Renault Clio 2005: timing distr.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4J G7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Hallo,
Wie kan mij helpen om een probleem aan mijn auto
op te lossen.
De timing bij de vervanging van de distributieriem is verschoven.
Is gebeurd na een inschattingsfout.
Wie kan mij hiermee ter plaatse helpen?
Is in de buurt van Den Bosch.
Wacht uw reactie wel af.
Groet,
WS

Geplaatst door

willemtwee (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat was de inschattingsfout ?
Alles terug op tijd zetten is toch een optie.
Hoop alleen dat je niet geprobeert hebt te starten , dan is hulp overbodig.

Auto is niet gestart, anders had ik een verzoek gedaan voor een nieuwe motor.
Mocht alle goed lukken en de auto weer klaar is dan krijg je bericht.
groet,
WS

willemtwee 0

1 jaar

Timing weer goed gekregen, motor gestart en geen problemen.
Groet,
WS

willemtwee 0

1 jaar

Stond op tijd en na vastzetten van de poelie en aan wiel draaien stond de dist.riem stil.
Waarschijnlijk was deze niet vast genoeg aangedraaid.
Ik ben op zoek naar iemand die mij ter plekke dit probleem kan oplossen.
Heb de motor alleen gedraaid met de as zonder wiel.
Motor is niet gestart.

willemtwee 0

1 jaar

Als je nou cilinder 1 op BDP zet (eventueel as terugdraaien) en de blokkeerpen in de krukas plaatst.
Vervolgens verdraai je de nokkenassen totdat het blokkeergereedschap past.
Dan zit je waarschijnlijk al goed.

Riem erop en de krukas 2x rechtsom draaien. Zolang dit niet blokkeert kun je de motor starten (na verwijderen al het blokkeergereedschap).

AS1 185

1 jaar

Hoi AS1
Met dank alvast, de bout waar de blokkeerpen in moet heb ik nog niet los. Moet misschien de startmotor nog verwijderd worden?
Ik snap dan wel dat de pen in de krukas moet worden geschoven. Dit is dan tdc van de 1e cilinder (bij de bak). Klopt toch hè?
dan de nokken assen draaien zodat de "pas u" er in kan.
Staat deze dan meteen goed voor compressie op de 1e cilinder?
Is dat te zien op het pas-gereedschap. Er zitten inkepingen op. Heeft dat te maken met de comp.stan van de 4e of de 1e cilinder?
Voor de eerste cilinder welke kant moet boven zitten?
Ik wacht je reactie wel af.
Maandag ga ik verder met mijn Clio.
Groet,
WS
ps is in dit forum ook een mogelijkheid om afgeschermd contact te hebben?

willemtwee 0

1 jaar

1) De startmotor hoeft niet los.
2) Bij passende blokkeerpen krukas staat cil. 1 op BDP ja
3) Als het blokkeergereedschap nokkenassen past, dan staan die goed (op tijd)
4) De dikke kant moet boven zitten anders gaat het gereedschap niet passen.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=3dnwh9MX... (23:31)

In de video gebruikt hij nog een stuk blokkeergereedschap, op de nokkenaspoelie's zodat de riem er op past. De riem zit anders een halve tand verkeerd.
Een simpele alternatieve manier is de achterste nokkenas een halve tand verder met een ringsleutel draaien. Ik heb vervolgens de riem met tie wraps even vastgezet zodat deze niet uit het tandwiel springt.

AS1 185

1 jaar

Als de nokkenassen geblokkeerd zijn met het gereedschap kunnen de tandwielen toch niet meer bewegen. Bij de montage van de riem moet wel de riem van het rechter- naar het linker tandwiel strak staan. Dan is het toch wel goed hè? Een tie-wrap gebruiken is wel een goed idee van je.
En nogmaals; als de pin in de krukas zit en de nokkenassen met het gereedschap is geblokkeerd dan staat alles goed op de eerste cilinder op compressie stand.
Ik heb de video goed bekeken en heb ook gezien hoe de poelie moet worden vastgezet.
Ik zie je reactie wel, en ben blij dat je mij zo helpt.
Met groet,
WS

willemtwee 0

1 jaar

Met het geplaatste gereedschap in de nokkenas sleuven hoe je wel iets speling. Genoeg om de linker nokkenas iets vooruit te zetten zodat de riem erop past. Deze moet inderdaad strak staan.
Eerste cilinder op compressiestand = BDP = passende krukas blokkeerpen

Nokkenas vooruit zetten, riem vasthouden en tie wrap door het tandwiel steken en vastzetten. Niet gemakkelijk maar te doen.

AS1 185

1 jaar

Hallo AS1
Met dank met jouw advies is alles in orde gekomen.
Het kleine boutje onder de startmotor kreeg ik niet los.
Het was al iets beschadigd bij de vorige vervanging.
De startmotor toch verwijderd , zo kon ik er beter bij.
Met een lange bijtel heb ik het boutje laten schrikken.
Tork 14 paste niet mee, toen 16 erop en met een krachtige slag
was ie los.
Dit boutje heeft me 3 uur gekost om hem los te krijgen.
Nu zit er een gewone, wel een heel korte, bout in.
Vanmiddag was de auto klaar en meteen een proefrit gemaakt.
Geen aparte geluiden en lekkage, dus alle in orde.
Met vriendelijke dank voor het meedenken.
Groet,
WS

willemtwee 0

1 jaar

Mooi zo 👍

AS1 185

1 jaar

Hallo AS1
Heb nog een bijkomend vraagje: Hoeveel moet de aanhaalspanning zijn in Newton m. voor mijn Clio 1.4 van 2005?
Alvast dank voor uw reactie, ik wacht deze af.
Groet,
WS

willemtwee 0

1 jaar

Distr.riem geleiderol : 45 Nm
Distr.riem spanner: 27 Nm
Upper timing cover: 41 Nm
Motorsteun (aan motor en chassis): 62 Nm (centrale moer: 44 Nm)

Krukas poelie bout: 40 Nm + 115 +/- 15 graden hoekverdraaing
Wielbouten: 90 Nm

AS1 185

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.