Hallo ik wilde vragen of er iemand ervaring heeft met het uit en inbouwen van de koppelingscilinder welke bij mij kennelijk lek is.
Volgends de Renault garage kunnen de kosten oplopen tot wel 300 euro.
De cilinder alleen kost 115 euro excl btw.
Mijn vraag wat komt er meer bijkijken als ik dit euvel zelfl zou verhelpen, ook wil ik weten hoe er dan ontlucht moet worden want het schijnt een hydraulisch systeem te zijn. En waar zit die ontluchtingsnippel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke is lek? Je hebt de hoofdcilinder aan het pedaal en je hebt een werkcilinder in de versnellingsbak.
De duurste is de tweede, want daarvoor moet de versnellingsbak eraf. Ik vermoed dat het deze is, want voor 300 zit er een hele hoop werk bij. De officiële werktijden liggen rond 6u werk, dus is dat niet te duur. (Maar het kan heel wat sneller, ik kon dat op 3 uurtjes) De ontluchtnippel zit op de werkcilinder, maar kan je net buiten de bak openen. Ontluchten kan eventueel zonder ontluchtapparaat en zal een beetje gelijkaardig zijn aan remmen ontluchten, maar met wat meer geduld...
Nu vraag ik me natuurlijk af, of er een methode is, hoe je dit kan testen, om te zien welke van de twee nu daad werkelijk defect is.
Bij het pedaal zag ik een spoortje vocht, minimaal overigens, de 2 of 3 cm vrije slag in het pedaal is qua druk weg.
Het pedaal rust nu op het drukpunt van de koppeling. Als ik het pedaal met de hand indruk en weer laat opkomen moet ik het pedaal de laatste 3 cm door een stroef punt terug halen, duidt dit er eventueel op dat de hoofdcilinder bij het pedaal defect is?
Daar heb ik het idee dat hij daar stroef loopt.
Tijdens het autorijden wip ik het pedaal met mijn voet naar boven toe, ivm slepen koppeling en cruise contr.
Wat ik ook heb bemerkt tijdens het rijden dat de druk in het pedaal na een rit van een uur weer helemaal terug is.
Dus ik dacht dat er lucht in het systeem zat, dit even om een duidelijker beeld te geven wat er zo allemaal rommelt.
Misschien dat je kunt vertellen of er inderdaad sporen van een lekkage moeten zijn, en waarop is dit hydraulisch systeem van de koppeling aangesloten, is er een vloeistof reservoir aanwezig, want als er lekkage zou zijn, moet er ook vloeistof verlies optreden, waar kan ik dit evt peilen?
16 jaar
De koppelingsbediening neemt vloeistof uit het remvloeistofreservoir bovenop de hoofdremcililnder. Een zwart darmpje aan de zijkant (als je ervoor staat rechts).
Je krijgt inderdaad lucht op je koppelingsbediening. Dit probleem doet zich meestal voor na enkele uurtjes stilstaan (een nachtje bijvoorbeeld). Als je enkele malen de koppeling intrapt en helemaal omhoog trekt is dit inderdaad opgelost.
Meestal is de hoofdcilinder hiervan de oorzaak bij de Espace 4en Laguna 2. Er is zelfs een terugroepaktie voor geweest om deze te vervangen en een hulpveer te plaatsen.
Bij de Laguna is deze zeer makkelijk te vervangen. Neem de luchtfilterkast er volledig uit en de zekering/relaiskast achter de batterij kan je boven de batterij kantelen. Zo heb je voldoende ruimte.
Volg het zwarte darmpje dat aan het remreservoir vertrekt. Eenmaal aangekomen zie je de hoofdcilinder van de koppeling. Binnenin aan het pedaal klik je het kogeltje los. Voorzichtig haal je het zwarte darmpje van het remreservoir en dicht even dat af aan het reservoir. VOORZICHTIG met remolie, vreet in op lak en zo...
De leiding aan de hoofdcil. haal je los door het ijzeren klemmetje eruit te schuiven. Dan kan je een lange dop van een ratelsleutel gebruiken (ik dacht 24) en schuif je over de hoofdcil. waar de leiding zat. Een kwartslag tegen de klok in en de hoofdcilinder is los.
Monteren in omgekeerde volgorde, maar klik de ijzeren leiding als laatste vast, pedaal al opgeklikt en omhooggetrokken. Wacht tot de olie uit de hoofdcilinder loopt (eventueel reservoir volledig vullen) en klik dan pas de leiding vast. Dit bespaart je een hele hoop ontluchtwerk! TIP! Monteer alles af en duw het pedaal een aantal maal in en trek omhoog. De druk zal geleidelijk opbouwen, je voelt wel wanneer het o.k. is.
Ik denk dat je niet moet ontluchten via de nippel, want ik heb er zo wel een vijftigtal gedaan met dit probleem en waren allemaal o.k. achteraf. Die hulpveer die je zou moeten plaatsen is verkrijgbaar bij de dealer en was een onderdeel van de terugroepaktie.
Nu degene in de bak kan lekken, maar dat merk je door remvloeistof die onderaan de bak hangt. Hoe we deze verangen bespreken we in een volgende sessie, maar zal niet nodig zijn ;-) SUCCES!
Oh ja, vergeet de koppelingspedaalsensor niet af te stellen achteraf. Pedaal indrukken, staafje dat tegen het pedaal drukt uittrekken 0,5 cm en pedaal terug laten opkomen. Enkele tikjes zal je horen en klaar!
Joël
Ik ga van de week als het wat droger weer is aan de gang, je hebt er echt werk van gemaakt moet ik zeggen ik ben je er zeer erkentelijk voor.
Ik zal de voortgang van de reparatie later aan je terug melden.
groeten ruud.
16 jaar
Is je probleem opgelost?
16 jaar
is die actie nog geldig ? ook voor een laguna van 2001 ?
gr Kane
p.s bedankt voor je tip joelcotech
15 jaar
Het moderatorteam verzoekt iedereen vriendelijk om NIET te gaan doorposten op topics van andere vragenstellers waarbij de laatste reactie langer dan 5 tot 6 maanden daarvoor is geplaatst. Deze worden dan door ons zonder pardon verwijderd inclusief reactie(s) daarop. Dit om te voorkomen dat 2 vragen door elkaar gaan lopen en de oorspronkelijke topicstarter met mail wordt opgezadeld waar hij/zij niet op zit te wachten
Topics waarbij de laatste reactie langer dan 5 tot 6 maanden geleden is geplaatst, worden als afgehandeld en gesloten beschouwd.
Daadwerkelijk sluiten doen we niet om de topicstarter altijd de kans te geven om alsnog de oplossing van zijn probleem te kunnen laten plaatsen.
Mercury, Moderator Problem Car
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar