Renault Laguna: Laguna 2 co tehoog sonde is al vervangen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: F4P

Beste allemaal,

Ik krijg de co waarde van mijn Laguna niet omlaag, deze is 3.0 bij het uitlezen(canclip)is er maar 1 storing en dat is de voorste lambdasonde(sonde gaf geen spanning tijdens stationair)
Nu is vandaag de voorste sonde vervangen, maar jullie raden het al co waarde blijft 3.0.

Het volgende. als de auto alleen op contact staat , dan geeft de canclip software wel spanning aan op de voorste sonde( ongeveer 440mv)Maar als de auto gestart word zakt de spanning van de 1e sonde naar 0mv. De 2e sonde(achter de kat)die blijft wel mooi op spanning(449mv)

Please help!!

Met groet,

Pieter.

DZep

Geplaatst door DZep (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

De spanning van 0,44 volt die je ziet/meet is een voorspanning die uit de ecu komt.
Zolang de sonde koud is of niet aangesloten blijf je die 0,44 zien.
Als de sonde naar 0 milivolt gaat met een lopende motor dan is het mengsel ontzettend arm of de uitlaat lek.

Wat is die 3.0 die je noemt? Is dat de CO-waarde op de 4-gas tester? Of een waarde die je uitleest? Welke is dat dan?
Bij 4-gas tester: wat zijn de waardes bij stationair en op toeren (Co, Co2, Hc, O2 en lambda getal).

Spanning van de 2e sonde vindt ik niet mooi - sonde is nog steeds koud of werkt niet.
Goed warm en met een werkende kat moet deze naar minimaal 0,6 volt gaan.

DZep (0), 12 jaar geleden

Ja 3.0 is inderdaad de CO waarde op de 4 gas meting, anderen waardes van de 4 gas meting zijn helaas niet in mijn bezit.

DZep (0), 12 jaar geleden

Dus het kan ook zomaar de 2e sonde zijn die kapot is . zo niet de kat. Heeft het dan nog wel zin om de auto te laten uitlezen ?

Ps
De Laguna rijd goed, loopt niet onregelmatig of zo. start goed.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Is hier vandaan zonder de rest van de 4-gas metingen moeilijk te zeggen wat er precies defect is of niet.
Wat opvalt is dat je 2e sonde niet reageert, dat kan als die sonde nog koud was.
Het is normaal dat het langer duurt voor dat deze op temperatuur is.

Overigens of de 2e sonde (en de kat) wel of niet werkt heeft geen invloed op de fout die je zoekt.
Dat zijn hooguit gevolgen en/of bijkomende fouten en kosten.
HET probleem is dat de 1e sonde naar 0 milivolt gaat.

DZep (0), 12 jaar geleden

Beste Oldford,

Het uitlezen van de ecu was bij warme motor. en de uitlaat is voor zover ik weet dicht. En aders hadden ze dit bij de keuring dan ook moeten constateren, toch?

DZep (0), 12 jaar geleden

Ik ga de connector morgen maar eens even doorspuiten met contactspray, misschien dat het nut heeft..

DZep (0), 12 jaar geleden

Btw, ik heb bij aanschaf de luchtfilter vervangen voor eentje va K&N.

DZep (0), 12 jaar geleden

ik heb de lag nog een keer laten 4 gas meten. Hier de waardes.
CO 2.59
CO2 13.96
HC 405 ppm
O2 0.41

Lambda 0.933

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Piet, met deze waardes moet er uitlaat lekkage zijn .O2 waarde met de HC en bijna de goede lambda !!!!!! Haal het spruitstuk er maar af . Succes.

DZep (0), 12 jaar geleden

Gaan we doen(de garagist dan) ik heb al een afspraak staan bij de Renault dealer in Boxmeer voor a.s. Donderdag. En ik ga al jullie bevindingen meenemen.

Mijn dank is groot. bedankt allemaal.

DZep (0), 12 jaar geleden

Vandaag weer da lag uit laten lezen, de 1e sonde doet nog steeds niet mee. kabels zijn door gemeten met een multimeter en zijn goed bevonden. Wat gek is is dat de spanning van de sonde terug loopt als de auto gestart word. je kunt dan gas geven wat je wilt er gebeurt vrij weinig tot helemaal niets. Auto uit en ineens loopt de spanning weer op naar boven de 450 mv.
Ook met de lambda disconnected staat er spanning op de moederkabel(noem het maar even zo).

DZep (0), 12 jaar geleden

kan het zijn dat de computer naar zijn galemieze is ? kan ik die zomaar vervangen door een anderen ?

DZep (0), 12 jaar geleden

Auto is gekeurd(4 gas was nu oke), alleen nu is mijn verbruik toch echt omhoog aan het gaan. 32 liter getankt 224 kilometer gereden . dat is 1 op 7 .Terwijl de computer aangeeft dat ik 10.7 gedaan heb.

ga echt steeds meer denken aan een electronisch probleem.

De uitlaatspruitstuk pakking laat ik preventief toch maar doen, al ben ik bang dat het daar niets mee van doen heeft.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Als er lekkage is tekent het zwart af. Spruitstukken trekken vaak krom op het pasvlak tegen de kop enz. De pakking zowie zo vervangen . Succes.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Voorste sonde moet varieeren tussen de 0.2 en de 0.9 volt met lopende motor.
Achterste sonde blijft bij een goed werkent systeem tussen de 0.4 a 0.6 volt stilstaan.
Controleer het uitlaatspruitstuk goed deze willen wel eens scheuren.
Wat is druk van je inlaatspruitstuk sensor?
Bij goed werkent systeem ligt deze tussen de 350 a 450 mbar.
Een keer mee gemaakt daar stond de distributie timing niet goed .
Lambda waarde spruitstuk waarde waren toen alle verkeert.

DZep (0), 12 jaar geleden

Beste Ramjod,

De sensor voor de druk is uit telezen via de canclip?

Bij 44.000 is de distributie preventief vervangen.

Voorste sonde. Daar van pendelt de voltage ook niet ..motor uit of aan, spanning blijft rond de 450mv.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

controleer de verwarming eens van je voorste lambda sonde, 450mv is de spanning van de rekeneenheid inspuiting, om toch een lambda 1 situatie te creëren

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat gebeurt er wanneer je de achterste sonde afkoppelt.

DZep (0), 12 jaar geleden

Niets, alles blijft bij hetzelfde. Ik heb de connecters al ingespoten met contact spray.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Goede massa van de voorste sonde zwarte draad.?
Grijze draad stuursignaal naar ECU.
2 witte draden een is massa en de ander plus verwarming.

DZep (0), 12 jaar geleden

De connector van de lambda en lanbda aansluiting is doorgemeten, echter niet naar de ecu. Daar zeg je iets, zal zomaar kunnen dat daar een breuk in zit. Ik ga dit weeknd eens flink aan het meten . ik heb de schema's van de connectoren allemaal uitgeprint liggen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.