Hallo, mijn auto een laguna grand tour verliest veel koelvloeistof. Hij rookt niet (helemaal niet) en als ik harder dan 130 km/h ga rijden loopt de temperatuur op tot het lampje van de waterpomp gaat branden. kan dit iets te maken hebben met de airco want die functioneerd ook niet naar behoren nat zo als de kachel. Er werd mij gezegd dat het een lekke koppakking kan zijn maar hij lekt niet aan de buitenkant en rookt ook niet wit. en ik heb geen witte smurie in de olie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer je oliepeil eens, grote kans dat hier je water inzit,
Groeten marcel
Lekkage van je koelvloeistof kan op verschillende manieren, lek in het systeem, en verlies naar buiten toe.
Lekke koppakking, verlies of naar een cylinder en via uitlaat naar buiten, witte rook.
Lekke koppakking, verlies naar een olie kanaal, koelvloeistof bij de olie, zie naar je oliebijvuldop, geen witte smurrie?, in dit geval heb je geen extra rook uit de uitlaat.
Als je geen uitwendige lekkage waarneemt zal er in et systeem vloeistof doorlekken naar een ander systeem.
Dat ook je koelsysteem te heet word is reden om dit zosnel mogelijk te repareren/laten repareren.
Ik zou er ook niet mee blijven rijden. Kan best zijn dat de koelvloeistof pas weglekt bij hogere toerentallen in combinatie met belaste motor dus als het systeem echt op druk komt. Ik heb dit ooit eens gehad met een auto, daarvan was de aansluiting van de retour op het reservoir half doorgebroken, maar dat viel echt niet op. Mischien is het geen koppakking maar een slang die sporadisch lekt. Doorrijden totdat het lampje brandt lijkt me een geen optie. Doorrijden naar de garage wel.
17 jaar
Hebben jullie ook een idee wat dit gaat kosten als de dealer dit probleem gaat bekijken want ik heb namelijk niet veel vertrouwen in de renault dealer hier in emmen.
17 jaar
Ten eerste, je moet vertrouwen hebben in een dealer of je hebt het niet. Bel eens rond en vraag naar de werkplaats, stel het probleem voor en waar je een tevreden antwoord krijgt, kun je een bezoekje wagen.
17 jaar
Een lekkage in koppakking, leiding, radiateur..... als je de tips van cor1822 hebt nagegaan en niets kunt vinden doe dan maar eens een onderzoek naar de waterpomp. Grote kans dat dit de boosdoener is.
Groetjes,
Erik
17 jaar
zijn je vloermatten in de auto nog droog? Kachel kan ook lekken, maar lijkt me niet waarschijnlijk met zo'n nieuwe auto.
Verbrandingsgassen in de koelvloeistof zijn te meten, hebben ze vaak een speciaal apparaat voor in de garage.
Is je dop van je expansievat al eens gecontroleerd en/of vervangen? deze kunnen ook kapot.
Ik heb op de terugweg van vakantie over een afstand van 1200 km 10 liter koelvloeistof moeten bijvullen en ik heb geen natte plekken op of onder de motor. Die vloestof moet toch ergens naartoe.Ik vind het zo vreemd dat mijn kachel en airco ook zo slecht functioneren.
17 jaar
[quote=Roelof Struik]Ik heb op de terugweg van vakantie over een afstand van 1200 km 10 liter koelvloeistof moeten bijvullen en ik heb geen natte plekken op of onder de motor. Die vloestof moet toch ergens naartoe.Ik vind het zo vreemd dat mijn kachel en airco ook zo slecht functioneren.[/quote]
Zit er soms lucht in het systeem, er zit een ontluchtingskraantje op de slang van de motor naar de verwarmingsheater, dus tussen motor en schutbord.
Hoeveel kilometer heeft je wagen gereden en is de waterpomp vervangen bij het vervangen van de distributieriem?
10liter.... dit zal dus niet in het carter bij de motorolie terecht zijn gekomen. Als je oliepeil normaal is kan dit dus niet gebeurt zijn. Bij verlies naar de cylinders zou je ook wel witte waterdamp uit de uitlaat krijgen, deze waterdamp lost op in de lucht. Het kenmerkende hiervan is dat je een witte pluim achter de auto ziet die op enige afstand van de auto verdwenen is . Je laat dus geen groot rookspoor achter.... Als je dit niet hebt dan zal de koppakking OK zijn en verlies je dus gewoon water buiten de motor.
Een liter verlies op 100km is niet niets maar het is ook niet zoveel dat je direct na het starten direct een enorme plas koelvloeistof op straat zult vinden. Je zal dus even goed moeten kijken.
Kijk alle waterslangen goed na.
Hoe heb je onder de auto gekeken, heb je op de straat gekeken of je daar een natte plek kon vinden?? Het kan ook op de bescherm/dempingsplaat komen die onder de motor zit. Je vind dan niet snel water onder de auto.
De waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem en zit dus achter een beschermkap aan de rechterkant van de motor. Als je een ritje met de auto hebt gemaakt, kijk dan eens goed bij de onderkant van deze kap en op de naad tussen motorblok en carterpan. Als het hier nat is en de rest van de motor is droog dan komt het water uit de waterpomp.
Succes.
17 jaar
of je haalt de plaat weg, en kijkt of deze lekt cq na een auto rit. Volgens mij heeft deze bodemplaat geen (belangrijke) functie.
17 jaar
Hele grote kans dat dit je waterpomp is heb nml pas geleden het zelfde gehad en gebeurde voornamelijk met grote belasting dat ik steeds moest bijvullen. .
Let wel als het echt je waterpomp is moet je ook gelijk je Distributie riem vernieuwen
Succes
17 jaar
Hallo Ronnie 71,
Heb jij dit bij de dealer laten repareren of door een beun? En wat heeft jou dit hele geintje gekost dan?
17 jaar
Ik heb dit bij een beuner laten maken en was toch nog 450 euro kwijt maar dan was wel de pomp vernieuwd met Distributie riem met spanrollen en nieuw koelvloeistof en het was toch wel ruim een uurtje of 4 werk
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar