auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Lucht in koelsysteem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: F8Q-630

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden de versnellingsbak stuk gehad, blok er uit gehaald en de bak gemaakt en het blok er weer in gezet. Vloeistoffen weer gevuld en een tijdje woon werk verkeer gereden (2 x 3min op 1 dag) en de lange afstanden steeds met onze andere auto gereden. Vorige week voor het eerst weer een lange afstand gereden met de Clio en onderweg gestrand, boel aan de kook en dus wachten tot de motor was afgekoeld en snel weer naar huis. Er zat blijkbaar nog lucht in het systeem want de kachel werd onderweg ook niet warm, ook niet voordat de ellende begon. Je raad natuurlijk al waar dit naar toe gaat, bij thuiskomst bleek de koppakking lek.

Ik heb er inmiddels weer een nieuwe koppakking tussen gezet en hij start en loopt weer prima. Echter ik heb hem nu 2 keer even 2 minuten laten lopen en ik keer wat langer en uitgezet en dan brobbelt er wat lucht omhoog in het tankje en het niveau zakt een beetje. Bijvullen en herhalen en herhalen want ik kan geen ontluchting vinden. Wordt wel steeds wat minder maar hij blijft het doen doch na 1 keer bijvullen zette ik even later de motor uit(wil het niet te warm laten worden voor ik zekerheid heb dat het goed is) en toen stond het niveau ineens veel hoger. Dopje er afgelaten, weg gegaan en 2 uur later weer gekeken en het was weer gezakt. Ik heb de boel gevuld met de voorkant van de auto omhoog en hij staat sindsdien nog steeds met de voorkant omhoog. Ik durf er niet zo goed mee gaan rijden, bang dat het weer mis gaat. De bovenste retourslang naar het tankje komt nikst uit en de kachel wordt niet warm. Ik heb de thermostaat er uit gehad en in een pan water gegooid en de boel op het vuur gezet. Thermostaat gaat als het water heet wordt gewoon open.

Hoe weet ik nu zeker dat ik alle lucht kwijt ben en waarom komt er niets uit de retour slang? Dit laatste doet mij vermoeden i.c.m. een kachel die niet warm wordt dat er nog steeds lucht in het systeem zit. Wat is eigenlijk de procedure om te ontluchten bij een Clio?

Hoop dat iemand een goed advies heeft want ik zit voor mijn gevoel een beetje vast, ook angst gevoelens dat het weer mis gaat vertroebelen mijn visie, wat te doen?

Geplaatst door

HansM6 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Draai de koelvloeistof temperatuursensor maar los om te ontluchten...deze zit hoog op het motorblok

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

Er zit ook een ontluchtingsnippel op de kachelslang bij het schutbord en 1 bij de radiateur , lijken op ventieldopjes.

Heb even gekeken (had er ook al naar gezocht) maar er zitten toch echt geen ontluchtingsnippels in de slangen, misschien is dat bij de 1.5DCi dit is een 1.9D. Misschien is er bij de vorige eigenaar aftermarket spul op gekomen waar ik niet vanaf weet waar die dingen niet op zitten. Temperatuur sensor er uit hielp wel, kwam veel lucht uit en is 1,5L vloeistof bij opgegaan. Toen het klaar was heb ik weer gestart en nu is het goed. Kan de vrouw weer rijden!

Hans bedankt voor de oplossing en Ferrie voor het meedenken!

HansM6 0

9 jaar

Samen komen we er wel ,bedankt voor de feedback , peil nog even in de gaten houden en controleren als de motor koud is.

Mooi zo...bedankt voor de feedback.

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.