👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo mensen,
Even voorstellen. Wim van Ommeren, sinds kort weer Espace-rijder. Een achttal jaren geleden het 1e type gereden ( gekocht 10 jaar oud en 240.000 km stand). Nu, na 8 jaar een Scenic, dus een Espace van 1999 met 120.000 km, 8-klepper, zilvergrijs.
Bij het kleppenstellen echter ontdekte ik “pitting “in een van de nokken. Er is dan wat materiaal “weggevreten”(de harde laag). Hierdoor vroeg ik mij af wat er met het blok aan de hand is. Is er ooit eens een ander blok ingezet, heeft een vorige eigenaar bij start met koude motor altijd direct voluit gereden. Is er verkeerde olie gebruikt? (nu geen olieverbruik). Klepspeling niet juist geweest voor lange tijd? Toevallig een slechte hardingslaag op dat punt?
Kortom mijn vraag is, hoe kan ik weten aan de hand van het motorbloknummer of het blok van origine in deze auto is ingebouwd. Ongetwijfeld weten ze dat bij de Renaultfabriek, maar hoe krijg ik daar contact mee? Of zijn er ergens andere bestanden waarin deze gegevens staan.
Wat mij ook opviel is dat op de kop staat: GPL met een nummer. Volgens mij houdt dit in dat de kop geschikt is voor gasinbouw. Is dat standaard bij iedere Espace of wordt dit blok zo geleverd als je de auto besteld met LPG installatie af fabriek.
Wat ik me niet gerealiseerd heb is dat kleppen stellen alleen kan door de nokkenas weg te nemen. Is de truc dan om de getande riem vast te zetten met tie-rapes, de nokkenas los te nemen (na klepspeling gemeten te hebben), vulplaatjes aan te brengen en dan de nokkenas weer te monteren?
Verder nog een vraag over de gordels. Hoe wordt aangegeven dat de gordel niet gebruikt wordt. Ik zie namelijk geen draad lopen naar de gordelvergrendeling naast de stoel (wel een draad naar de gordelspanner).
Ben ook benieuwd of er voor de doe het zelvers een goed onderhouds/werkplaatshandboek uitkomt van de espace na 1998. Of heeft iemand dat al op de kop getikt ?
Nou, voor de eerste keer op het forum en al zoveel vragen. Ben benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nokkenas hoeft er niet uit om kleppen te stellen.bougie's eruit klep open zetten ,een dikke staaldraad via bougie gat tussen klep en klepzitting zetten,nokkenas verdraaien klep blijft nu open staan en je kunt de stelplaat ertussen uit krijgen.als het goed is zit er onder in de gordel houder een stekkertje zodat gezien wordt of de gordel in het slot zit.wbt werkplaats handboek kijk eens op marktplaats
Hallo Wim,
Voor handboek kun je even op de volgende site kijken: http://www.matrasport.dk
groeten
Frederik
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar