Ik bezit een Renault Megane Scenic 1.6e RT uit 1996 waarvan de motor het tot voor kort als een zonnetje deed.
Sinds eergisteren vroeg merkte ik het bekende motorgedrag op van te lage toeren bij een te hoge versnelling; het overbekende horten of stoten. Echter nu een beetje te vroegtijdig! De motor begint vroegtijdig te stoten als je het pedaal halverwege hebt ongeveer; je moet dan je koppeling pakken uit angst dat je de controle kwijtraakt. Of het gaspedaal doortrappen tot op het tapijt waarbij de motor zich enkele seconden duidelijk inhoudt om vervolgens weer op vermogen te komen.
Vandaag lukte me niet om op de heenweg harder te gaan dan 100 a 110km/h. Op de terugweg kon ik makkelijk optrekken tot 160 a 170km/h met een vreemd extra sportgeluid (scherp racegeluidje). Dit laatste zou misschien kunnen komen doorfat ik een flesje kerosine bij de tankbeurt gedaan heb omdat ik dacht dat de injectoren vervuild zouden kunnen zijn.
Het lijkt wel alsof het gedrag anders is bij een warme motor.
Het brandstofverbruik lijkt normaal; evenals het starten en het toerental bij stationair draaien.
Wat zou het toch kunnen zijn?
Alvast dank voor iedere reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een kapotte uitlaat. Als je er mee blijft doorrijden sneuvelt je katalysator ook en die zijn erg duur.
Ik zou de dealer er even naar laten kijken.
Ik ben niet kapot van huismiddeltjes als kerosine om injectors schoon te maken. Gooi er dan een echte injector cleaner in.
injector cleaner is wat ik bedoel, ik denk zelf dat de motor op drie poten loopt hoewel de uitlaatgassen mooi wit zijn
14 jaar
UPDATE..
Vriend van mij die een ervaren monteur is, heeft alle onderdelen van de ontsteking getest en goed bevonden. Hij heeft de auto ontkoppeld van de computer en toen ging het gelijk weer beter met de prestaties van de motor.
Ik krijg nog wel steeds een electronica-storingsmelding op het dashboard; het stationaire toerental is nog abnormaal; motor gedraagt zich instabiel en pingelt bij koude motor en stationair. Heb het idee dat de motor iets meer verbruikt en sneller warm wordt dan normaal; het blok vertoont olielekkage boven het oliefilter; het uitlaatspruitstuk ziet er op sommige plekken rood uit en vertoont ook barstjes.
Volgens mijn monteur doet de MAP-sensorkabel helemaal niets..
14 jaar
Dan zal de map-sensor of de kabel wel kapot zijn.
Laat de auto uitlezen door de dealer en je weet wat er aan de hand is.
CORRECTIE:
sensor op het uitlaatgedeelte doet niks (lambda-sensor)
14 jaar
UPDATE..
Vandaag luchtslangetje vervangen (tpv MAP-sensor??) thv brandschot en motor is nu stabiel evenals toerental; olielekkage nog aanwezig en verbruikt koelwater en wordt sneller warm naar mijn idee.
14 jaar
UPDATE..
electronica-storingsmelding is van het dashboard verdwenen na vervangen luchtslangetje
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar