Heb vandaag nieuwe banden laten monteren bij de sprint, kreeg ik op weg naar huis een rode melding "lekke band".
Band gecontroleerd en deze was niet lek of zacht, ben toen langs de pomp gereden heb wat lucht uit de band laten lopen en daarna weer op spanning gebracht, melding was toen weg. Maar net weer met de auto weg geweest en de melding kwam weer terug.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak is?
Groeten, Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
moet het systeem niet opnieuw ingeleerd worden?? Druk eens met contact aan lang op het systeemknopje,gaat het lampje dan uit?
Ik denk dat ze het electronisch gedeelte ventiel hebben kapot gedruk bij het de/monteren band.
Hmmm, de band liep toch langzaam leeg op het ventiel. Terug geweest ventiel opnieuw vast gezet en nu blijft de melding ook weg dus dat is fijn.
Wel vreemd dat er een rode melding lekke band wisselen komt als ik niet eens kan ontdekken dat er lucht uit is...
12 jaar
De sensor zit aan de binnenzijde van de velg aan het ventiel vast.
En daar is vermoedelijk iets kapot gedrukt.
Maar wat is je bandenspanning klopt deze?
Zie in linker portier sticker.
Ik dacht dat het voor 2.4 en achter 2.0 bar moet zijn.
En kijk in de kleurcodetabel in je deurstijl meteen even naar de kleurcode, of je wel het juiste wiel te pakken hebt....
12 jaar
wanneer een wiel tijdens het monteren van nieuwe banden te ver van de auto is waardoor de zender in de band buiten bereik van het bandencontrolesysteem komt, zal het systeem een foutmelding geven. Ik had dit laatst ook, na het starten om weg te rijden bij mijn autobandenbedrijf kreeg ik de melding stop, lekke band rechtsachter. Na een paar honderd meter verdween de melding en verscheen de correcte melding van de spanning.
12 jaar
Je kunt ze ook uit laten programmeren. Dan heb je geen bandenspanning weergave meer, maar ook geen foutmeldingen. Dit wordt vaak gedaan omdat het syteem niet één van de betrouwbaarste is.
Band is goed op spanning en blijft zo, de melding komt ook niet meer terug dus ik hoop dat het zo blijft, als ik weer meldingen krijg dan laat ik normale ventielen monteren
en het systeem uitzetten.
bedankt voor de reacties en tips
12 jaar
Hou er rekening mee dat er Europese richtlijnen aan komen dat bandenspanningsbewaking verplicht is op alle nieuwe auto's (is net uitgesteld o.i.v. de crisis), en dat aanwezige systemen foutloos moeten werken (wordt wellicht onderdeel van de APK).
Hiernaast mag je in sommige landen al niet meer rijden (= verlies Betriebserlaubnis) met je auto als er "een gele melding" in je dashboard staat die veiligheid-gerelateerd is (dat is nu al zo in Oostenrijk voor zo ver ik weet).
Het kan dus uiteindelijk goedkoper zijn om het gewoon aan te laten staan, er rekening mee te houden en het te onderhouden.
12 jaar
Wanneer de regel bij APK er zou komen valt deze toch er buiten qua bouwjaar.
Er is tot heden nog niets bekent en als het zou ingaan gaat dat toch pas bij de nieuwere modelen.
Goedkoopste oplossing systeem uitprogrammeren in UCH en Klokkenpaneel.
Ventielen gewoon laten zitten tenzij je normale rubberen wilt.
Dan zie je van buitenaf niet dat het systeem erop zit /heeft gezeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar