Onlangs is bij onze Renault Laguna 1.8 RN (1994) de verwarmingsradiateur
vervangen. Deze was totaal dichtgeslipt met roest en allerlei andere rotzooi. Ook is het systeem toen doorgespoeld en opnieuw gevuld. Hierna hebben we een spulletje van liqui moly er bij gedaan om het systeem
nogmaals te reinigen (van vet en kalk aanslag). Hierna is het systeem weer
gespoeld en het bleek dat er nog best veel rotzooi uitkwam. Het systeem is
toen dus nogmaals grondig doorgespoeld tot er alleen maar helder water uit
kwam. Bij het bijvullen van het koelvloeistof en het starten van de motor
voor het ontluchten bleek het koelvloeistof te schuimen en kon het alleen
stapsgewijs verder worden bijgevuld omdat het anders overstroomde. Volgens
mij klopt dat toch niet helemaal.Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Voor de rest vind ik de temperatuur redelijk fluctueren, als je de snelweg
op gaat zakt de motortemperatuur en blijft ie vaak hangen bij de
temperatuurmeter tussen de gestreepte lijnen waar die vroeger nog op
stabiel op de rode lijn stond. Verder lijkt ie in de stad best wel sterk
te reageren op het hoger zetten van de kachel, de motortemperatuur zakt
dan ook naar het gebied tussen de gestreepte lijnen. Volgens mij zou de
motortemperatuur stabieler moeten zijn? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Misschien dat de thermostaat klemt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
http://members.rott.chello.nl/mmade/auto...">
plaatje hoord bij bovenstaand verhaal.
Renaults ontluchten was in ieder geval in het verleden een probleem, wat ik wel eens deed was de krik eronderzetten, zodat de lucht naar een hoger gelegen plaats ging en vervolgens was ie goed te ontluchten. Als je de ontluchtingsnippel opendraait op de koelslang, kan er inderdaad schuim uitkomen, als hier behoorlijk wat vloeistof bijzit is hij wel goed ontlucht.
Hallo, de nieuwe werktemperatuur komt overeen met de werktemperatuur van mijn Laguna uit '94.
In de afgelopen vakantie in Frankrijk had ik steeds problemen met overdrukventiel in het koelsysteem. Als ik de motor op een parkeerterein na een stevige heuvel (met caravan) met verhoogde temperatuur (10 tot 12 streepjes) afschakelde begon die door het overdrukventiel te spuiten. Na enkele garage bezoeken zonder oorzaak te vinden heb ik het systeem laten doorspoelen omdat de vorige eigenaar anti lek zooi aan het koelsysteem had toegevoegd wat waarschijnlijk de doorstroming belemmerd. Na he schonen vanhet koelsysteem met hogedrukspuit en vullen nieuwe vloeistof en het uittesten kwam de monteur tot de conclusie dat de overdrukventiel in de dop permanent open stond en in feite de oorzaak was van het probleem. Vermoedelijk is de veer in de overdruk ventiel vast gaan zitten door het uitwasemen van de antilek substantie (één of ander roestachtig spul). Iedere keer als de motor afgeschakeld wordt warmt de stilstaande vloeistof in de blok verder op en gaat druk vormen in het circuit. Normaliter houd de overdrukklep nog bij deze druk maar omdat deze openstond kon de druk weg met spuiten van schuim tot gevolg.
Vanaf dat moment is de werktemperatuur varierend tussen 3 en 4 streepjes tot 6 streepjes (voorheen was die constant 6 streepjes). Ook ik heb het vermoeden dat de thermostaatklep misschien beschadigd is door het met de hogedrukspuit uitspoelen van het koelsysteem.
Als jij meer weet houd ik me aanbevolen.
Succes.
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar