De koelfan slaat pas aan als de watertemp. meter tussen de driekwart en bovenin staat. Is dit normaal? Volgens mij hoort de koelfan aan te slaan als de meter tussen de helft en driekwart staat.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niks, het is mogelijk dat hij zo "laat" aanslaat maar hij doet het wel. Misschien dat je een andere thermostaat kan plaatsen met een lagere temperatuur.
Nou, volgens mij is er niets aan de hand, bij mij slaat hij dan ook pas aan. Dat heeft hij altijd al gedaan. Alleen de laatste paar streepjes zijn alarmerend, hoewel ik zelf al eens meegemaakt heb dat hij niet aansloeg. Midden in de zomer, bloedheet en de kachel aan. Niets aan het handje. Die 1.7 is bijna niet kapot te krijgen.
20 jaar
Fijn om te horen dat er niets aan de hand is. Ik hoop dat je gelijk hebt Rianne over het feit dat die 1.7 bijna niet kapot te krijgen is. Nog 500km en dan heeft ie de 200.000 bereikt. Ik heb zelf al redelijk wat vervangen, maar nog niet echt iets duurs.
Alleen over die koelfan had ik nog twijfels. Er staan namelijk geen temperaturen bij de streepjes. En als de meter ver bovenin komt dan is de watertemp. volgens mij ruim boven de 100 graden. Bij welke temp hoort de koelfan dan eigenlijk aan te slaan?
20 jaar
Beste Michiel, je moet begrijpen dat je motortemperatuurmeter (leuk scrabblewoord) geen geijkt instrument is, dat betekend in de praktijk dat de meter ongeveer een temperatuur aangeeft. Ik denk dat de meter ergens tussen de 80 en de 100 graden aangeeft. Normaal dus. Je motor kookt bij ongeveer 120 graden en de werktemperatuur ligt rond de 85 en de 100. Van de winter zal hij wel wat lager staan. Is bij mij ook. Vertrouw je het toch niet, vervang de koelvloeistof, en spoel het koelsysteem. Zul je toch een keer moeten doen, want deze motor heeft de eigenaardige eigenschap dat als de koelvloeistof te oud wordt er schuimvorming optreed en dat de slang boven het uitlaatspruitstuk dan scheurt. Heb ik dus ook gehad. Even over de kilometerstand. De motor die je hebt is de zogenaamde f3n motor. De "F" motor zoals Renault hem zelf noemt is naast de 6 cilinder de enige motor die Renault nog voert. Dus ook de diesels, 1200tjes, 16 kleppers, 2 liters heel de bubs. Dit zegt denk ik wel iets over de betrouwbaarheid. Ik kan wel makkelijk praten met 56000 km op de teller. Maar toch. Michiel veel plezier er mee, en ga er maar vanuit dat eerder de auto zelf het zal begeven voordat de motor dat doet.
20 jaar
Die van ons slaat ook laat aan maar ik heb er een thermostaat in gezet die wat eerder aanslaat, ook omdat we met de caravan wel door de bergen rijden was dat wel mooi,
Mocht je heel zwaar moeten trekken kun je er over denken om de fan via een los relais te schakelen zodat je hem zelf bij kan zetten als het nodig is.
20 jaar
Ik heb van de week mijn radiateur vervangen voor een nieuwe. De oude was lek en dat bijvullen was ik beu. Er zit nu dus weer nieuw koelvloeistof in.
Wat dat schuimvorming betreft: ik heb begrepen dat je er ook meer kans op hebt als je verschillende soorten koelvloeistof bijelkaar gooit. Dus je kunt beter bij 1 merk blijven. Misschien een goede tip voor je.
Hoi Renzo,
Ik zat er eerst ook over te denken om de thermostaat te vervangen, maar ik weet niet of deze ook direct de koelfan aanstuurt. Volgens mij gebeurt dit niet rechtstreeks, want de thermostaat zit niet meteen aan de koelfan aangesloten. De draden lopen eerst naar voren.
Via een los relais zou het inderdaad kunnen. Of zelfs aansluiten dat deze altijd draait als je rijdt. Maar ik weet niet of dit zo goed is voor je auto. Een bepaalde watertemp. heeft je motor wel nodig.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
20 jaar
Een ding bij een wat oudere F3 motor (1.7l) is het soms doorroesten van vriesdopjes aan de achterzijde van de cylinderkop.Heb ik gehad en gevuld met 2comp. metaallijm.
Ook de iets grotere doppen aan de voorkant van de cyl.kop kun je beter preventief vullen met die lijm.
De F2 motor is inderdaad onverwoestbaar 210000km waarvan 130000 op LPG.
20 jaar
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 19 1.7: roest in het koelsysteem en schuimvorming, lekkende radiateur, etc. Het is heel simpel: zorg dat het koelsysteem goed "schoon" is. Thermostaat met lagere openingstemperatuur is inderdaad een manier om de motor "koeler" te houden, maar bedenk wel dat de motor een bepaalde werktemperatuur moet hebben. Dus niet zomaar 10 graden eronder erin stoppen! Zorg ook dat het systeem goed ontlucht is altijd. En tenslotte vertrouw de meter niet zomaar blindelings, want de sensoren (die hem aansturen) willen nog wel eens minder nauwkeurig aangeven, zeker als de motor wat meer heeft gelopen!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar