auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio 2005: Distributieriem vervangen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4J G7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Hallo,
Ik ga van de bovengenoemde auto de distributieriem en waterpomp vernieuwen.
Heb dat al meer gedaan bij mijn vorige Clio.
Mijn vraag gaat over het vastzetten van de krukas.
(gereedschap voor de krukas en nokkenassen heb ik al)
------------
Als de motor stopt is dan altijd op het zelfde punt of wisselend?
Dit is dan op de eerste cilinder?
Ik zie dan op YouTube dat men de pin onder de startmotor in de motor, krukas steekt en dan ie dan geblokkeerd is.
Maar er wordt verder niets bij vermeld.
Hoe is hierbij de juiste werkwijze?

Is er nog iets waar ik heel goed op moet letten?

Graag hoor ik uw reactie.

Groet,
WS

Geplaatst door

willemtwee (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waar de motor stopt is toeval, je moet de krukas draaien tot de pin in het gat van het vliegwiel valt....

Beunhaas 1185
badge vip badge

1 jaar

Bougie er uit draaien en met een pen controleren of de zuiger bij de bak kant bovenin staat .
Dan zullen de calibers passen anders een slag verder.

Hi,
Is deze auto bij het vliegwiel te blokkeren?
Op You Tube laten ze telkens zien dat er bij de startmotor een bout las moet en daar een pin er in gaat.
Weet je hier iets meer van?
WS

willemtwee 0

1 jaar

Een waar valt die pin dan in, de startmotor drijft het vliegwiel aan....
Juist, een gaatje in het vliegwiel, maar blokkeren zou ik dat dan niet noemen, meer positioneren.

Beunhaas 1185
badge vip badge

1 jaar

bij deze auto schroef je een pen in de motor waar je de krukaswang tegenaan draaid. dit is enkel voor de juiste timing, en niet om de krukas te blokkeren.

Dag Harry 4203
Op de video's die ik gezien heb op You Tube wordt de poelie eerst losgedraaid, daarna de bout met afstandsring erop en dan weer vast. Daarna de krukasdraaien tot de punten op de nokkenas-tandwielen goed staan? Of moet ik voor af de startmotor verwijderen en krukasdraaien tot het gat in het vliegwiel zichtbaar is, een boor van 10 erin vliegwiel vast en dan de poelie losdraaien?
Ik wacht jouw reactie af.
WS

willemtwee 0

1 jaar

Ik heb dezelfde auto en een keer m.b.v. een Haynes manual de disriem vervangen.

1) steek een schroevendraaier in het bougiegat van cil. 1 (aan de kant van de versn. bak)
2) draai de motor rechtsom totdat de schroevendraaier omhoog begint te komen
3) doordraaien totdat de groeven in de nokkenassen ongeveer 30 graden van horizontaal staan.
4) blokkeerpen in het gat (plug er eerst uit draaien) voorop de motor steken.
5) motor doordraaien totdat je een klonk voelt
6) plaats blokkeergereedschap op de nokkenassen

De sprocket op de krukas is niet geblokkeerd. Er zit wel een groef. Even markeren.

Kijk goed naar de stand van de spanner.
Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=lN65pnRo....

AS1 250

1 jaar

Dag AS1
Jouw aanwijzingen heb ik geprint om te gebruiken. Een ander heeft ook een antwoord gegeven.
Aan jou de vraag;
Bij welk cijfer gaat de poelie los gedraaid worden?
En kan het krukastandwiel niet veerdraaien? Zit daat toch een pennetje in?
Ook van jou graag nog een reactie.
WS

willemtwee 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.