auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: laguna 1.9 dCI verstuivers. Uitleg testbank?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dCI

Omdat het vermoeden bestond dat een vertuiver kapot was vanwege een ratelend motorgeluid, zijn ze alle 4 opgestuurd naar een bedrijf dat deze kan testen. De resultaten staan hieronder. Volgens dit bedrijf waren de verstuivers prima, toch zie ik enige verschillen in de uitkomsten van de metingen, maar weet absuluut niet waar de genoemde waarden voor staan. Kan iemand mij dat uitleggen?
[url=http://imageshack.us][img]http://img379.imageshack.us/img379/5366/...[/img][/url]
Shot at 2007-08-09

Geplaatst door

CBR1000 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk eens op http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=1.... Hier staat het een en ander. Heb even geknipt en geplakt van de pagina van Buchli:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er zijn 2 grootheden die gemeten worden bij de standaard test: stuuropbrengst (Q) en druk (P).

De stuuropbrengst:
Deze opbrengst heeft geen betrekking op de geleverde brandstof, maar op de hydraulische stuuropbrengst. Deze parameter wordt onder een groot aantal omstandigheden genoteerd. Hiervan wordt het gemiddelde berekend, zodat voor iedere verstuiver 1 opbrengstwaarde ontstaat.

De druk:
De drukmeting wordt genoteerd onder een voorbestemde hoeveelheid geleverde brandstof. Ook deze parameter wordt onder een groot aantal omstandigheden genoteerd. Hiervan wordt het gemiddelde berekend, zodat voor iedere verstuiver 1 drukwaarde ontstaat.

Het indexgetal:
Het indexgetal dat op de Y-as wordt weergegeven is het resultaat van het testen van nieuwe verstuivers. De waardes van meerdere nieuwe verstuivers worden gemiddeld, en deze waardes worden omgerekend naar het indexgetal 100. U kunt dus opmerken dat we de testresultaten van meerdere nieuwe verstuivers als 100% beschouwen.

De uitslag:
De testresultaatwaardes P en Q worden met dezelfde berekeningsfactor als de nieuwe verstuivers berekend. Hierdoor kun je de afwijking in % zien ten opzichte van het gemiddelde van meerdere nieuwe verstuivers van hetzelfde onderdeelnummer.

De beoordeling:
Die kunt u het beste aan ons overlaten en wordt u mondeling medegedeeld. Afhankelijk van de klachten van het voertuig kunnen de testresultaten namelijk verschillen in beoordeling. Grofweg mag u uitgaan van het volgende: een afwijking van meer dan 10% opbrengst kan problemen veroorzaken. Een afwijking van meer dan 20% druk kan problemen veroorzaken.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Erik2804 50

17 jaar

Erik, bedankt voor jouw reactie. Als ik de informatie die ik heb gelezen vertaal naar de tabel, dan lijkt het alsof verstuiver 3 net op het randje zit qua afwijking. In de auto hoor ik regelmatig een soort van tik/ klop dat toerental afhankelijk is en toeneemt als ik vanuit zeer lage motorbelasting de motor iets aanspreek. Ook voel ik dan een trilling/ resonantie in het stuur en voor mijn gevoel loopt de motor dan minder soepel. Voor mijn gevoel is er altijd 1 cylinder die of juist bovenmatig presteert of juist minder, e.e.a. te voelen als onbalans in de motor en een soort van (extra) zware dieselklop. Bij toeren > 2500 en aanspreken van vermogen, dan wil die nog wel eens flink grijs/blauw roken. Ik heb er dus ook niet echt een fijn gevoel bij, maar bij de garage werd gezegd dat het goed is, niets ernstigs. Toch heb ik het gevoel dat er iets niet 100 % in orde is. Dit mede omdat het tegenwoordig ook zo is dat de verbruiksgegevens van de boardcomputer afwijken van het werkelijke verbruik. Resterende kilometers, reeds verbruikte brandstof etc. De auto verbruikt meer dan wordt aangegeven op de boardcomp. Dit was eerder 100% betrouwbaar, maar mogelijk zijn deze afwijkingen het gevolg van de tuning? Vraag me daarom af, heb jij die ervaring ook?

CBR1000 0

17 jaar

Herken de afwijking in de verbruikscijfers, bij mij was dit altijd al zo dat de boardcomputer ca. 10% lager aangaf dan werkelijk het geval.
Voor de tuning had ik de egr-klep nog gewoon in gebruik. Bij acceleratie gaf dit soms een flinke rookpluim, ook voor de tuning. Na de tuning heb ik de egr-klep buiten bedrijf gesteld. Nu zijn de dikke rookpluimen niet meer aanwezig.
Wel is het zo dat bij volgas en toeren vanaf zo'n 2500rpm de inspuiting tot tegen het roetpunt aan zit, er is dus een beetje roetvorming waarneembaar in de achteruitkijk spiegel.

Heb nog geen reiniging met een Abcon produkt geprobeert, wellicht helpt dit ook om de inlaatpoorten in de cylinderkop te reinigen. Meer lucht (zuurstof) in de cylinders. Met hopelijk als gevolg een betere verbranding.

Hoe de luchtmassameter in dit verhaal mee doet is mij niet helemaal eenduidig duidelijk. Het motormanagement regelt de inspuithoeveelheid naar verschillende omstandigheden. Zo is er een kenveld die toerental en gaspedaalstand naar inspuithoeveelheid geeft. Ook is er een tabel die toerental en luchtmassa naar inspuithoeveelheid geeft. Hoe deze verschillende tabellen tot de definitieve inspuithoeveelheid samenkomen is mij niet geheel duidelijk. Gaat het management initieel uit van de gaspedaalstand en vervolgens van de luchtmassa?
Als het reinigen van het inlaattraject geen oplossing biedt dan wil ik eventueel de tuning laten aanpassen om dit te verhelpen.

Erik2804 50

17 jaar

[quote=CBR1000]Erik, bedankt voor jouw reactie. Als ik de informatie die ik heb gelezen vertaal naar de tabel, dan lijkt het alsof verstuiver 3 net op het randje zit qua afwijking. In de auto hoor ik regelmatig een soort van tik/ klop dat toerental afhankelijk is en toeneemt als ik vanuit zeer lage motorbelasting de motor iets aanspreek. Ook voel ik dan een trilling/ resonantie in het stuur en voor mijn gevoel loopt de motor dan minder soepel. Voor mijn gevoel is er altijd 1 cylinder die of juist bovenmatig presteert of juist minder, e.e.a. te voelen als onbalans in de motor en een soort van (extra) zware dieselklop. Bij toeren > 2500 en aanspreken van vermogen, dan wil die nog wel eens flink grijs/blauw roken. Ik heb er dus ook niet echt een fijn gevoel bij, maar bij de garage werd gezegd dat het goed is, niets ernstigs. Toch heb ik het gevoel dat er iets niet 100 % in orde is. Dit mede omdat het tegenwoordig ook zo is dat de verbruiksgegevens van de boardcomputer afwijken van het werkelijke verbruik. Resterende kilometers, reeds verbruikte brandstof etc. De auto verbruikt meer dan wordt aangegeven op de boardcomp. Dit was eerder 100% betrouwbaar, maar mogelijk zijn deze afwijkingen het gevolg van de tuning? Vraag me daarom af, heb jij die ervaring ook?[/quote]
Ik herken de symptomen. Als die koud start een tik geluid en als je dan optrekt (rustig) dan ook. Ook zit er dan een vibratie vanuit de motor, maar die voel ik ook als ik op de snelweg het pedaal intrap.

Speerpunt 0

17 jaar

[quote=Speerpunt][quote=CBR1000]Erik, bedankt voor jouw reactie. Als ik de informatie die ik heb gelezen vertaal naar de tabel, dan lijkt het alsof verstuiver 3 net op het randje zit qua afwijking. In de auto hoor ik regelmatig een soort van tik/ klop dat toerental afhankelijk is en toeneemt als ik vanuit zeer lage motorbelasting de motor iets aanspreek. Ook voel ik dan een trilling/ resonantie in het stuur en voor mijn gevoel loopt de motor dan minder soepel. Voor mijn gevoel is er altijd 1 cylinder die of juist bovenmatig presteert of juist minder, e.e.a. te voelen als onbalans in de motor en een soort van (extra) zware dieselklop. Bij toeren > 2500 en aanspreken van vermogen, dan wil die nog wel eens flink grijs/blauw roken. Ik heb er dus ook niet echt een fijn gevoel bij, maar bij de garage werd gezegd dat het goed is, niets ernstigs. Toch heb ik het gevoel dat er iets niet 100 % in orde is. Dit mede omdat het tegenwoordig ook zo is dat de verbruiksgegevens van de boardcomputer afwijken van het werkelijke verbruik. Resterende kilometers, reeds verbruikte brandstof etc. De auto verbruikt meer dan wordt aangegeven op de boardcomp. Dit was eerder 100% betrouwbaar, maar mogelijk zijn deze afwijkingen het gevolg van de tuning? Vraag me daarom af, heb jij die ervaring ook?[/quote]
Ik herken de symptomen. Als die koud start een tik geluid en als je dan optrekt (rustig) dan ook. Ook zit er dan een vibratie vanuit de motor, maar die voel ik ook als ik op de snelweg het pedaal intrap.[/quote]
Dit klinkt toch een beetje als pingelen. Een metalig geluid en trillingen.... dit is bij een diesel lastiger waar te nemen dan bij een benzine, maar als de motor echt pingelt dan is dit niet bevorderend voor de levensduur.

Verder zie ik in de grafiek bovenaan afwijkingen tot ca.30% in de opbrengstmetingen (Q) terwijl Buchli BV het over toelaatbare verschillen van ca.10% heeft. dit lijkt mij toch een behoorlijke afwijking.

Mijn gevoel zegt dat de bdp-sensor precies doorgeeft in welke positie de krukas zich bevind en dat de computer dus precies weet "hoe laat het is", de sensor op de nokkenas geeft door in welk van de twee omwentelingen de krukas zich bevind zodat de computer weet wanneer de inspuiting op cylinder 1 moet starten. De inspuiting zal dus precies op het juiste moment starten en dus niet te vroeg, zodat pingelen eigenlijk niet kan..... Of zou er een verstuiver tussen zitten die een beetje lekt zodat je langs die weg een te vroege ontbranding krijgt? Wellicht kan een professional hier een antwoord op geven.

Erik2804 50

17 jaar

Ja het is erg lastig. De auto rijdt op zich wel goed, maar tijdens het optrekken en ook soms op de snelweg dat geluid en het gevoel van onbalans. Als het een benzinemotor was, zou ik zeggen dat ie half op 3 poten loopt. Zo voelt het eigenlijk.
Overigens weet ik niet of die afwijkingen hoger dan de 100% lijn van de Y-as nadelig zijn. Maar als ik kijk naar verstuiver 3, dan is die op alle fronten juist lager. Scoort 90% bij de druktest en blijft daardoor sterk achter bij de andere. Het liefst zou ik die gewoon eens vervangen door een gereviseerd exemplaar en kijken of ik verschil kan merken. Maar ja, het is weer zo'n duur onderdeel om even te proberen....

CBR1000 0

17 jaar

Verstuiver drie geeft meer brandstof dan de andere drie. Bij de drukmeting wordt gemeten hoeveel druk er nodig is om een bepaalde hoeveelheid brandstof in te spuiten (verstuiven). Bij verstuiver 3 is er dus maar 90% van de nominale druk (ca.1350bar) nodig om reeds de voorbestemde hoeveelheid brandstof in te spuiten. Verstuiver 3 spuit dus zo'n 8 tot 14% meer brandstof in dan de andere verstuivers.

Erik2804 50

17 jaar

Super! Met deze info kan ik tenminste wat. Dit zal de oorzaak van die rare dieselklop wel zijn denk ik dan. Voor dit probleem rookte de auto zogezegd nooit. Vraag me ook af of hierdoor de zuiger kan smelten? Heb een aantal van die spookverhalen gelezen op dit forum....Nu alleen nog uitzoeken welke verstuiver nr. 3 is. Maar daar kan de garage me vast wel mee helpen.

Jij had het nog over het schoonmaken van het inlaattraject met abcon.
Ik heb dat ook laten doen, maar zonder noemenswaardige verbetering. Het is ook maar de vraag natuurlijk of het inlaattraject dermate vervuild is dat hierdoor de prestaties merkbaar verminderen. Nu je de EGR hebt losgekoppeld zal het inlaattraject vanzelf langzaam schoonbranden. Dit t.g.v. de carterdampen die ook worden aangezogen. Bovendien is het ook niet een echt prettig gehoor als je dat abconspul inspuit. Ik zelf zou het niet meer doen.

CBR1000 0

17 jaar

Verstuiver zoeken op www.onderdelenlijn.nl, scheelt veel geld.

Speerpunt 0

17 jaar

Vanaf de distributie-zijde tellen.

Erik2804 50

17 jaar

Net bij de renault garage geweest. MM uitgelezen met lopende motor. Wat blijkt, 3e verstuiver lekt. Was perfect te zien, dat hierdoor de 2e verstuiver werd teruggeregeld door MM ook. Goed, vervangen bij renault kost € 450,00. Beetje duur wel. Hopelijk morgen beter bericht van mijn eigen garage, die probeert gereviseerd exemplaar te krijgen. Hopelijk lukt dat nog want uitgerekend dit weekend naar Ameland, 250 km rijden heen en 250 terug. Doe ik liever niet meer met kapotte verstuiver.......
Allemaal erg bedankt voor meedenken en uitleg. Ik laat nog even weten hoe de motor na vervanging loopt.
Gr. Ronald

CBR1000 0

17 jaar

Maak je niet zo druk joh. www.autosnuverink.nl tweedehandsje kost 75 euro. Zelf even prutsen en klaar.

Je rijdt nu toch ook met je auto? Ben benieuwd of dat het probleem was.

Speerpunt 0

17 jaar

Verstuiver is vervangen en auto rijdt wel wat beter, feller en minder dieselklop. De indruk is wel dat er nog een verstuiver vervangen moet worden omdat hij af en toe nog steeds flink onbalans lijkt te hebben bij het optrekken. Maar mogelijk zit dit in de aandrijving. Op de autobaan in de 6e voel ik ook constant trillingen die doorwerken in de carosserie. Schakel ik terug naar de 5e, zelfde snelheid, trilling weg. Raar..
De reden waarom ik geen 2e hands verstuvier kocht is dat ik dan bang ben om andermans ellende te kopen. Maar het verschil is lees ik nu wel erg groot. Ik kan een rekening van de verstuiver tegemoet zien van 277 ex btw (NB duurder dan bij Renault!). Heb goed opgelet bij het vervangen, stelt eigenlijk niks voor. Dus de volgende keer doe ik dat zelf. En ja ik reed nog met de auto, maar was bang dat een lekkende vestuiver voor problemen zou gaan zorgen. Heb verhalen gelezen over het wegsmelten van de zuiger door kapotte verstuivers. Dat is het probleem als je leek bent. Enerzijds geeft dit forum verrekte handige tips, anderzijds lees je dan ook wellicht te veel.

NB
Renault telt niet vanaf de distributiezijde. 3e cylinder is dus de 2e van links als je voor de auto staat. Raar maar waar....

CBR1000 0

17 jaar

[quote=Erik2804]Vanaf de distributie-zijde tellen.[/quote]
Mijn excuses, ik dacht het zo te weten, niet dus. Mijn documentatie zegt ook dat nummer 1 aan de vliegwiel zijde zit.

Erik2804 50

17 jaar

Excuses niet nodig Erik, je hebt me enorm op weg geholpen waarvoor dank.
Renault schijnt ook een van de weinige merken te zijn die zo telt.

CBR1000 0

17 jaar

Staat dat in Hayens?

Speerpunt 0

17 jaar

[quote=Erik2804][quote=Erik2804]Vanaf de distributie-zijde tellen.[/quote]
Mijn excuses, ik dacht het zo te weten, niet dus. Mijn documentatie zegt ook dat nummer 1 aan de vliegwiel zijde zit.[/quote]
dat klopt renault telt vanaf vliegwielzijde met alle motoren.
Alleen bij de nieuwe 2.0 diesel (M9R) en 2.0 benzine (M4R) tellen ze vanaf distributie zijde

sjaak r 0
badge

17 jaar

[quote=Speerpunt]Staat dat in Hayens?[/quote]
Ja, dit soort dingen staan allemaal in Haynes.

Erik2804 50

17 jaar

Die heb ik ook, dus dacht, kijk het even na ;-)

Speerpunt 0

17 jaar

Ronald,
Is de tik/klop, waar je het over had, verdwenen na het vervangen van de bewuste verstuiver?

Erik

Erik2804 50

17 jaar

@Erik,
Nee, helaas de tik of klop is nog steeds aanwezig, maar niet altijd. Het geluid is wel iets anders sinds er 1 nieuwe verstuiver is gemonteerd. Wellicht moet ik er nog een vervangen, want toen de auto aan de computer hing, waren zowel 2 als 3 afwijkend (getallen < 0). De monteur dacht dat de 2e nu werd bijgeregeld door MM om de krukas te sparen. Zelf twijfel ik daar nu aan. Ook is het probleem wisselende prestaties weer geheel terug. De ene keer gaat ie als de brandweer, de andere keer heeft ie echt moeite. Dankzij de tuning gaat het nog wel redelijk itov het overige verkeer, maar je voelt (trillingen) en hoort op die momenten dat motor het niet naar de zin heeft, of alsof die half op 3 poten loopt. MM geeft echter nooit een stroring aan. Twijfel over 2e verstuiver te vervangen (toch maar nieuw dan weet ik zeker dat die goed is) en kijken hoe het dan gaat. Twijfel omdat volgens de test slechts 1 verstuiver slecht was en die is nu vervangen (als het goed is). Verdenk ook nog steeds de Luchtmassameter, maar hoor van verschillende kanten dat een defecte LMM altijd uit te lezen valt. Mogelijk biedt een ritje met de auto aan de computer uitkomst. Een rijdende diagose zodat de waarden dan kunnen worden gelezen. Al met al vind ik deze poppenkast wel erg jammer, want verder rijd de auto gewoon perfect en ben ik er hartstikke blij mee. Maar dit soort reparaties telkens gaat wel aardig in de papieren lopen. Wellicht is e.e.a. ook op te lossen door een update van het motormanagement. Eea betekent wel einde tuning, maar als de auto dan beter rijdt heb ik dat er wel voor over. Heeft een van de professionals hierover een mening?

CBR1000 0

17 jaar

Waardeloos zeg. Als de tweede verstuiver ook wordt gecorrigeerd zal deze inderdaad ook wel een probleemje hebben. Dat zo'n vervanging wat kost zou nog niet zo'n ramp zijn als je zeker weet dat het daarna is opgelost. Deze zekerheid wordt je natuurlijk niet gegeven en zo draagt de klant het risico en niet de garagist....

Einde tuning? Als het goed is doen ze daar niet moeilijk over. Dit valt onder de software garantie van 3 jaar. Althans dat is mij verteld toen ik over updates van de fabrikant begon.

Erik2804 50

17 jaar

een defecte lmm valt niet altijd uit te lezen. Als er een echt defect is, zal idd de mm een foutcode genereren, en op noodloop overgaan, maar er kunnen meerdere problemen zijn met de lmm, die niet 123 opvallen.

De meest beroerde is een afwijking die net op de rand van de toleranties valt.

DWZ, volgens een ingeprogrammeerd kenveld in de ecu, mag de motor bij een bepaald toerental/stand gasklep etc een bepaalde hoeveelheid lucht aanzuigen, bijvoorbeeld ( doe een dwarsstraat) tussen de 5, en 8 liter per seconde. Als de lmm afwijkt naar beneden, dus een waarde van 5,3 opgeeft aan de ecu, is er volgens de ecu niets aan de hand, maar tegelijkertijd kan de DAADWERKELIJKE flow op 7 liggen.
Hiermee heb je dus een probleem, wat alleen uitgelezen kan worden, door de verschillende waarden bij rijdende/draaiende motor uit te lezen.

resultaat van dit probleem zou zijn, dat je motor op een NET te arm mengsel rijdt, en daardoor gaat stotteren bij een vermogensvraag.

mensen klagen veel over garages, al dan niet terecht, maar voor dit soort dingen zal je er toch echt naartoe moeten, zoiets valt met een testlampje en ijzerdraad niet te repareren.

voor wat betreft het minder inspuiten van 1 of meerdere verstuivers om en fout van een andere verstuiver op te vangen klopt wel degelijk, dit is de zogenaamde compensatieregeling, en die dient er inderdaad voor om de krukas te netter rond te laten gaan, en zodoende torsietrillingen ( die uiteindelijk op langere termijn breuk kunnen veroorzaken ) tegen te gaan. deze regeling is op bijna elke moderne diesel terug te vinden.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

@ Erik Over mijn garage kan en wil ik niet klagen. Alle medewerkers doen hun uiterste best wat binnen hun vermogen ligt, maar de problemen met mijn auto gaan ook hun verstand soms teboven, zo ook dit geval. Daarbij speelt mee dat de auto altijd voorbeeldig rijdt op het moment dat een monteur een proefrit maakt. De laatste keer heeft de monteur de auto 1,5 uur meegehad in eigen tijd 's avonds, reed ie perfect. Ik neem hem mee, ga de volgende dag naar een relatie en ja hoor, hij pruttelt weer. Garantiekwesties zijn echter zondermeer heel netjes opgelost en dat is ook de reden waarom ik nog steeds klant bij deze garage ben, alhoewel ik voor elk bezoek zo'n 90 km moet rijden. Desalnietemin is dit geen renault dealer en kan dus niet alle storingen zo gedetailleerd uitlezen. Af en toe ga ik daarom "vreemd". Maar je hebt gelijk, als ik zeker weet dat het met nog 3 nieuwe verstuivers is opgelost, doe ik dat gelijk!

Als ik je goed begrijp Hellbat, is het ook nu verstandig om eerst weer te testen (uitlezen) wat de verstuivers doen omdat die compensatieregeling ook voor dat gevoel van 3,5 poot kan zorgen? Ik ga er nog steeds vanuit dat er in de inspuiting een probleem zit. Het is alleen lastig dat ik mogelijk wederom een nieuwe verstuiver moet aanschaffen ad € 242 ex. in de hoop dat het probleem daarmee is opgelost. Maar goed, nu praat ik voor mijn beurt, ik ga eerst mijn eerder genoemde plan uitvoeren, nl rijdend uitlezen. Morgen maak ik een afspraak met de garage.
Vwb de LMM, kan deze de ene keer perfect werken en de andere keer verkeerde waardes doorgeven? Bedankt trouwens voor de heldere uitleg over de mogelijke storing van de LMM.

CBR1000 0

17 jaar

verstuiverwaarden uitlezen is de eerste stap die je nu eigenlijk moet zetten, waarom ????, gewoon de regels van een monteur volgen.
1- klacht onderzoeken.
2- mogelijke oorzaak opsporen.
3- probleem herstellen.
4- controleren of oplossing werkt.
-
je bent dus nu bij stap 4, en moet je dus controleren, of je met het vervangen van de verstuiver het schommelen in de compensatieregeling hebt opgelost. PAS DAN, kijk je verder naar een ander mogelijke oorzaak, of zet je een stap terug, omdat de schommelingen niet weg zijn.

voor wat betreft de lmm, deze zal IN DE REGEL, continu een verkeerde waarde aangeven, dit omdat het meestal te wijten is aan vervuiling van bijvoorbeeld het raster. een wisselend reagerende lmm KAN te wijten zijn aan een haperend functionerende schoonbrandfunctie van dat raster. Dit is wel vergezocht, en heb ikzelf nog niet meegemaakt, maar zeg nooit nooit.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

[quote]een defecte lmm valt niet altijd uit te lezen. Als er een echt defect is, zal idd de mm een foutcode genereren, en op noodloop overgaan[/quote]
Als ik de stekker eruit haal, krijg ik geen foutmelding en geen noodloop.

Speerpunt 0

17 jaar

Datzelfde heb ik ook, dwz geen melding in de vorm van een lampje op het dashboard. Bij het uitlezen komt het echter wel naar voren. Bij het lostrekken van de stekker zal MM vaste voorgeprogrammeerde waarden aanhouden.

CBR1000 0

17 jaar

Is bij het monteren van de nieuwe verstuiver ook de verstuivercode ingelezen in de rekeneenheid?Iedere verstuiver heeft een bepaalde tolerantie die in de fabriek getest word. De rekeneenheid moet deze tolerantie weten om een nauwkeurige inspuithoeveelheid te bepalen. Met de diagnosetester (clip) van Renault kan de code die op de verstuiver staat worden ingevoerd in de rekeneenheid. Als de code van de oude verstuiver nog niet veranderd is, zal de inspuithoeveelheid van de nieuwe verstuiver dus niet kloppen. Mvrgr. Marcel

marcel1 0
badge

17 jaar

Nou, toen ik mijn verstuiver verwisselde, heb ik geen aparte code gevonden. Alleen het onderdeelnummer.

Speerpunt 0

17 jaar

Bij de 1.9 DCi staat een code van 6 letters en cijfers bovenop de verstuiver. Dit is de code die ingelezen moet worden. Marcel

marcel1 0
badge

17 jaar

En die waren hetzelfde ;-)

Speerpunt 0

17 jaar

Hmm, als ik me goed herrinner had de nieuwe verstuiver die ik kreeg een ander nummer, of althans een van de codes die erop staat was afwijkend van de rest. Naja, ik ga morgen langs de dealer, hopelijk hebben ze tijd om eea even na te kijken.
Speerpunt bedankt voor de topic die je hebt gestuurd.

CBR1000 0

17 jaar

De verstuivers nog aanwezig hebben allemaal dezelfde cijfers. De nieuwe heeft allemaal andere cijfers/ codes. 1 combinatie is echter hetzelfde en die heeft 7 cijfers in totaal (0445110) daarna volgt een reeks van 3 cijfers die afwijkt, namelijk 146 (nieuw) tov 021 bij de oude verstuivers.
Hieronder staan bij de oude verstuivers de volgende getallen, 7700111014, bij de nieuwe staat 8200238528. Deze zijn ook afwijkend dus.

Dan staan er nog 3 combinaties links naast de stroomtoevoer. Het onderste getal van die combinaties is bij de 3 oude verstuivers gelijk, namelijk 18517. Bij de nieuwe verstuiver is dit 78623.


Maar kan ik, gezien het feit dat de eerst genoemde combinatie van 7 cijfers (de nul weggedacht 6 cijfers) gelijk is, er vanuit gaan dat de nieuwe verstuiver niet opnieuw behoeft te worden ingelezen?

CBR1000 0

17 jaar

@CBR1000: Ok, Hier is dus jou probleem. Ik zal morgen eens kijke wat er bij mij met het MM gebeurd.

Rednose5 0

17 jaar

Even een correctie, het is inderdaad niet bij alle 1.9 DCi motoren dat de verstuivercodes ingelezen moeten worden. Alleen die waarop een verstuivercode staat van 6 letters en cijfers. Marcel

marcel1 0
badge

17 jaar

Met een geleend stetoscoop van de garage vandaag eens naar de verstuivers geluisterd. De vervangen (gereviseerde) verstuiver geeft een duidelijk scherp "ting" geluid net als een triangel. De overige 3 zijn allemaal een stuk stiller, doffer geluid en weinig tot geen "Ting" verder geen rare bijgeluiden. Maar ik weet natuurlijk niet hoe een verstuiver hoort te klinken. Hij loopt stationair trouwens wel heel netjes en gelijkmatig. Iemand enig idee hoe ik dit moet interpreteren?

CBR1000 0

17 jaar

Volgens mij kun je nu het beste verstuiver 3 verwisselen met een van de andere. Verplaatst het probleem dan is nummer 3 weer stuk anders is er wat mis in cilinder 3 (klepspeling, compressie). Ik begin zo langzamerhand richting het laatste te denken...

AS1 250

17 jaar

Gisteren verstuiver nr 4 verwisseld voor 2e hands van Snuverink (€70,00). Wat blijkt, er is een 3 gegraveerd in de zijkant. Eureka, de boosdoener is gevonden. Slechte nieuws is dat een goede verstuiver is vervangen voor niets. Goed nu testrijden, springt de retourleiding van verstuiver 1 los. Wat een puinhoop. Gelukkig kwam ik erachter toen ik nog maar heel kort gereden had en voor een verkeerslicht stond, naast een carpoolplek, maar wat een zooi, rook en vette drap (gelukkig niet op de riemen). Kap open, laten uitdampen en repareren. De eerste kilometers weer rijden met angstzweet tussen de bilnaad, maar de auto rijdt nu goed. Ruikt natuurlijk naar de machinekamer van een oude scheepsdiesel. Toch lijkt de rare tik veelal verdwenen en lijkt de resonantie rond de 120 km/uur ook weg. Verdenk nog wel steeds de gereviseerde verstuiver van ook bijgeluiden en binnenkort ben ik bij het revisibedrijf welkom om e.e.a. te controleren.
Ik had al ergens gelezen dat het verstandig is de retourleiding te vervangen door een nieuwe bij wisselen van de verstuivers. Ik wou er niet aan, vond het eigenlijk een beetje onzin. Zat er toch een beetje naast met mijn mening dus :-(

CBR1000 0

17 jaar

Ik snap niet hoe die gegraveerde 3 van belang is?

Speerpunt 0

17 jaar

Uit het overzicht helemaal bovenin deze topic blijkt dat verstuiver 3 de slechtste is, het was alleen onduidelijk hoe we deze weer terug zouden kunnen vinden nu deze weer waren teruggeplaatst in het blok. Nu blijkt dat de verstuivers allen genummerd zijn door de tester bij bughli. Dit viel me pas op toen ik de vertuiver los had gehaald (de 1e vervanging was door de garage gedaan).

CBR1000 0

17 jaar

Dus fout van degene die de kapotte verstuiver (bleek de verkeerde) heeft vervangen door de nieuwe? Dat was de garage? Zij hadden het testrapport?

