Tot tweemaal toe brak de distributieriem van mijn Laguna diesel bouwjaar 1995. De eerste maal na 85 000 km en nu na slechts 75 000 km. Volgens mijn onderhoudsboekje zou de riem pas na een interval van 120 000 km moeten vervangen worden. De eerste maal waren de vier kleppen stuk. Nu slechts één tuimelaar.
Heeft iemand ook dergelijke problemen met de motor? Werd dit onder fabrieksgarantie opgelost??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een Renault Laguna 1995 2.2d
In 1998 scheurde de distributieriem met 73.000 km's op de teller ( vervangen om de 80.000 km volgens het onderhoudsboekje). Na een controle door een expert schadegevallen van Renault zelf (waarschijnlijk op echte kilomters) gebeurde de herstelling gratis bij een erkende dealer (ondanks dat de wagen tweedehands was gekocht op een veiling). Alle kleppenstoters (hadden blijkbaar de schokken opgevangen en waren gewoon overgebroken) dienden vervangen te worden. Als uitleg kreeg ik toen dat de
riemen van die serie motoren niet sterk genoeg waren. Nu in 2002,
scheurt de distributieriem opnieuw met maar 148.000 km op de teller.
Dit was geen toeval meer. Bij renault zelf kreeg ik te horen dat de wagen nu te oud was om op enige vorm van garantie te rekenen, plus het feit dat ik mijn onderhoud niet bij een erkend dealer liet doen sprak ook niet echt in mijn voordeel (rare vorm van klantbinding). Renault was dus duidelijk al veel vroeger op de hoogte van dit probleem en bij de nieuwe turbo 2.2d motor werd een extra riem geplaatst om de distributieriem te ontlasten. Bij veel korte afstanden en veel hernemingen kreeg deze riem het veel te zwaar te verduren (berekeningsfoutje). Een eenvoudig persberichtje had al heel wat mensen onnodige kosten kunnen besparen om nog niet te spreken over veiligheid.
Hallo,
Het is n fabeltje dat een distributieriem het aantal kilometers dat in het boekje staat haalt.
Het is de bedoeling dat een garage die de auto onderhoud bij iedere grote beurt (dus 20.000 km) de riem controleerd en bij haarscheurtjes de riem en spanrollen meteen vervangt.
Dit bovenstaande kan varieren tussen de 30.000 km en de 120.000 km bij een Laguna diesel. Dus in het vervolg gewoon iedere beurt laten controleren, want je hebt twee keer geluk gehad, want een distriebutieriem die bij een diesel knapt is vrijwel altijd de motor goed in de soep...
21 jaar
renault megane 56000 km 8 kleppen krom
renault 19 na 45000 km 1 klep krom
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar