close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Laguna 2 1.9dci 150 pk wiegt tijdens stationair rijden en houdt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 dci 150 pk

Hallo,

Ik heb sinds een week last dat de auto inhoudt bij optrekken en wiegt tijdens stationair rijden.
Ik kan het niet anders omschrijven dan wiegen want de auto gaat iets harder dan weer zachter en weer harder en weer zachter rijden. Dit is slaapverwekkend. De variatie in snelheid is maar enkele km/uur maar wel goed merkbaar. Dit fenomeen treedt op zowel met cruisecontrol alswel zonder cruisecontrol. Meest merkbaar tussen 1800 - 2200 tpm.

Als ik tijdens het wiegen kijk naar de boordcomputer dan zie ik het brandstofverbruik ook variëren. Bijv. bij 120 km/uur schommelt het verbruik tussen 6.1 l/100km en 6.5l/100km.

Als je optrekt bijv. in de tweede versnelling en langzaam versnelt, dan hikt de auto bij ca. 1800 tpm, 2000 tpm en ca 2200 tpm.

Heeft iemand een idee wat de veroorzaker hiervan zou kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Robert

Geplaatst door

robertm (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

EGR klep nakijken, indien stroef klep zuiver maken of vervangen
Heb je opgeslagen foutcodes, het kan nl ook met het brandstofsysteem te maken hebben

Hendrik4290 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de info. Heb de EGR klep 5 maanden geleden schoongemaakt en was niet echt verontreinigd. Ik weet niet of de klep zo snel weer kan vervuilen.
Foutcodes heb ik zojuist via de boordcomputer bekeken, geen vermelding aanwezig.

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Controleer de vacuum slangetjes vanaf de vacuumpomp naar alle klepjes en vacuumvat op lekkage/schuurplekken/scheurtjes. Is dit alles luchtdicht dan zou de magneetklep voor de turbodruksturing wel eens de boosdoener kunnen zijn.

Erik2804 50

13 jaar

Dat hikken komt van de EGR.
dat wiegen lijkt op onbalans in aandrijfas of hoogteslag band.
Geen stoeprandje gepakt de laatste tijd?.

primera p11 0

13 jaar

Ben 't met je eens dat het hikken goed door de EGR kan komen.

Hoogteslag bij 120km/h voel je als trillen, niet als wiegen.
Wiegen komt voort uit variatie in trekkracht van de motor lijkt me.
Variatie in turbodruk zou een oorzaak kunnen zijn.

Erik2804 50

13 jaar

Wiegen is bij mij heen en weer bewegen,net zoals een babytje in je armen.
Problemen met trekkracht is een voorwaartse en achterwaartse (lees variatie in trekkracht)beweging.
Vandaar dat ik dan aan hoogteslag of een aandrijfas denk.
Dat veroorzaakt wiegen.

primera p11 0

13 jaar

Ja, ja. Dit soort dingen is altijd moeilijk via een forum.
Wat de een tikken noemt, heet bij een ander ratelen...

Als je vier schokdempers van de auto verwijdert wiegt ie ook lekker.
Ik ga er vanuit dat dat niet het geval zal zijn.

Erik2804 50

13 jaar

Hallo allen,

Het is weer mooier weer geworden vandaar dat ik de motorkap heb geopend, op advies de vacuumslangen bekeken uitwendig op scheuren/gaten en een zwart blokje losgemaakt (magneetklep? zie foto).
Aan de vacuumslangen heb ik weinig kunnen ontdekken uitwendig maar goed, hoe check je deze op lekkage?

Omdat ik niet weet wat een magneetklep is, dacht ik dat het zwarte blokje waar twee slangetjes opzitten zou kunnen zijn. Heb deze gedemonteerd en heen en weer geschud. Wat opviel was dat dat ding rammelt als je hem beweegt. Hoort dit zo?

Vervolgens weer teruggeplaatst. Nu heb ik stellig de indruk dat het probleem verholpen is. Ik heb nog maar korte stuken gereden maar voel niet meer het gewieg.

[url=http://img856.imageshack.us/i/magneetkle...][img]http://img856.imageshack.us/img856/6006/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Hallo,

Na even wat meer gereden te hebben moet ik bekennen dat het euvel er nog is.
Vooral rondom 2000 tpm is het wiegen erg goed merkbaar bij rijden met constante snelheid. Dooraccelereren is geen probleem.

Wie kan mij vertellen of het zwarte blok een magneetklep is en of deze hoort te rammelen als je eraan schudt?

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Ja dit is het magneetklepje. Het rammelen hoort. Doet een nieuwe ook.
Als ie even goed gereden heeft na rammelen met dit klepje dan ligt 't wel voor de hand dat dit de boosdoener is.
Klepje kost ca. €50,-

Erik2804 50

13 jaar

Erik, bedankt voor je reactie. Zou je kunnen toelichten wat de functie is van deze magneetklep in relatie tot het euvel (wiegen). Alvast bedankt.

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Met behulp van vacuum (onderdruk) wordt de geometrie van de turbo verstelt. In de turbo zitten vanen die de uitlaatgas stroom op de turbine richten. Naarmate de uitlaatgas stroom toeneemt (meer toeren of meer gas geven) gaat de turbineas sneller draaien en daarmee dus ook het compressorwiel. Hierdoor loopt de turbodruk (vuldruk) op. Met behulp van het magneetklepje wordt de sturing van de vanen gedaan, zo wordt de gewenste turbodruk ingesteld door het motormanagement.

Als het magneetklepje niet goed sluit/reageert resulteert dit in varierende turbodruk en dus ook in wisselende trekkracht van de motor.

Suc6

Erik2804 50

13 jaar

Hallo,

Vandaag is de auto door mijn vrouw gebruikt en rijdend op de snelweg kwamen er steeds een zwarte pluimen uit de uitlaat tijdens het wiegen bij 130km/uur en heftig schokkend. Automobilisten die achter haar reden knipperden met de lichten en in de spiegel een zwarte pluim tijdens het wiegen. Ze belde eigenlijk op om te zeggen dat er iets aan moest gaan gebeuren.

Gelukkig had ik de nieuwe magneetklep al opgehaald bij de garage en thuis gekomen deze gemonteerd.

Na twee keer te hebben proefgereden kan ik zeggen dat het inhouden en wiegen aanmerkelijk is afgenomen. Inhouden geheel weg, wat betreft wiegen heb ik nog een zeer lichte twijfel maar zeker wel verbeterd.

Tijdens het proefrijden merk ik wel dat er nog behoorlijk wat zwarte rook uit de uitlaat komt. Zou de EGR opnieuw vervuild geraakt kunnen zijn na 8 maanden of door het magneetklep euvel vervuild geraakt?

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Hallo,

Vandaag een teleurstellende dag. Het inhouden en wiegen is er weer. De magneetklep is niet de boosdoener.

Waarnemingen:

inhouden
wiegen
zwarte rook uit de uitlaat
sissend geluid tijdens optrekken/doortrekken. Houdt op als gas los laat. Rijden ontkoppeld en gasgevend is het geluid niet op te roepen.
Bij langzaam optrekken geen sissend geluid (ook niet tot 2200 tpm). Sneller optrekken wel aanhoudend gesis.

Is het mogelijk dat mijn probleem aan de inlaatzijde zit? Te weinig lucht, lekke intercooler?

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Inlaatlucht-lekkage na de turbo. Hulp geeft gas en de ander loopt het inlaattraject af. Dit moet je kunnen vinden . De luchtmassameter meet veel lucht maar de motor gebruikt er maar een deel van . Vandaar die rookpluimen. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Ja, met Punt eens.
Onbelast bereik je de vuldruk niet die er onder belasting wordt opgebouwd.
Sissen is nieuw? Dit is niet eerder ter sprake geweest.
Sissen wijst op lucht lekkage, ergens in het traject van turbo-intercooler-inlaatspruitstuk.

Erik2804 50

13 jaar

Hallo,

Gevonden, helaas geen lekkende slang maar de intercooler. Dat is een kleine tegenvaller in de kosten.

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Is het wel de versie met de drie verstevigingsbanden?
In de eerste serie was de intercooler te zwak, deze scheurden allemaal open.

Aan je vermogen te zien is de wagen gechipt, beetje extra turbodruk.... in combinatie met de slechte reagerende magneetklep kan dit net te veel geweest zijn voor de intercooler.

Erik2804 50

13 jaar

Hallo,

Vermogen is 120 pk, typefoutje. Wat moet ik losmaken om de intercooler het snelst te kunnen wisselen?
Hoeveel tijd mag dit kosten?

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

De voorbumper moet eraf.

De grill verwijderen door de vier clips boven op de grill te verwijderen. De grill kan er nu naar boven uit.
De voorste helft van de binnenspatschermen links en rechts los maken. Nu zit de bumper links en rechts met twee boutjes aan elke kant vast.

Via de onderkant moet je de mistlichten los maken en eventueel de slang vaan de koplampsproeiers (als je xenon verlichting hebt).

De bumper kan er nu naar voren vanaf.

Je kan nu bij de intercooler, deze zit met clips tussen condensor en radiator bevestigd.

Als je 't vaker hebt gedaan moet het binnen 2 uurtjes te doen zijn. De eerste keer is een beetje zoeken.

Erik2804 50

13 jaar

Hallo,

Kan iemand nog even toelichten hoe het voorste deel van de wielkast kan worden geopend? Helaas werkt de link op het forum niet meer naar de foto's waarin e.e.a. is beschreven.
Indien iemand nog tips heeft om de demontage/montage soepel te laten verlopen dan verneem ik het graag. Ik ben moed aan het verzamelen om er morgen aan te beginnen.

Robert

robertm 0

13 jaar

Het is wel handig om de wagen met de voetjes van de vloer te zetten, en voorwielen eraf. Dan kun je overal goed bij. Doe dit wel op een verantwoorde manier.
Wielkast zit nauwelijks geschroefd. Er zitten een paar zwarte pluggen met weerhaakjes die het scherm op z'n plek houden. Met een gebogen punttang pak je ze goed beet en kun je ze er gemakkelijk uit trekken. Je kan het complete binnenscherm verwijderen maar dit is niet echt nodig.

In het deel onder de bumper zit nog één zo'n plug, een M6 boutje (10mm zeskant) en origineel een paar torx-20 plaatschroeven.
Dit maak je zo los en is zeker voor vrijwel iedereen goed te doen.

De bouten van de bumper hebben een 13mm zeskant kop.
De slangklemmen kun je met een schroevendraaier doen, een 7mm zeskant dopje is ook erg handig voor deze.

Hier is niet heel veel moed voor nodig, het is echt geen "rocket science".

Groeten,
Erik

PS.
Voor sleutelwerk aan een auto heb je net iets meer nodig dan een hamer en een combinatietang.
Beschik je niet over een basis-set gereedschap ga dan niet aan een auto sleutelen.

Erik2804 50

13 jaar

Hallo,

Intercooler zit erop. Het wiegen is gelukkig over. Heb nog een lichte pluim uit de uitlaat die wel minder wordt. Heb een stuk gereden en heb het idee dat er nog wat resten ergens zitten die moeten verbranden.

Morgen even gasgeven dan zal het daarna wel wegzijn.

Bedankt voor jullie geleverde bijdrage aan de oplossing.

Gr. Robert

robertm 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.