AS1 250

17 jaar

Nee, de garage valt niets te verwijten, integendeel. De garage heeft nav het geratel de verstuivers laten testen, testresultaat zie boven. Ogv de testresultaten werd geconcludeerd dat verstuivers goed waren, vervangen niet nodig. Geratel bleef echter en daarom heb ik MM laten uitlezen met draaiende motor bij renault (CLIP). Bleek dat verstuiver 3 werd teruggeregeld (verstuiver 2 ook). Nu het testresultaat ook sprak van een mindere verstuiver 3 trokken we de conclusie verstuiver 3 (ofwel verstuiver in cylinger 3) vervangen. Klacht bleef echter. Weer laten uitlezen bij renault. Toen bleek verstuiver 4 te worden teruggeregeld. Dit weekeinde die verstuiver eruit gehaald en zag ik toevallig een gegraveerde 3 staan aan de zijkant van de verstuiver. Deze was dus in cylinder 4 (gerekend vanaf vliegwiel) geplaatst. Het uitlezen gebeurde bij renault, vervangen (1e keer) bij mijn eigen garage, die ging dus af op mijn verhaal.

CBR1000 0

17 jaar

Heeft Renault 'm toch verkeerd terug gezet?

Speerpunt 0

17 jaar

[quote=CBR1000]MM laten uitlezen met draaiende motor bij renault (CLIP). Bleek dat verstuiver 3 werd teruggeregeld (verstuiver 2 ook). Nu het testresultaat ook sprak van een mindere verstuiver 3 trokken we de conclusie verstuiver 3 (ofwel verstuiver in cylinger 3) vervangen. Klacht bleef echter. Weer laten uitlezen bij renault. Toen bleek verstuiver 4 te worden teruggeregeld.[/quote]
Volgens mij kan dit alleen maar betekenen dat 3 en 4 allebei niet goed waren, anders had de meting nog steeds naar nummer 3 gewezen.

Nog even terugkomend op het ting geluid van nummer 3, misschien moeten we dat juist als goed zien. Dus een nieuwe "tingelt", de rest niet.

Als je ze nou allemaal gelijk had vervangen dan had je dat misschien wat kopzorgen gescheeld... :-)

AS1 250

17 jaar

@AS1
4 nieuwe betekent 4 x 270 euro excl btw. = 1285 euro = veel geld. Dan toch maar liever even doorzoeken al zou met het vervangen van gelijk alle 4 het probleem inderdaad opgelost geweest zijn. Toch, adhv de meting ging ik er vanuit dat er waarschijnlijk maar 1 slechte verstuiver was en dat de overige 3 verstuivers nog helemaal goed zijn. Voorts werd me door niemand gegarandeerd dat met het vervangen van de 4 verstuivers het probleem daadwerkelijk opgelost zou zijn omdat steeds twijfelachtig bleef of het inderdaad (enkel) een verstuiver was. Ik dacht steeds van wel, maar prof's twijfelden en dachten ook aan dieselklop.

CBR1000 0

17 jaar

[quote=CBR1000]@AS1
4 nieuwe betekent 4 x 270 euro excl btw. = 1285 euro = veel geld.[/quote]
achterlijk veel geld ja! Je kunt ze alleen maar origineel krijgen?
Hoeveel km heeft de wagen eigenlijk gelopen? Als er nu twee stuk gaan moet je er wel rekening mee houden dat de andere ook nog wel (snel) komen...

AS1 250

17 jaar

Dit zijn revisieprijzen. Gek genoeg zijn originele nieuwe goedkoper (242 excl).
Auto heeft nu 190.000 km gereden. Ik vervang de verstuivers stuk voor stuk, kan best zijn dat de huidige verstuivers nog zo een ton meegaan, valt niets van te zeggen heb ik me laten vertellen. We zullen zien, ik hoop voor voorlopig even met het klussen aan de auto klaar te zijn. Het weer is er ook niet meer naar.

CBR1000 0

17 jaar

Deze week gaat de mijne ook voor compressie en turbo test. De mijne staat op 272.000 zo onderhand.

Speerpunt 0

17 jaar

De turbo was toch nieuw speerpunt? Of heb je andere problemen met de auto? (gewoon nieuwsgierigheid?)

CBR1000 0

17 jaar

Gewoon om te kijken of de aansturing van de turbo goed werkt. Dus turbodruk. Ook die verstuivers worden gecontroleerd

Speerpunt 0

17 jaar

Oke, nou ben erg nieuwsgierig wat eruit komt. Keep us informed zou ik zo zeggen.

CBR1000 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.