close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Koppelingskabel vervangen lukt niet. Kabel te kort??

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 RN

Goedenavond heren / dames...
Ik ben Ronald en ik ben hier nieuw omdat ik een probleem heb met het vervangen van de koppelingskabel van mijn Laguna uit 1996.
Hopelijk heeft u of iemand een oplossing. ;-)
Mijn kabel brak twee weken geleden...Er is toen door de Wegenwacht een 'noodkabel' gemonteerd zodat ik naar huis kon rijden.

Nu heb ik bij Brezan op kenteken een andere kabel besteld... zo uit m'n hoofd type KR26060 of zoiets... (kabel is alweer teruggebracht)
Maar bij het monteren van de nieuwe kabel lijkt het alsof deze te kort is?!
Ik schuif de kabel door het schot heen maar ik kom een stukje kabel tekort om deze goed in het 'wieltje met groef' aan de bovenkant van het pedaal te steken!

Ben ik nou zo dom of is deze kabel simpelweg tekort?? Of is de kabel wél goed en is er een simpele oplossing?

Bijna iedereen geeft het eerder genoemde type kabel op.....
Ik snap 't echt niet meer................

De kabel die er eerder inzat had (zo goed als tegen het schot aan) een soort dikke plastic huls die je stukjes kon draaien om de kabel te stellen denk ik...
de nieuwe kabel heeft een soort witte huls in het midden die gedraaid kan worden...maar als ik de kabel op z'n langst heb kom ik nog niet bij het pedaal met dat stukje kabel dat naar binnen steekt......

Alvast bedankt voor het eventuele antwoord!

Geplaatst door

ronald45 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt te maken met een zg zelfstellende koppeling. DWZ elke keer als het koppelingspedaal is losgelaten stelt de kabel zich strak. daarvoor zorgt een veer aan het einde van de kabel... Op het moment dat de koppelingspedaal ingetrapt wordt, fixeert de pedaal zich met de kabel en wordt de koppeling maximaal bediend. Mogelijk lost de pedaal zich onvoldoende. waardoor de verstelling niet plaats vind. Dit kan gebeuren doordat de pedaal onvoldoende terug komt.. Probeer de kabel onderin uit te trekken en te monteren terwijl het pedaal omhoog wordt gedrukt.. Daarna zal alles zich herstellen, misschien is een nieuwe terugtrek veer nodig...

Het gaat vaak heel simpel: kabel aan het pedaal monteren, dan pedaal 1 x helemaal onderin drukken, daarna met de hand helemaal naar boven halen en vasthouden. 'n Tweede persoon kan onder de motorkap dan zo de verstelling in elkaar drukken zodat de kabel lang genoeg wordt.

moderator 0
badge

11 jaar

Oke. Dank jullie wel.

Maar het probleem dat ik met de kabel heb, is dat als ik m via de motorruimte, via het gat in het schot, naar het pedaal leidt, ik een stuk kabel tekort kom op m aan het pedaal te bevestigen...Ik kan de kabel niet zover doortrekken dat ik deze aan het pedaal kan bevestigen. Zie foto
[url=http://postimg.org/image/gfzljibyr/][img]http://s21.postimg.org/gfzljibyr/RK26060...[/img][/url]

ronald45 0

11 jaar

Is de verstelling niet doorgeschoten tot op zijn laatste stand, waardoor je "binnenkabel tekort komt"?

Heino4267 655

11 jaar

Voor de goede orde, eerst boven monteren en dan onder.. Heb je de oude kabel nog??? Dan kun je de lengtes vergelijken.

Aan Heino4267...Verstelling had ik zo gedaan zodat de binnekabel helemaal wordt benut...Dat is het ook niet...
Aan Cor van Jaarsveld...Ik ben idd begonnen met boven... en de oude kabel had ik weggegooid..maar ik bedenk me nu dat ik deze nog kan achterhalen... Dat wordt even een duik in de kliko! hahaha
Ik hou u allen op de hoogte...zondag weet ik meer

ronald45 0

11 jaar

Instrumentenpaneel heb je ook uitgebouwd? Is een kleine moeite en maakt het monteren een stuk gemakkelijker.

Henk Nobach 0
badge

11 jaar

De kabel zoals ik op het plaatje zie is volledig op minimale buitenkabel lengte en wordt pas na montage handmatig gesteld. Nadeel met dit soort koppelingskabels is dat je niet de binnenkabel stelt maar de buitenkabel. Zoals Cor al meldde, eerst de kabel door het schutbord aan het pedaal bevestigen, de binnenkabel zover aantrekken tot het pedaal helemaal bovenin staat, de speling bij de gaffel van de koppeling opheffen en inhaken daarna de buitenkabel bevestigen op het koppelingshuis. Is dat gelukt dan de speling op het pedaal voelen en dan merk je dat het pedaal te veel speling heeft. Dan komt het witte stelmechanisme in beeld. draai de metalen borgmoer los en draai het gedeelte van schutbord naar pedaal per slag zover uit dat de koppeling mooi aangrijpt, niet denken er kan nog een slagje bij want terugstellen is geen optie.
Off topic maar het bedrijf waar ik mijn laguna laat onderhouden zijn toen de koppelingskabel kaduuk ging echt aan het stoeien geweest vanwege een verkeerde volgorde van werken.

ronny530 0

11 jaar

@Henk Nobach..Instrumentenpaneel heb ik na jou advies uitgebouwd...Maakt het idd een stuk simpeler! ;-)

Maar heren...de oplossing is gevonden!

De kabel die ik had gekocht (universeel), was simpelweg niet de juiste kabel. (te kort)
Nieuwe koppelingskabel besteld bij de Renault dealer (66,00 euro incl) en zojuist gemonteerd.

Mijn dank voor u allen voor de aanwijzingen c.q. tips!

Tot de volgende keer!

Ps: Dus als iemand een koppelingskabel nodig heeft voor o.a. de Laguna 1996, neem dan niet de kabel met typenummer KR26060 (op kenteken). Ze zeggen dat het de juiste is maar dat is dus niet het geval...voor 24,00 euro meer heb je een orginele bij Renault.
Voor de geintreseerde onder u kan ik het typenummer van de orginele kabel geven.

ronald45 0

11 jaar

Niks nieuws, onder de zon. Ook origineel sluipen er fouten in de nummers.. In mijn Renault tijd maakte ik mee dat een nummer was vervallen er werd echter een alternatief genoemd. Dat werd vervangen door een ander, en dat opnieuw door een ander. zodoende kwamen we uit op het oorspronkelijke vervallen nummer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.