Mijn Laguna 1.9DCi van 2002, voorzien van een F9Q-750 houd in tijdens het rijden en geeft schokjes tijdens het optrekken.
Enkele weken geleden naar de dealer geweest, ze hebben toen de stekker van de EGR-klep losgetrokken, waarna ik weer kon gaan. In het systeem van hun (AXIS) stond vermeld:
"Probleem: Stoten van de motor tijdens het rijden. Probleem is erger bij vervuilde luchtfilter en inlaatspruitstuk.
Oplossing: Een nieuwe strategie van de stuureenheid is in ontwikkeling, vervang geen onderdelen!"
Dit is 2 weken goed gegaan toen kwam het probleem weer langzaam steeds vaker terug. Het werd uiteindelijk zo erg dat zodra het lampje aansprong de auto op de snelweg gewoon steeds langzamer ging rijden totdat ik stil stond. Dit overkwam me op een ochtend 3x op een stukje van 30 km.
Toen ben ik meteen weer naar de dealer gegaan die zei dat ik maar met Renault NL moest bellen voor de oplossing, want zij hadden hem niet.
Al snel werd ik van het kastje naar de muur gestuurd en heb toen gezegd dat ze het onderling maar uit moesten vechten. Ik heb een vervangauto geeist en ben vertrokken, dat is nu anderhalve week geleden.
Zojuist gebeld, bleek dat ze de CD besteld hebben, dat kan nog 1 a 2 wkn duren. Belachelijk!
Dus nu is het dus blijkbaar afwachten... Rijdt al bijna 2 weken in een Renault 19 Elysee, als vervanger.
Ik ben totaal niet tevreden over de manier van afhandelen van het probleem. Als dit probleem niet snel verholpen wordt en als ik in de toekomst meer van dit gezeik heb, dan voor mij nooit meer een Renault.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit probleem komt me bekend voor, mijn familie stond op een gegeven moment iedere dag met de Laguna op de vluchtstrook. In die tijd waren het vooral de stekkers en bedrading bij de turbodruksensoren die het probleem veroorzaakten. Laaste keer was het de mapsensor geloof ik. Turbo was op een gegeven moment ook gaar (180.000 km).
Er is sowieso een firmware update voor deze auto te krijgen. Deze is al beschikbaar dus wat je dealer momenteel aan het doen is weet ik niet. Als de auto niet goed loopt zal alleen de software update doen niet voldoende zijn. Foutcodes uitlezen en analyseren die gegevens.
Uiteindelijk de Laguna van ellende maar ingeruild. Kom je toevallig in Noord-Limburg bij een dealer ?
Nee, midden-limburg, Echt om specifieker te zijn.
Ik vindt het juist lijken op een vervuiling, het probleem kwam steeds vaker voor, vervolgens is de EGR-klep losgegooid, probleem weg, vervolgens is het probleem weer langzaam steeds vaker teruggekomen.
Mijne heeft nu 143.000 km gereden, heb 'm net 2 a 3 maanden.
19 jaar
Mening van een gebruiker: Als de EGR klep vervuilt, komt dit door roetafzetting. Dat hebben we hier nogal veel dankzij het "nieuwe rijden" en de lage snelheden. Mijn tip: Zoek eens lekker een Duitse Autobahn op, en brandt het eens lekker schoon allemaal. Scheelt soms ook op verbruik.
Nou geen 180 gaan rijden, dan klapt je turbo er waarschijnlijk uit.
19 jaar
Dan heb je een tijdje geen problemen meer en daarna is het weer terug verwacht ik. Als het de EGR is en vervuiling is... De auto gaat in noodloop dus er is dan echt wel iets mis.
Maarten,
Je probleem klinkt heel bekent in de oren, heb namelijk zelf hetzelfde probleem ervaren. Ik rijd zelf ook een Laguna GT 1.9 DCI van 2002 met 137.500km op de teller. Ik rijd deze auto vanaf januari 2005 en februari begon het inhouden zo rond de 2000 toeren en voornamelijk in de eerste versnelling bij normaal / rustig optrekken. Naarmate de tijd verstreek werd het ook voelbaar in de 2de en 3de versnelling. De garage (niet een Renault dealer) wist hier geen raad mee, zelfs niet een monteur die van Renault afkomstig was. Na uren spitten en graven op problemcar blijkt dat er heel wat meer Laguna rijders hetzelfde probleem hebben. Na een inspectie van de motor ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij een lekke intercooler. Lekkage is namelijk goed zichtbaar op de voorste radiateur dmv een natte, olieachtige vlek zichtbaar). Na vervanging (ยค400,-) was het probleem opgelost. Controleer zelf eens of je met draaiende motor en wat gas geven, geen gesis/fluiten hoort aan de voorzijde van de auto.
Heb eerder zelf ook gasklephuis, EGR klep gedemonteerd en schoongemaakt maar bracht niet de oplossing.
Hopenlijk ben je iets meer geholpen,
Succes, Gertjan
19 jaar
Een lek in je intercooler merk je meteen in vermogen.
19 jaar
Maar, Pieter, weet die Noord-Limburgse dealer hoe het probleem opgelost moet worden?
Want bij mijn dealer heb ik er tot nog toe geen goed gevoel over. Ik vind het al vreemd dat het leveren van de update-CD 1 tot 2 weken moet duren. En als dat volgens zeggen ook niet de oplossing is.
Ik weet niet of de professionals ook dit forum lezen, anders post ik daar ook nog eens...
Ondertussen rijdt ik nu al 2 weken in die Renault 19 Elysee voor een tientje per dag, daarbij komt dat ik nu grote afstanden op benzine rijdt.
Als dit probleem zo vaak voorkomt, zouden we misschien gezamelijk naar Tros Radar of iets dergelijks moeten stappen. Want het is duidelijk dat er vanaf fabriek iets niet in de haak is met de F9Q-750. Vroeg of laat komt dit probleem aan de orde, waarvan ik vind dat dat voor een wagen van 3 jaar oud niet moet kunnen. Ook 2e hands betaal je een behoorlijk bedrag voor zo'n auto en daar mag je verwachtingen van hebben.
Nu kan Renault wel zeggen dat je hem niet bij een handelaar o.i.d. moet kopen, maar het is niet de schuld van de handelaar dat net alle F9Q-750's met dergelijke problemen kampen.
Misschien dat een dealer in het zuiden des lands (zo tussen Eindhoven en Maastricht) dit leest (of een medewerker) die zegt nou ik heb die CD al liggen en heb vaker dit probleem verholpen bij klanten, dan verneem ik dat graag! Want dan haal ik hem gewoon op hierzo, want ik ben er een beetje ziek van.
19 jaar
Sommige weten goed wat er aan de hand kan zijn, die hebben hier gevoel voor wat er moet gebeuren. Er zijn daar ook dealers en dat zijn prutsers, die klooien maar aan.
Zet je bericht eens bij professionals of leg de vraag neer bij Henkie Nobach, of ksie of iemand die weten veel van Renaults.
@Maarten; Ik zou eens een andere dealer bezoeken. Eentje die niet alleen kijkt naar het storingsgeheugen maar ook naar de parameters. Het verhaal over het bestellen van de update cdrom klinkt me ook vreemd in de oren. De cdrom's krijgen de dealers automatisch toegestuurd of het herprogrammeren gebeurd online.
Mogelijke oorzaken; Lmm, intercooler lek, variabele geometrie van de turbo vast, bedrading opname element druk door, etc. Een goede Renault monteur moet dit probleem toch redelijk snel kunnen oplossen.
Bedankt voor jullie bericht, ik begrijp dat je niet zo 123 kunt zeggen wat het precies is.
Wie weet er een goede Renault dealer in Limburg of zuid-oost-Brabant? Of misschien wel in Belgie, rond Maaseik?
Eerder een Mazda Xedos gehad, nooit problemen, bij Mazda hebben de monteurs ook een soort wedstrijd, heb ik gehoord, daarmee worden ze scherp gehouden. Is dat bij Renault ook zo?
19 jaar
Kun je niet goed terecht bij Heurkens Renault in Weert of Roermond? Ik heb vooral met Heurkens Weert goede ervaringen.
Daar zou ik het idd eens kunnen proberen, nu staat de wagen al 2 weken bij Smeets te Echt. Het zijn hele aardige mensen, maar ik heb geen goed gevoel bij de aanpak van het probleem bij de auto. De technsiche expertise is er op een de gebruikelijke vlakken waarschijnlijk wel, maar ik heb het gevoel dat dit hen te diep gaat.
19 jaar
Heurkens kun je eens proberen, geen slechte verhalen. Venlo kan ook.
Hallo Maarten,
Join the family, als je deze week in autoweek kijkt zie je ook dat de LAguna met stip achteraan is gekomen (slechtste auto).
Het stoten onder de 2000 toeren is er al vanf de eerste serie, en kan niet opgelost worden, mijn 2e laguna met dezelfde motor heeft dit ook nog, hetzij in mindere mate.
Het heeft te maken in de combinatie VNT Turbo en commonrail, we moeten niet vergeten dat de F9Q in eerste instantie ontworpen is met een rotatiepomp, de motor is dus niet voor common-rail gemaakt.
Renault Nederland laat zijn dealers zwemmen en geeft ze nagenoeg geen back-up, behalve na de garantieperiode. Er zijn een aantal dealers die er werk van hebben gemaak hun product toch goed te krijgen (Tip Janssens in Roosendaal).
Nee, mij kunnen ze niet/nooit meer overtuigen voor een Renault, echt een vreselijk slechte wagen voor veel te veel geld.
Kijk eens op WWW.LAGUNA2.DE
Ik wil je geen valse hoop geven, leer ermee leven, een constructiefout kan een dealer en IT mannetjes niet oplossen. Ik ken de problemen al uit 2002 dus......ze zijn niet nieuw. Bovenstaande reactie over de update is een bericht uit 2002!!!!!
19 jaar
Gisteren gebeld, en toen ging men actie ondernemen:
Als alles gaat zoals men het zegt krijg ik vandaag versie 4.40 van de software. Dit zou de nieuwste versie moeten zijn, die dit probleem volledig de wereld uithelpt.
Uiteraard ben ik sceptischer dan dat ik hierboven doe overkomen, hahaha.
Renault Nederland kunnen ze ook beter opheffen, heeft geen enkele nuttige bijdrage in dit verhaal geleverd.
Maar goed... we wachten af...
19 jaar
Vandaag nog gebeld met de werkplaats.
De nieuwe software was ge-upload en nu bleek dat ze ook nog de turbo-druk sensor hebben vervangen.
De monteur wilde het morgenochtend nog even met een koude motor proberen... Daarna wordt ik teruggebeld.
Ik ben erg benieuwd... mag ik nu uit het verhaal opmaken dat ie er met warme motor geen last meer van heeft?
Ben benieuwd hoe lang dit probleemloos door blijft gaan... Of zal ik hem toch maar verkopen en in duitsland een 10 jaar oude full-option Audi A6 2.5 Diesel kopen? Bij een 10 jaar oude auto zijn in ieder geval de meeste problemen bekend en is een oplossing voorhanden.
Ik bericht jullie binnenkort over de status... van mijn Renault welteverstaan.
19 jaar
Als die oude auto toen ook een van de eerste uit de nieuwe serie was is de kans evengoed nog groot dat je problemen tegen komt.
Daar heb je gelijk in idd.
Ach, auto's, het blijft altijd gissen.
Wel is het zo dat hoe simpeler de auto, hoe minder problemen je hebt.
Aan de andere kant klopt dat ook weer niet, reed hiervoor een Mazda Xedos 9 2.3 V6 24v Miller Cycle. Zeer ingewikkelde techniek, de auto was ook fulloption uitgevoerd. Nooit problemen gehad, echter omdat ik verder weg verhuisd ben heb ik getracht problemen met mijn portomonee te voorkomen.
Zometeen kan ik hem gaan halen, jaja en volgens mij ben ik de eerste in NL met de aller-allernieuwste firmware, hahaha.
Ook koud zou ie nu helemaal i.o. zijn, nou dat mag ook wel na twee en een halve week. Ik laat nog even weten of dat ook zo is.
19 jaar
Nou, het lijkt opgelost, al durf ik nu niet te enthousiast te springen... Heb een paar kilometer (10) proefrit gemaakt en alles bleef i.o. Morgen rijdt ik ermee naar mijn werk (75 km) en we hopen dat het zo blijft.
Kosten? Nou incl. een kleine beurt en 18 dagen leenauto (10 Euro/dag) kwam ik op iets meer dan 700 Euro.
Wat een bedragen allemaal tegenwoordig, maar ja aan de andere kant ben je zo afhankelijk van een auto...
19 jaar
En rijdt ie nog steeds goed?
Hahaha, natuurlijk niet...
2 dagen erna kwam het alweer voorzichtig terug. Het inhouden gebeurde af en toe. Goed, niet meteen te kritisch, maar vandaag ging het lampje weer branden, KLOTEZOOI!
Dat was vanavond, dus ga ik morgen de garage maar weer bellen en hopen dat ik een beetje fatsoenlijk geholpen wordt.
Als het gerepareerd is verkoop ik de auto, iemand interesse? :-)
Ik houdt jullie weer op de hoogte.
19 jaar
Voor onderdelen? ;-)
19 jaar
Hahaha... Een probleem, Renault weet niet wat het defecte onderdeel is, dus hoe moeten wij het dan weten...
19 jaar
Nou we zijn er weer...
De auto rammelde al de hele tijd, maar dat zou de flens van het flexibele stukje uitlaat zijn.
Echter nu is het ineens de turbo zelf die zou rammelen.
Ik hoor hem nu een gierend geluid maken bij het gas geven, daarbij gaat de auto behoorlijk stinken.
Uit veiligheidsoverwegingen heb ik hem maar opzij gezet. Ik ga via de rechtsbijstand van de ANWB deze zaak aanpakken.
Ongehoord slechte service! van Renault.
Ik houd jullie verder weer op de hoogte.
19 jaar
Ik heb her en der contact gehad en enkele instanties zijn aan het werk gezet.
Mijn theorie is als volgt: In mijn auto zit een ongemodificeerde intercooler, waarschijnlijk is die nu stuk.
Waarom brengt Renault een modicatie uit op de intercooler... juist omdat de aanvankelijke niets waard is, die wordt eruit geblazen.
Dat laatste is wat nu gebeurd is denk ik... mijn theorie:
De turbodruksensor was defect en registreerde een druk van slecht 600 mBar i.p.v. 1000 mBar. Volgens mij probeerd de computer dan de druk op te voeren tot 1000 mBar en perst daarmee de intercooler kapot.
Zou dit kunnen?
19 jaar
Nee. Als de Ecu een druk meet 600 mBar tijdens motor uit en kontakt aan dan gaat de hele zaak in de noodloop.
Hoe kan het dan zijn dat nu dit geval zich voordoet?
19 jaar
Welk geval?
Nou dat de turbo nu fluit en stinkt... nog geen week na de reparatie
19 jaar
Volgens mij regelt de computer helemaal niets aan de turbo?, een VNT turbo mat varabele geometrie regelt zijn turbodruk door de inlaatdruk naar het schoepenwiel te verlagen.
Als de Turbo fluit heeft hij het naar zijn zin (geintje). Als de intercooler lekt, rookt de wagen ook en loopt er olie uit. Check je carterventilatie eens.
Bij mij zat de uitlaat verstopt, waardoor de turbo het zwaar had. De garage heeft de uitlaat losgehaald en er mee gereden, toen was het probleem voorbij.
19 jaar
Oke, mijn uitlaat rammelde wel, bij het flexibele stuk, misschien is die stuk, maar het gezoem/gefluit...
Vandaag hebben ze de prijsopgave gedaan van het vervangen van de complete turbo... 1600 Euro, mijns inziens een enorm hoog bedrag.
De turbo kost 541 Euro, de intercooler 169 Dan komen er nog wat slangen en leidingen bij, waarvan de duurste zo'n 24 Euro is.
Het zou 6,5 uur kosten om zo'n klus te klaren...
Heeft iemand dit al eens gedaan en wat was je toen kwijt?
Bestaat er eigenlijk een aftermarked turbo?
19 jaar
Ja, er zijn goede ruilturbo's te krijgen die soms nog beter zijn als de originele, kijk eens bij Turbo Hoet.
Het is de moeite de turbo te demonteren en te laten controleren. ze worden ook vaak ten onrechte vervangen. Als de intercooler dicht is. niet vervangen en de slangen kun je ook visueel controleren.
Het is zo dat bij Renault onder garantie al deze delen vervangen worden als de Turbo stuk gelopen is, er kan immers metaal achterblijven wat later weer voor motorschade zorgt. Nogmaals een fluit van een Turbo is normaal.
De volgende controle is de moeite waard. Motor laten draaien gasgeven en direct stilzetten, de turbo moet dan zonder geluid stilkomen.
Slang van het luchtfiltergedeelte demonteren en controleren of er axiale speling is, radiaal is behoorlijk veel maar normaal. Abnormaal oliegebruikt luid ook het einde van de turbo in. Is de EGR klep al vervangen c.q. schoongemaakt.
Hoor wel
19 jaar
Lees het vervolg hier:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar