Ik een R17 Gts met een F3N motor met koel probleem.
Er is elke keer lucht aanwezig. Koelsys. gereinigd, koppakking
getest,nieuwe slangen erop,nieuwe thermostaat,nieuwe radiateurdop en niets helpt.
Na het ontl. een proefrit daarna af laten koelen dan istie onder niveau, bij gevuld. Volgende dag op het werk na 40Km
nagekeken staat het niv. tot onder de dop. De temp.meter doet niks anders dan op en neer lopen, hoog laag enz.
Er zit een ontl.nip. in de radiateurslang, draai je die open dan komt er lucht uit. De slangen voelen stevig aan, maar niet keihard zoals bij een lekke koppakking, verder weet ik het ook niet meer. Ik heb niet veel haar maar ze reizen mij te berge.
Wie weet hier raad op. Bvd Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Jan,
misschien heb je er niets aan maar heb je al eens geprobeerd om via de ontluchtnippel koelvloeistof bij te vullen met behulp van
een trechter?
Als de warm/koud knop van de verwarming een kraantje bedient
staat deze dan op maximum-warm tijdens het vullen/ontluchten ?
Misschien is het ook goed om de motor pas te starten als het systeem zoveel mogelijk gevuld/ontlucht is.
Of eventueel een hoger gelegen darm losmaken zodat de lucht
eruit kan.Toen ik vroeger in de vrachtwagenbranche werkte hadden
wij ook vaak dit probleem.Bij radiatoren uitgerust met een
leegloopschroef vulden we de koelvl. langs onder met behulp van
een vat met slang dat we heel lichtjes onder druk pompten.
Zo zocht de kvl.zich een weg naar boven en duwde als het ware
de lucht eruit.Eenmaal het expansievat vol komt te staan ben je
zeker dat je goed zit.
grtn.peter
Koelsysteem vacuum trekken en dan vullen. Werkt perfect. Wel gereedschap voor nodig natuurlijk, maar ik zou dit niet meer willen missen.
Als je dit systeem een keer hebt wil je niet anders. Een nadeel: systeem moet altijd geheel leeg, anders zuig je bij het vacumeren rest koelvloeistof op. Kan het elke monteur aanbevelen, temeer omdat je snel klaar bent en nooit meer hoeft te ontluchten!
Bedankt voor jullie bericht.
De kachel stroomt altijd door.Ik vul het koelsysteem altijd boven het hoogste punt, het ontluchten is het probleem ook niet.
Ik doe hetzelfde als met mijn r19 en r16, ik hang het exp.vat aan de motorkap. Er moet gewoon ergens een lekje zitten. Ik heb op aanraden van een collega BAR leaks gekocht en dat probeer ik nu eerst wel uit, als ik er maar van af ben.
gr Jan
18 jaar
Er zit op de radiateur ook nog een ontluchtingsnippel lv boven in de hoek??.
Ja daar zit er een.
Ik doe altijd eerst de radiateur, radiateurslang, achter op de cilinderkop en dan die bij de kachel.
Dit gaat altijd goed, hij zuigt ergens lucht aan maar ik weet niet meer waar ik zoeken moet, vandaar deze oproep.
gr jan
18 jaar
Hoi allemaal
Het probleem is opgelost.
De lucht in het koelsysteem kwam dus via de waterpomp.
Ondanks dat de pomp niet lekte zoog hij via de pompas
lucht naar binnen. De BARleaks hielp dus ook niet.
Bedankt voor jullie reacties.
Gr Jan
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 21 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar