Renault Clio: koppeling geen speling

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

De clio van onze dochter is niet echt vlot bij het schakelen.
Als je het koppelingspedaal lost pakt de koppeling vrij snel en bruusk.
Je moet echt het pedaal heel geconcentreerd lossen, want het is net of er geen speling is, en de schijf vrijwel direct pakt.
Heeft er soms nog iemand zulk een probleem gehad, en wat is er aan te doen.
De wagen is van 1994
Bedankt

Luc De Bock

Geplaatst door Luc De Bock (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Tredici (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste,

Van welk bouwjaar is de clio ?


grts

Luc De Bock (0), 14 jaar geleden

sorry, dat is een fout van mij.
De wagen is van 1994. ( = tweedehands gekocht )

Tredici (0) PRO, 14 jaar geleden

Mogelijke oorzaken zijn : de koppelingskabel , drukgroep , koppelingsplaat.
Probleem hierbij is dat je dit niet echt kan testen tenzij je weet wat er vervangen is enz.
de koppelingskabel is met wat inzicht en geduld , niet zo moeilijk te vervangen en niet te kostelijk.
de andere kan je alleen bekijken door de versnellingsbak te demonteren wat al een heus werkje is en meer kost natuurlijk. kwestie van overwegen hoelang je de wagen nog wilt laten meegaan .
Hoeveel km's staan er op de teller?

grts

Luc De Bock (0), 14 jaar geleden

Volgens de teller staan er 94.000 km op.
Rijd op zich nog vrij vlot, maar ook in de motor hoor je een ratelend geluid ( klinkt als kleppen die tikken )
De klepspeling is nochtans goed.
Heb wel al de nuldebietsklep van de oliepomp moeten losmaken, want deze zat echt in een vuile smurrie vast.
Ook de karterpan zat vol dikke brij. Heeft dit nu iets met het geluid te maken ???

De koppelingskabel is al losgeweest en beweegt heel soepel.
Voor de koppeling zal ik nog wat afwachten en mogelijks deze zomer de koppeling vervangen ?

Tredici (0) PRO, 14 jaar geleden

Zal dan waarschijnlijk de koppeling zijn die versleten is , de olie brij die erin zat staat los van dat de koppeling zo snel pakt natuurlijk.
zat er naast die brij ook nog losse olie of was het niet veel meer .
die brij verkrijg je door geen onderhoud te geven en alleen maar af en toe wat olie bij te kappen oftewel de koppakking die stuk is . het tikkend geluid zouden wel eens je lagerschalen kunnen zijn vermits er dankzij die brij geen olie meer tot in de motor geraakt . is de koelvloeistof zuiver ? en als je de oliestop eruit haalt heb je dan white-sludge (mayonaise) ?

groeten

Luc De Bock (0), 14 jaar geleden

De koelvloeistof is zuiver.
Ook aan de oliestop hangt geen white-sludge.
Bestaan er eventueel produkten om het oliecircuit te reinigen ?
Of is dit niet aan te bevelen ?
Het is echt een tikkend geluid, dat meegaat met het motortoerental. Die lagerschalen hoe zit het daarmee ?

Bedankt voor de respons.

Tredici (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste ,

Je hebt idd producten voor de oliekanalen te zuiveren en minder geluiden en slijtage te verkrijgen.
beste ervaring met "wynns" .
De lagerschalen kunnen een tikkend geluid geven . diagnose hiervan is het carter demonteren en de schroeven van de krukaslagers en zuigers los te maken
best 1 zuiger nemen dan dan kijken . heb je zware strepen of blauw-zwarte plekken erop dan hebben ze droog gedraait.
hopelijk geraak je iets verder hiermee

groeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.