Model/uitvoering : MEGANE SCENIC; 1.6 16V (83KW) EURO4
Bouwjaar :2003
Brandstof : Benzine
dag allemaal,
sinds vrijdag kan ik het slot van de achterklep niet bedienen. zowel met de sleutel als de schakelaar in de klep zit er geen beweging in.
vandaag de auto naar de renault dealer gestuurd om e.e.a. uit te laten lezen en de schakelaar was niet defect en ook de bedrading leek in orde. echter zit er op de stekker maar 1,3 volt spanning. deze lage spanning zou de oorzaak wezen van het niet functioneren van het slot.
is het mogelijk de spanning ergens anders weg te halen, zodat het slot wel weer aan te sturen en te bedienen is?
de garage stelt voor de bedrading geheel door te meten, maar dan kan nog wel even wat tijd vergen waarbij men ook nog eens de stroomschema's van de auto moest opzoeken en dat eventueel contact met renault nederland noodzakelijk zou kunnen zijn.
voordat ik deze optie licht, wil ik even vragen of er mensen zijn die mij eventueel kunnen helpen met het probleem en of het mogelijk is de spanning via een "by pass" aan te voeren.
suggesties zijn welkom.
groetjes Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
even een toevoeging/aanvulling:
in de stekker van het slot gaan een 4-tal witte draden, waarvan er 2 voorzien zijn van zwarte stippen (die volgens mij de spanning aanleveren).
de 2 witte draden lijken mij de sturingsdraden te zijn.
nu zag ik dat de stekker die ook de spanning levert voor de verlichting van de kentekenplaat ook deze witte draad met zwarte stippen heeft.
zou het mogelijk wezen om hiervan de spanning "af te tappen" en die middels een draad te verbinden met de stekker van het slot?
wie kan hier een antwoordt op geven?
Volgens mij is de electrische sluiting massa gestuurd. Wil zeggen als de auto toe staat dat het slot geopend mag worden (auto ontgrendeld) staat er spanning op de voedingsdraden. Indien je dan de klep wilt openen en de knop bediend dan maak je contact met de massa en gaat het slot open.
Als jij dus een andere voeding aanlegt kan je de kofferbak niet meer op slot doen. Je zal dan ten alle tijden de kofferbakklep open kunnen krijgen. Je moet dus de originele voeding gebruiken
11 jaar
wat ik wil doen, is de witte kabel met stippen die ook uitkomt bij de verlichting van de kentekenplaat splitsen, en die nieuwe kabel verbinden met de stekker die naar het slot gaat. want op de kentekenverlichting staat naar mijn weten ook altijd 12 volt spanning.
ook de achterruitwisser doet het gewoon en die krijgt ook gewoon de spanning vanuit de stekker die ook de verlichting aanstuurt van de kentekenplaat.
en is het niet zo dat de 2 geheel witte kabels de aansturing doen van het slot, waarbij die het signaal doorgeven wanneer het slot op slot gaat en wanneer deze vrij is? of zie ik dat verkeerd?
11 jaar
nog even iets:
nu ik de hoedenplank achter eruit gehaald heb, valt mij op dat tijdens het rijden met de auto, de verlichting in de kofferbak ook constant brand. is dit wel goed/normaal?
volgens mij gaat deze toch alleen branden als de kofferbak geopend wordt? de achterdeur zat wel gewoon dicht in het slot. zou dat misschien de oorzaak kunnen wezen van het probleem met het slot?
iemand enig idee?
11 jaar
Dan denk ik dat je ergens een bedradings(massa)probleem hebt.
11 jaar
Of het slot is defect. Deze stuurt namelijk ook het lampje aan.
11 jaar
volgens de renault dealer was het slot wel goed. dat was namelijk doorgemeten. ik had ook al aangegeven dat het slot naar mijn weten defect was, maar volgens hun was het een elektrische storing
11 jaar
Is de stekker onder de bestuurderszetel al eens gecontroleerd?
Ik heb iets gelijkaardigs voorgehad en er zat water in die stekker.
[quote='t garagistje]Is de stekker onder de bestuurderszetel al eens gecontroleerd?
Ik heb iets gelijkaardigs voorgehad en er zat water in die stekker.[/quote]
ik heb de stekker gevonden, ik krijg hem er alleen niet uit. weet iemand hoe je de stekker los kan krijgen, zodat ik kan controleren of er water in staat?
ik zie dat de contra-stekker aan het chassis is vast gezet middels een soort plug,moet ik het geheel los maken van het chassis en dan de stekker verwijderen?
suggesties zijn welkom
11 jaar
Waarschijnlijk moet je een hevel draaien of optillen waarna de stekkers uit elkaar kunnen.
11 jaar
vandaag de auto naar de garage gebracht om het probleem te achterhalen, bleek een gedeelte van het UCH doorgebrand te wezen, waardoor er naast het slot, ook andere zaken waren uitgevallen. o.a. mistlicht achter en binnenverlichting bleken ook al niet meer te werken.
wordt een dure reparatie voor een auto van 2004, maar goed het probleem is achterhaald.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar