close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Krukas poelie multiriem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: g9t 710 JE0K

Bonjour,

Vorige week haperde af en toe de stuurbekrachtiging. Gelukkig zonder problemen thuis gekomen. Thuis aangekomen gaat het accu vignet branden op het dashboard. Dus tijd om weer eens onder de motorkap te kijken. Ik wist dat de collector van de dynamo al ver versleten was ( 360.000 km), dus begin met het demonteren van de dynamo. Pfff de halve voorkant vd auto moeten demonteren om hem eruit te krijgen. Binnenin gekeken en inderdaad de collectoren zijn finaal op. Dus een andere besteld. Toen ik even verder keek zag ik dat de poelie van de multiriem op de krukas er wat scheef oplag. Deze is met de hand te verdraaien en ligt helemaal los van de buitenkant. Dit verklaart ws dat de accu indicatie ging branden omdat de multiriem niet meer meegenomen werd. Nu heb ik een paar vragen mbt de krukaspoelie:
- moet de centrale schroef vd krukaspoelie vervangen worden na demontage?
- is een krukaspoelie te repareren?
- waar moet ik op letten bij demontage en montage?
- wat is het koppel om de poelie weer vast te zetten?
- moet ik loctite gebruiken bij het monteren?

Om de dynamo uit het motorcompartiment te krijgen heb ik de volgende stappen genomen:
- loshalen van de spatschermen in de wielkasten
- verwijderen van de ruitensproeier tank
- verwijderen van de voorbumper
- verwijderen koplampen
- loshalen van de steun boven de radiatoren
- clips onder de radiatoren verwijderen
- radiatoren aan de kant vd dynamo iets oplichten en naar voren halen
zodoende is er net genoeg plaats om de dynamo uit het motorcompartiment te tillen zonder de aircopomp of stuurbekrachtigingspomp te demonteren.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Bedankt alvast.

Geplaatst door

AlOmbreDuFort (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eindelijk vandaag de poelie kunnen demonteren. Ik begrijp dat een poelie zich niet laat repareren want dit zijn twee delen die in een rubber bed hangen. Bij de mijne geen rubber meer haha. Op de sloop een andere poelie en wisselstroomdynamo kunnen vinden van een Avantime 2.2dci. Uit de diverse fora is me duidelijk geworden dat de bout voor de poelie met wat loctite vastgezet moet/kan worden. Maar ja, met welk koppel? Dat heb ik nergens terug kunnen vinden. Weet een van jullie dat misschien?

Een poelie van de sloop?????
Onbegrijpelijk: als die poelie kapot loopt kan je dat je distributieriem kosten (als de riem om de poelie slaat), waardoor alles in de soep loopt.

En voor zover ik weet moet de bout van de poelie niet met Loctite worden vastgezet, maar is het een rekbout die niet mag worden hergebruikt: die moet één keer op de juiste wijze worden vastgezet en daarna worden weggegooid.

Heino4267 655

7 jaar

Haha ja, die komt van een Avantime 2.2 Dci met 80.000 op de teller. Hiervan was de motor stukgelopen omdat er zonder olie gereden was. Ik ben niet bang dat deze stuk zal lopen want ziet er nog als nieuw uit.
Ok dat van de rekbout is duidelijk, die zijn dus maar voor eenmalig gebruik. Dan moet ik die even een nieuwe halen. Maar dan weet ik nog steeds geen aanhaalmoment. kom op internet waarden tegen varierend van 28 Nm tot 50 Nm. Denk dat bij 50Nm de rek er wel wat uit is...

Even meteen vragen bij de dealer of onderdelenzaak als je die bout koopt? Het is tenslotte een rekbout, ontworpen voor een specifiek aanhaalmoment en aanhaalprocedure.

Heino4267 655

7 jaar

Nieuwe bout halen bij de dealer, en even het aanhaalmoment vragen. Was volgens mij iets van 50 Nm + 180 graden, maar kan per motor verschillen. Vragen bij de dealer dus!

RPJdeWeert 0

7 jaar

Bedankt voor de antwoorden, ik vraag het na.

Het bleek uiteindelijk 30Nm te zijn. Ik kan weer rijden. Bedankt allemaal.

Ik mag toch aannemen dat het 30 Nm met een hoekverdraaing is! 30 Nm is net handvast, en de krukaspoelie moet veel vaster zitten dan dat!

RPJdeWeert 0

7 jaar

Moet 50Nm + 90 graden zijn....en nieuwe bout!

Bron: Autodata

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Het klopt helemaal, had typfout gemaakt, moet zijn zoals Hans4040 schrijft: 50Nm plus 90 graden plus/min 6 graden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.