Renault Espace: krukaspoulie losgelopen.

Bouwjaar: 2000

espace binnengekregen,als je de motor start,draait de krukas,en beide nokkenassen,riemspanning is goed,geen compressie, en de
multi riem is compleet weggesleten,hij is nog paar milimeter breed.vorige week was die riem nog perfect,de krukaspoulie is gewoon van plaats vergaan,terwijl de bout redelijk vast zat.
als je de bevestiging nou bekijkt,dan heb je de krukas die steekt c.a.3 cm.uit de motor,daar komt de krukaspoulie op die ca 4,5 cm breed is dan komt de platte multi riempoulie die alles vastzet met bout en dikke stalen ring,tussen de multiriempoulie en de krukas zit dus ong.1,5 cm loze ruimte?,er zit ook geen spie in,of conische opsluiting.
wie heeft dit wel eens meegemaakt.
(cil.kop gedemonteerd,8 uitlaatkleppen kapot)
de d.riem is 16000 km geleden vervangen.

Geplaatst door

bvdw (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien heel stom hoor, maar zit de krukaspoelie niet verkeerd om??

RoelV 0
badge

19 jaar

Hallo. Dat er geen spie in de krukas zit is normaal. Je moet de krukaspoelie eerst met een moment vast zetten en daarna zoveel graden verdraaien. Kijk ook een naar de spanner van de multiriem die wil wel eens aks ze ouder worden scheef staan waardoor de multiriem wegloop. Als je nog meer wil weten hoor ik het wel, Vr gr Clem

cmja 0
badge

19 jaar

hallo,clem.
ik heb alles gecontroleerd,spanrollen,nokkenassen,poulies,alles.de nokkenassen kunnen niet verlopen,de span,meelooprollen zijn perfect,de d.riem ziet er perfect uit,en de d.riem spanning was perfect.mijn ideee is dat de krukasbout wat losgelopen is,en daardoor de multi riem heeft opgevreten,en uiteindelijk de krukaspoulie wat over de krukas heeft verdraait,ik kan geen andere oorzaak bedenken.

bvdw 0
badge

19 jaar

Hallo B. Als de bout van de krukaspoel los is gelopen is meten de distributie van tijd ook als het maar een heel klein beetjes is. Wat ik denk en wat wel eens gebeurt is dat eerst de multiriem rafelt om wat voor reden ook en dan tussen de poelie van de krukas komt en van tijd raakt. Dus de oorzaak zit dan niet bij de distributie. Vraagje heeft de dynamo een freeweel naaf? Wil ook wel stuk gaan.

cmja 0
badge

19 jaar

Bekend bij F4P motor.Dat komt wel vaker voor.Als je alles gemonteerd hebt de bout met loctite rood insmeren en goed met de luchtsleutel aanknallen.Officieel met hoekverdraaing maar Renault adviseerd toch om dit niet te doen.Zijn al heel wat motoren overleden hieraan.

@ blaster; In een espace zit een F4R. Staat dat in Actis? Welke oplossing?

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Nee.Maar dat komt wel van Techline.Je hebt gelijk.F4P is een 1800.Maar ook hier geldt dit voor.

ik denk er achter te zijn wat het is,de poulie van de achterste nokkenas,die de uitlaatkleppen bedient kan iets verdraait zijn ten opzichte v.d.nokkenas,deze zit ook zonder spie gemonteerd,en ik zie in de binnenkant v.d.poulie wat strak tegen de nokkenas zit een aftekening of hij is meegedraait.vandaar ook dat alleen de uitlaatkleppen krom zijn.ik denk dat hier alleen een rekbout in zit met loctite?
groet,bram

bvdw 0
badge

19 jaar

Zit met moeren vast en die moet je ook stevig vastzetten.Ik doe er wel loctite aan.Waar de moer op zit is een los tapeindje die los te leveren is.Deze met groene loctite vastzetten.

bij de 16 kleps motoren k4m en f4p goed opletten bij vervangen multieriem (gebeurd vaak na dist riem vervanging) dat mutieriem goed in de poulies lopen bij f4p is het mogelijk dat je hem bij krukaspoulie niet goed eroplegd loopt ie mooi in de polie dan houd de nieuwe mutieriem het enkele 1000 km vol maar begint dan te raffelen en deze komen dan tussen de dist riem en deze verspringt dan zodat de kleppen de zuiger raken en dan loopt het kapot.(al diverse keer gezien)
let er nu op bij autos(meestal ex lease) waar dist riem vervangen is en al enkele gevonden die niet goed gemonteerd waren.
dus verkeerde montage multie riem kan tot groote schade leiden omdat renault geen goede afschermkappen heeft bij deze motoren

willyvan 15
badge

19 jaar

Dat is goed opgemerkt.Dit probleem komt vaak voor.Vooral bij K4M-K4J motoren.De riem heeft 1 tand minder gekregen.Oude nummer heeft 261 en het nieuwe nummer 671.Aan de buitenkant leggen die riem.

Ik heb onlangs mijn multiriem laten vervangen omdat deze ook was afgesleten. Hij was van de spanrol gelopen. Renault garage heeft de 671riem tegen de binnenkant gelegd, dus zo dicht mogelijk bij het motorblok. Dit dus om te voorkomen dat hij van de spanrollen loopt. (Espace 2000, 2.0 16V)

Mada 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.