Renault Laguna: licht Inhouden/hikken Laguna2 lpg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: f4p

Laguna2 1.8 16v 280.000km
Eurogas eas lpg systeem met verdamper.

Auto loopt prima over het gehele toerengebiedop lpg en benzine, loopt netjes stationair, schakelt goed over van benz naar lpg.
Echter bij 3400 tot 4000tpm gaat de auto licht hikken op lpg (benzine ok). Het voelt alsof de Lambdasonde te traag regelt.
bobines zijn goed, bougies goed (nieuwe ngk lpg laserline)
Voorste lambdasonde vervangen (achterste vorig jaar).
Viergastest goed
Apaptieve waardes redelijk normaal.
Geen lekkage inlaatspruitsuk/slangen.

Het probleem treed op wanneer je de constante snelheid rijd met minimale belasting bijv 120km/h op cruise control 3500trm en de motor goed warm is.
Geef je iets gas bij is het probleem weg.

Megane16v

Geplaatst door Megane16v (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Vergelijk eens de Fuel trims (adaptieve waardes) tussen LPG en Benzine in het probleem gebied.
Als er op benzine geen probleem is, denk ik dat de LPG ietsje te arm staat.

sgm (0), 14 jaar geleden

Als je verder geen problemen kunt vinden en de bobines niet origineel zijn, ruil ze dan eens met originele nieuwe exemplaren. Deze auto rond die bouwjaren is daar extreem gevoelig voor, zeker op LPG.

Megane16v (0) PRO, 14 jaar geleden

Nog een keer 4 gasmeteing gedaan.
Co 0,1%
Hc 200
O2 0,8%
Lambda 0.999

Begin toch sterk te twijfen aan de verdamper.

Adaptieve waardes krijg ik helaas niet duidelijk op het scherm, vorige keer heb ik ze bekeken dmv clip.

Bobines zijn goed, zijn ook de denso bobines, die gaan over het algemeen ook niet stuk.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Adaptieve waarde kun je ook met EOBD uitlezen - Long Term Fuel Trim.

Megane16v (0) PRO, 13 jaar geleden

Ltft is 52%, dat is best hoog.
Rond de 3500tpm gaat de stft1 naar -100% en de stft2 naar 59%. de ltft blijft rond de 50 zitten

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wouw, dat is pas echt echt hoog. 50% procent (of meer) afwijking. Als je het over te arm staan hebt, dan is dit er 1 voor de boeken.
En een STFT van -100% - of te wel inspuiting is nu NUL (niks, nada). Helemaal kloppen doet het niet.
Waar lees je mee uit?

Ik zou het volgende testen:
Auto warm rijden en op benzine zetten en houden
Met EOBD de foutcodes wissen (of ze er zijn of niet) - dat reset ook de fuel trims. Even controleren of ltft wel 0% is.
Dan proef rijden (op benzine) en daarna weer ltft uitlezen. Bij waardes groter dan 10% eerst de oorzaak daarvoor zoeken en repareren.

Megane16v (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor je reactie oldford.

Er zijn geen foutcodes opgeslagen. Ik gebruik de pcmscan.
Deze waardes zijn gemeten op lpg.
Op benzine was de ltft ook erg hoog nml 48%.
Ik zal vanavond eens kijken of ik de waardes kan resetten.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Mis je niet ergens een comma? Want deze waardes dat kan technisch gewoon niet.
Short term fuel trim gaat bij de meeste niet verder dan 25%. Op dat moment wordt dan de Long term fuel trim aangepast en de short term terug gezet. En als de Long term fuel trim 25% haalt, krijg je een foutcode.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

De LTFT waardes van een Renault zo rond dit bouwjaar neem ik vaak toch niet helemaal serieus.
Krijg hier regelmatig een Renault (heeft ook LPG) daar staat de LTFT ook op 50%
Auto loopt gewoon perfect (geen klachten)
Heb vroeger ook al eens geprobeerd met Renaultsoft en EOBD de fouten te wissen, de 50% stond er meteen weer. Ga er zelf van uit dat het een softwarebug is (in de ECU) want bij andere merken heb ik dit nog nooit gehad, dan staat na foutwissen de boel altijd wel netjes op 0%.

"Het probleem treed op wanneer je constante snelheid rijd met minimale belasting"
Echt een moment dat schokken vaak door een verkeerd mengsel word veroorzaakt.
Aangezien Benzine geen problemen geeft denk ik dat je het toch in de verdamper moet zoeken.

Wat ik zelf wel eens doe is proefrijden zonder luchtfilter. (iets lager vacuum) Minder LPG
Of de luchtinlaat iets afplakken (hoger vacuum) meer LPG
Zo'n verdamper reageerd heel erg op vacuum.
Als het een probleem met een verdamper is voel je dan vaak wel een verandering(verbetering) van het schokken.

Oiram

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

zit in lpg slang extra klep deze eruit halen wil ooit helpen

sgm (0), 13 jaar geleden

Al resultaat?

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

dit type gasinstalatie blijft ooit iets inhouden dus als er mee te leven is afblijven

Megane16v (0) PRO, 13 jaar geleden

Sorry van de late reactie.
Ik heb de afsluiter in de drooggas slang gecontroleerd, maar deze werkt goed en gaat ook helemaal open.
Ik was alleen vanmiddag de airco aan het servicen, en toen ik de motor startte hoorde ik heel zachtjes iets lucht zuigen.
Nu blijkt toch dat de aansluiting smoorklephuis/spruitstuk lekt (al eerder op lekkage gecontroleerd toen niets gevonden).
Normaal heb ik altijd met warme motor moeten testen en nu was de motor koud.
Morgen de o-ring bestellen en vrijdag of zaterdag monteren .Dan laat ik wel weten of het opgelost is (weet bijna zeker van wel)

Bedankt voor alle hulp!

Megane16v (0) PRO, 13 jaar geleden

O-ring van smoorklephuis vervangen en meteen ook maar alle spruitstukpakkingen.
Motor loopt weer perfect, het inhouden is helemaal weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.