Al een tijdje een probleempje met contactslot. Sleutel wil niet meteen rond, een beetje "freubelen" helpt dan meestal. Vandaag weer dat probleem. Ik heb vervolgens het contactslot ingespoten met WD40 en warempel, de sleutel draaide weer probleemloos. Toen ik de motor startte sloeg hij aan en meteen weer af, de tweede keer precies hetzelfde en daarna niets meer. De motor draait wel vlot rond maar slaat niet aan.
Met wat lucht het contactslot binnenin getracht droog te blazen. Daarna wilde de motor weer een keer aan slaan maar helaas.
Ik vermoed dat ik iets geraakt heb met de WD40 wat ik niet had mogen raken. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem????
Alvast bedankt,
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Spuit er maar remreiniger in , en dan verschrikkelijk goed schoon/droog blazen .
WD40 heb ik al vaker vervloekt op deze site en ik blijf het doen , het richt meer schade aan dan het repareerd.
Mocht het schoon maken niet helpen , zit er niets anders op dan , indien mogelijk , het electrische deel van het contactslot te vervangen.
Maar een betere definitieve oplossing is hem compleet te vervangen , want het probleem met het draaien van de sleutel is er niet mee verholpen.
Alhoewel ik me steeds in positieve zin verbaas over de an twoorden welke ferrie geeft. (hij noemt zich partikulier, en dus geen proffesioneel) ben ik nu van mening dat hij er ietsje naast zit. Niet zijn bewering over WD40. Daarover ben ik het volkomen met hem eens. Zelfs de bewering dat WD40 niets repareert, getuigt van kennis van zaken. In dit geval, ben ik echter toch zo eigenwijs om te melden dat de tweede melding niets met de eerste te maken zal hebben.. Het is nagenoeg onmogelijk dat de wd40 de electrische contacten in het contactslot zodanig zal isoleren dat er geen contact meer is. Er is (meer of minder toevallig een 2e stroring erbij gekomen.
Ondanks mijn vorige betoog vermoed ik toch dat er iets mis is met het contactslot. Vervangen en zonodig daarna opnieuw diagnose stellen... Ik vermoed dat er meer met het slot mis was, dus dat vervangen afdoende is..
Bedankt cor .
Als je niet meer actief als monteur werkzaam bent , wat ben je dan ?
Lees mijn mail.
[quote=kaleido 1]Bedankt cor .
Als je niet meer actief als monteur werkzaam bent , wat ben je dan ?[/quote]
Zoals ik in mijn bericht aan gaf denk ik ook dat het iets met het contact van doen heeft, immers na het "repareren" met WD40 liep de motor nog 2x heel kort en daarna niet meer. Ikzelf denk dat de startblokkering erop blijft zitten. De twee keer kort lopen zou er mee te maken kunnen hebben dat hij nog brandstof had.... Ik ga morgen nog eens proberen en kom er dan hier nog op terug. In ieder geval bedankt voor de antwoorden. De remmenreiniger hou ik als laatste optie........
11 jaar
En wat doet het rode lampje van de startonderbreker dan tijdens het starten?
11 jaar
Vandaag iets verder gekomen. Op internet een file gevonden waarin beschreven wordt hoe de startonderbreker te resetten. Ik zal omschrijven wat ik allemaal heb gedaan:
Accu een half uur van de stroom, (+ en - los) hielp niet;
Vervolgens volgens de omschrijving die ik op internet had gevonden:
- In de auto: contact aan en uit, vervolgens een aantal seconden de vergrendelknop in de auto vastgehouden totdat de portieren vergrendelden en meteen weer ontgrendelden, het rode lampje gaat van knipperen naar constant aan;
- Binnen 15 seconden met de sleutel op het oog gericht, 1x gedrukt op de knop van de sleutel, portier vergrendelden en ontgrendelden;
- Dit herhaald met de 2e sleutel;
- Het rode lampje gaat normaal knipperen.
Echter als ik de sleutel in het contact steek en op contact zet begint het rode lampje als een gek te knipperen, ook tijdens het starten. (motor draait rond, slaat niet aan)
Vervolgens het contactslot aan de binnenzijde ingespoten met remmenreiniger om de zaak te ontvetten en meteen droog geblazen met perslucht. Toen gestart en heeeeeel even wilde de motor aanslaan maar helaas.....
Ik heb ook nog even de behuizing van de stuurkolom los gemaakt. Op een gegeven moment had ik de rubber ring die om het contactslot heen zit, met daarin dunne koperdraad in mijn handen waarbij ik zag dat het ene einde van de draad nergens aan vast zat. Dan kan ook door mij komen want de ring kwam met het onderste kunststof deel mee....
Resumé: ik ben nog niets opgeschoten. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. Het gemakkelijkste zou zijn dat ik de startonderbreker definitief zou kunnen omzeilen, de Laguna leent zich niet echt meer voor het dievengilde......
Alvast bedankt voor jullie tijd.
11 jaar
[quote=ikkezelluf]met daarin dunne koperdraad in mijn handen waarbij ik zag dat het ene einde van de draad nergens aan vast zat. Dan kan ook door mij komen want de ring kwam met het onderste kunststof deel mee....[/quote]
Dit is de leesspoel t.b.v de wegrijblokkering, wees daar voorzichtig mee.
Gr. paul
En dat heftig knipperen geeft aan dat de startonderbreker geactiveerd is. De ontvanger is dus stuk.
11 jaar
hoe zit dat dan??? Hoe kan de ontvanger dienst weigeren, maar wel de zorgen dat de ecu een fout code produceert??? Is, door al het gedoe, ook met de code sleutel, niet een modus bereikt, waar de niet deskundige verder geen weg mee weet???? [quote=Safrane10698]En dat heftig knipperen geeft aan dat de startonderbreker geactiveerd is. De ontvanger is dus stuk.[/quote]
Om onduidelijkheden te voorkomen toch nog een kleine aanvulling over de door mij bedoelde ring. Om het contactslot heen zit de transponderring. In deze ring zit weer een uit te nemen kunststof ring waarin dunne koperdraad zit gewikkeld. Ik denk dat dit de leesspoel is die P.Kelder bedoeld in zijn bericht Deze ring is voorzien van 3 nokjes. Een eind van de koperdraad was een los eind, de andere ging de transponderring in.
Op de afbeelding staat als het goed is de juiste transponderring. Het buitenste deel (je kan de nokjes zien) was dus los.....
Ik denk dat ik op de sloop ga kijken voor een andere transponderring. Ik ga er vanuit dat deze niet opnieuw gecodeerd hoeft te worden, het is toch immers alleen het doorgeefluik voor de code??
11 jaar
[quote=cor van jaarsveld]hoe zit dat dan??? Hoe kan de ontvanger dienst weigeren, maar wel de zorgen dat de ecu een fout code produceert??? Is, door al het gedoe, ook met de code sleutel, niet een modus bereikt, waar de niet deskundige verder geen weg mee weet????[/quote]
Ja weinig moeilijks aan. Als de transponder in de sleutel niet de juiste code overdraagt op wat voor manier dan ook dan laat het snel knipperende rode lampje zien dat de startonderbreker actief is.
11 jaar
Niet overdragen van de juiste code is wat anders dan niets ontvangen...
Dat klopt, maar in beide gevallen geen vrijgave dus snel knipperend lampje
11 jaar
[quote=cor van jaarsveld]Is, door al het gedoe, ook met de code sleutel, niet een modus bereikt, waar de niet deskundige verder geen weg mee weet.[/quote]
Eh, JA. Maar dat "probleem" is niet van vandaag of gisteren. Dat is al minstens 50 jaar zo.
Ik zie de niet deskundige nog niet een paar dubbele carburateurs afstellen.
Daar hadden in die tijd zelfs dealers soms problemen mee.
Vanaf de introductie van inspuitsystemen rond die tijd in het verre verleden is het "probleem" wel groter geworden.
En ja, met de huidige elektronika wordt het vaak ondoenlijk voor de niet deskundige.
Maar dat laatste geldt niet alleen voor auto's. Het geldt ook voor radio's, TV's, laptop computers, etc., etc.
Probleem opgelost. Bij de sloop een andere transponderring voor 10 euro gehaald. Liep meteen.. Bedankt allemaal voor het meedenken.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar