hoi hoi,
ik verlies al een tijdje koelwater ( scenic 1.9 dti bj 99 ) halve liter in de 2 maanden ofzo.
maar nu sinds een week is het erger geworden, na 30 km heeft ie er een liter uitgegooid. na lang zoeken heb ik een randje vocht gezien bij 1 van die kleine dunne slangetjes die op (waterpomp ???) aan het blok zit.
en ook een slang die daar onder zit is vochtig.
kan het zijn dat m`n waterpomp kapot is of lek, de slang waar ik makkelijk bij kan heb ik gecontroleerd en die waren allemaal goed.
het slangetje met dat randje vocht was trouwens ook in orde, het lijkt wel of de vloeistof er uit geperst word.
de slangen van mijn radiateur worden wel warm maar de bovenste veel en veel warmer dan de onderste, hoort dit zo ?
is er misschien iemand die weet of het lekkage probleem vaker voorkomt en waar het vandaan kan komen ?
het lijkt me geen koppakking probleem, olie en koelvloeistof ziet er normaal uit en geen aparte uitlaatgassen. (systeem is nog niet op druk gezet)
hoort bij dit type de waterpomp vervangen te worden met de distributieriem ? ben er namelijk niet zeker van dat dit gebeurt is destijds, en binnenkort moet het namelijk weer gebeuren.
bedankt alvast voor jullie medewerking.
bij de pijl op de foto is te zien waar het vocht uitkomt, ik weet alleen niet of dat de enige plek is.
[img]http://i992.photobucket.com/albums/af49/...[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
niemand suggesties ?
lijkt op een thermostaathuis de foto zit aan de bestuurderskant toch?
zou een nieuwe klem proberen, en anders het huis vervangen.
weet zo niet op de waterpomp wordt aan gedreven door de distributie of de multisnaar.
[quote=biged1971]lijkt op een thermostaathuis de foto zit aan de bestuurderskant toch?
zou een nieuwe klem proberen, en anders het huis vervangen.
weet zo niet op de waterpomp wordt aan gedreven door de distributie of de multisnaar.[/quote]
ja zit aan de bestuurderskant, ik zal het eens met een andere slangenklem proberen.
bedankt alvast
14 jaar
Laat het koelsysteem eens simpel afpersen hierdoor wordt de lekkage zichtbaar.
hoi hoi allemaal,
zou het misschien toch de koppakking kunnen zijn ?
het lekt namelijk alleen als de motor draait, en er zit dan zoveel druk in het systeem dat het continue blijft circuleren in het expansievat.
als de motor na het rijden uitgezet word dan hoor je een sissend (lucht lekkage) ergens bij het blok, waar precies kan ik niet achterhalen.
hoe kan ik er zelf achter komen of het de koppakking is, over een dag of 10 gaat ie pas naar de monteur voor distributieriem.
koelvloeistof en olie zien er trouwens goed uit.
alvast bedankt
14 jaar
Druk opbouwen kan meerder oorzaken hebben zoals: druk in het systeem, defecte thermostaat, waterpomp defect, radiateur verstopt etc... Pers het systeem nu maar eens af, en hang er gelijk een Co snuffelaar aan dan kun je direct zien of er uitlaatgassen in het koelsysteem aanwezig zijn!
[quote=Bas_petiet]Druk opbouwen kan meerder oorzaken hebben zoals: druk in het systeem, defecte thermostaat, waterpomp defect, radiateur verstopt etc... Pers het systeem nu maar eens af, en hang er gelijk een Co snuffelaar aan dan kun je direct zien of er uitlaatgassen in het koelsysteem aanwezig zijn![/quote]
v/d week ga ik even langs de garage om het een en ander af te spreken wat betreft de reparatie van de distributieriem, ik zal dan vragen of ie even wil kijken of het de koppakking is.
ik wil het namelijk wel graag zeker weten om niet daarna nog eens met hoge kosten te zitten.
mijn vorige auto had namelijk ook een kapotte koppakking en daar heb ik nog anderhalf jaar meegereden totdat de slangen van het koelsysteem er door de druk vanaf sprongen.
de monteur destijds zij me telkens dat het niet de koppakking was.
14 jaar
Gewoon een goede diagnose stellen dit scheelt een hoop ellende en bespaard je veel geld ! Je zal niet de laatste wezen die zijn koppaking vervangt, terwijl de oorzaak een defecte thermostaat bleek te zijn, of een ander defect onderdeel. Als je koppaking lek is loopt de motor meestal niet lekker, en start deze koud minder goed, en de motor zal veel rook uitstoten, verder kan het ook wezen dat er olie in de koelvloeistof zit, of net andersom koelvloeistof in je olie.
[quote=Bas_petiet]Gewoon een goede diagnose stellen dit scheelt een hoop ellende en bespaard je veel geld ! Je zal niet de laatste wezen die zijn koppaking vervangt, terwijl de oorzaak een defecte thermostaat bleek te zijn, of een ander defect onderdeel. Als je koppaking lek is loopt de motor meestal niet lekker, en start deze koud minder goed, en de motor zal veel rook uitstoten, verder kan het ook wezen dat er olie in de koelvloeistof zit, of net andersom koelvloeistof in je olie.[/quote]
de motor loopt goed, alleen met starten is me opgevallen dat tijdens vorst vanaf een graad of -3 moeilijk doet maar ik dacht dat het aan de gloeiers lag (zitten er nu 2 jaar in) bij 3x voorgloeien start ie gelijk.
als de thermostaat defect is gaat de fan van de radiateur dan nog wel aan ? vorig jaar zomer is de auto wel een keer warm gelopen in de file, ik heb de auto wel gelijk uit gezet.
alleen nu is het haast niet te controleren omdat de temp niet oploopt met dit weer, ook niet tijdens stationair draaien.
bedankt alvast ik hoop dat ik volgende week meer weet wat er allemaal aan de hand is.
14 jaar
inmiddels zijn ze met de distributieriem bezig, de waterpomp hoeft bij dit type niet vervangen te worden, word namelijk aangedreven door multieriem.
en het koelwater verlies komt inderdaad door het thermostaathuis, de afdichting hiervan was namelijk deels weggevreten door kleine olielekkage.
morgen kan ik hem ophalen en dan is het als het goed is allemaal weer in orde.
bedankt voor jullie hulp!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar