Van mijn onderhoudsmonteur hoorde ik dat hij regelmatig Laguna´s ter reparatie krijgt met versleten achterasrubbers. Nu heb ik zelf mijn achterwielen er eens afgehaald om te kijken hoe het er bij mijn Laguna uit ziet. Ik zie inderdaad een scheur in 1 van de rubbers zitten.
Wordt een auto hier op afgekeurd?
Is het niet mogelijk er gewoon een stuk rubber over heen te zetten i.p.v. het te vervangen?
Ik las dat vervangen toch al gauw 1 - 3 uur sleutelen betekent.
Naast dit probleem zie ik ook dat de buitenste centimeter van mijn remschijven verroest zijn.
Dit betekent dat het remblok hier niet aangrijpt. Duidt dit op het begin van versleten
remklauwen? Zijn die eenvoudig uit te bouwen en te reviseren, of zit je dan zo aan nieuwe
klauwen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=cpescador]Naast dit probleem zie ik ook dat de buitenste centimeter van mijn remschijven verroest zijn.
Dit betekent dat het remblok hier niet aangrijpt. Duidt dit op het begin van versleten
remklauwen? Zijn die eenvoudig uit te bouwen en te reviseren, of zit je dan zo aan nieuwe
klauwen?[/quote]
Het blokje grijpt in jouw geval niet helemaal haaks aan. Komt vaker voor. Hoeft geen probleem met de klauw te zijn. Ik heb het ook gehad met een van de vorige schijven achter. Mijn huidige schijven vertonen geen rand.
Het is geen probleem voor de APK zolang het remoppervlak groter is dan, ik meen 50%.
artikel 2.8.3 van RPE (afdeling 4, Regelgeving APK). Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok. De remschijf voldoet niet aan de eis indien genoemde corrosie over de gehele omtrek aanwezig is.
Kortom, als ergens op de omtrek van de remschijf de breedte van het effectieve gedeelte meer is dan 50% van de maximum breedte remblok kan de remschijf niet worden afgekeurd
paul,
Dat een remblokje niet helemaal haaks staat als het nieuw is kan ik me voorstellen, maar je zou dan toch verwachten dat het na verloop van tijd zo inslijt dat wel de gehele schijf wordt geraakt bij het remmen? Of is het nu zo dat door het oneffen oppervlak van de buitenste centimeter, dit a.h.w. als een vijl (rasp werkt) waardoor het blokje hier nooit meer zal aangrijpen.
Dan blijf ik nog wel zitten met die achterasrubbers. Zijn er meer Laguna rijders die hier een probleem mee hebben gehad? Hebben die rubbers nu alleen de functie om diep doorveren op te vangen? Is dit een dure reparatie?
18 jaar
achterasrubbers kunnen een stuk gaan, aan alles komt een eind.. deze zou ik laten vervangen, ga er zelf geen constructie op bedenken, ook dit lijdt tot afkeur.
paul,
achteras rubbers vervangen kost +- 150,- en komt meer voor.
als er eenmaal een rand op de schijf zit rem je die er niet meer af het verstandigste is om ze te vervangen als de blokken op zijn.
Ik denk dat je bij de achteras rubbers de rubbers bedoelt welke zijn gemonteerd in de draagarmen, welke in het chassie grijpen. Als dit de achteras rubbers zijn, zul je ze moeten vervangen. Ik had gehoord dat er een verbeterde versie is. Mogelijk vinden ze dit mankement niet bij de APK (hebben ze ook niet bij mij gevonden en bij mijn collega ook niet).
De remschijven krijgen roest aan de buitenkant als ze lang stil staan. Waarschijnlijk heb je een lease auto gekocht en deze heeft een periode stil gestaan. Vooral aan de buitenkant op de remschijf krijg je dan aangroei van roest en de buitenste helft kan niet worden weggesleten door de remblokken. Waarschijnlijk tref je deze rand alleen aan de buitenkant en niet aan de binnenkant.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar