met deze waardes wel goed zijn, ook regelt de sensoren
alles netjes en snel terug naar een schone waarde, kat. doet zijn werk ook goed en er zijn geen luchtlekken te meten.

Er word toch sterk vermoed dat er inwendig vervuiling zit, dus voorlopig maar met reinigingsmiddelen blijven rond rijden.......denk ik.
dus eigenlijks weer terug bij af.

DexterXL (0), 13 jaar geleden

Het probleem is opgelost,
achteraf is het eenvoudig terug te leiden naar 1 onderdeel.
Ik ben er achter gekomen toen ik van ellende de 2 maanden oude bougies wou vervangen,
dat 1 van de bougiekabels bleef het binnenwerk wat vast zit aan de binnenkabel op de bougie zitten, een 2e bougiekiabel was ook al niet fris.
Dus de kabels retour garage en nieuwe gekregen....probleem 100% weg.
Gelijk merkbaar vermogen erbij en veel soepeler optrekken en doortrekken, terwijl hij met een rotte kabel toch de 1:16 haalde.

Bedankt voor al jullie inzet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.