Ben sinds een paar weken koelvloeistof aan het verliezen. Ik rijd dagelijks op en neer naar werkplek (6km/15min) en schat dat dit zo'n halve liter per dag kost :) Ja, hij rookt meer dan normaal, loopt af en toe op 3 zuigers, koelvloeistof is mokkabruin en oliedop zit vol sludge. En, nee, er ligt geen plas onder auto 's ochtends (gisteren leek hij iets te lekken maar ik vrees dat ik door de verhoogde druk in het koelsysteem lekjes aan het maken ben). Wat wel vreemd is, is dat de motor slechter gaat lopen zodra die warm begint te worden. Met een koude motor + choke merk ik niet aan het lopen van de motor. wordt die warmer dan begint ie wat te stotteren en soms valt dan ook een cylinder weg.
Kortom, alle voortekenen duiden op een lekke koppakking. Maar voordat ik ga sleutelen (als betrekkelijke leek) zou ik toch wel willen weten wat nu de proof of the pudding is. Hoe weet ik het zeker ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jouw verhaal lijkt me wel heel erg duidelijk. Maar goed, je kan t meten met een apparaat. Compressie of in je koelwater.
Je kan ook een doek of papier voor je uitlaat houden. Als dit nat wordt (bij warme motor, dus niet als die koud is en er evt vocht is wat nog in je uitlaat zat), weet je t ook zeker.
je koelsysteem gaat koken als je koppakking lek is. Dus borrelen en overkoken en dus lekken via de overloop.
Starten met de dop van het vulvat v/d koelvloeistof er af, als de koppakking lek , voel je een overdruk uit dit vat komen.
Als de motor draait de dop er niet afhalen , of heel voorzichtig!
Blaast ie , dan is bijna zeker de koppakking lek.
Rij er niet te lang mee door , anders krijg je door roest veel meer (kostbare) ellende.
20 jaar
ja dat is wel zeker. kop er af halen. succes
20 jaar
hee jaap ben jij de jaap van prikpagina.nl?
lijkt me toch simpel even aan de koelsysteemslangen voelen na een ritje zijn deze erg hard dan lijkt het me duidelijk.
kop vervangen en probleem opgelost. (viel reuze mee overigens; gezond verstand en bouten die heel blijven, that's all)
bedankt voor jullie reacties,
ron
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar