Renault Clio: Luchtverontreiniging lampje!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16V

Hallo,

We hebben sinds 3 maanden (vanaf januari) een Renault Clio 1.2 16V uit 2002, benzine.
De eerste maand hebben we een grote beurt gedaan, de volgende maand ging het luchtverontreiniging lampje branden en dat is nu nog steeds zo (mei).
We zijn bij 2 verschillende garages geweest en de auto is in totaal 3x uitgelezen.
De eerste keer zeiden ze dat de bobine vervangen moest worden dus dat hebben we ook gedaan! De bougies zijn natuurlijk vervangen bij de grote beurt.
De 3 keer dat we bij de garage waren geweest adviseerden ze ons om duurdere benzine in de auto te doen.. Daar zijn we nu mee bezig maar het werkt niet effectief.

Toestand van het lampje:
Als we gaan rijden brandt het lampje eerst niet... later gaat hij branden en gaat hij vervolgens weer uit!
We merken dat als het lampje knippert de motor minder krachtig wordt met bijvoorbeeld optrekken en kan hij moeilijk een snelheid van bijvoorbeeld 100 km/uur bereiken.
Ook hebben we gemerkt dat de uitlaat soort van ''puft'' als het lampje knippert of brandt. Maar als het lampje uitstaat is er weer niks aan de hand.

We zijn radeloos en vinden het jammer dat deze auto het na 3 maanden al opgeeft.
Weet iemand wat het probleem kan zijn? Omdat de garage het ook niet weet?!
Ik vind het maar een vaag verhaal allemaal... Ik las namelijk dat het meerdere dingen kunnen zijn maar ik zit er natuurlijk ook niet op te wachten dat het meer gaat kosten dan de auto zelf waard is!

Groetjes! Anna

justxanna

Geplaatst door justxanna (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Weet je toevallig nog de foutcode's, zoniet laat de garage ze anders opschrijven,dit is voor ons gemakkelijker om te beantwoorden

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Zoals Jan al zei, foutcodes zijn heel belangrijk.
Echter, als het lampje knippert geeft dat aan dat er misfires zijn, die mogelijk de katalysator kunnen beschadigen.
Vaak wordt dan de injectie op de betreffende cylinder uitgeschakeld, dus dat minder krachtig aanvoelen klopt wel.
"Puffen" in de uitlaat is het geluid van exploderende brandstof waar het niet hoort. Dat kan nu juist de kat beschadigen, en die zijn duur.

Van het advies om duurdere brandstof te tanken ben ik niet onder de indruk.
Ik denk dat de motor af en toe te weinig brandstof krijgt, zo weinig dat het niet meer ontbrandt.
Misschien een keer de dealer proberen?

justxanna (0), 10 jaar geleden

Ik heb net de Renault garage gebeld en we gaan donderdag de auto nog een keer uitlezen!
De foutcodes laat ik dan inderdaad uitprinten en plaats ik op deze forum.
Klopt helemaal, ze hebben ons vertelt dat de auto op 3 cilinders rijdt ipv 4.

We rijden nu wel met de auto... omdat we op een bepaalde manier naar het werk moeten komen!
Ik hoop dat jullie deze vraag in de gaten kunnen houden om mij te helpen en adviseren over de juiste reparaties die volgen gaan!

willem12077 (0), 10 jaar geleden

Typische kwaaltje voor Renault 16 kleppers (andere merken ook). Heeft deze auto penbobines; op elke bougie een. Zo ja: koop er twee bij automaterialenzaak. Wisselen en proberen maar. Zoek op dit forum en het word je duidelijk.

Radeloos worden helpt niet, en is ook niet nodig. Je kan dit probleem zelf oplossen. Van uitlezen word je niet wijzer als probleem zich af en toe voordoet.
Succes,
Willem

justxanna (0), 10 jaar geleden

Beste Willem,

Dankjewel voor je antwoord! Ja deze clio heeft penbobines maar deze zijn pas (2 weken geleden) alle 4 vervangen... waarom zou ik dan nieuwe moeten kopen? Wat bedoelt u daarmee.
Ik zoek dit forum zeker af voor een oplossing!

Bedankt!

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Er zijn iets van drie merken penbobines bij renault. En een daarvan is zo zwak deze deze soms maar een paar weken meegaan. Helaas weet ik niet welke precies maar hier kan iemand vast wel iets over zeggen. Dus volgende keer als je weer boven het blok hangt kijk even naar de kleur van de bobines. De kenner weet dan wel of je het juiste merk hebt.

justxanna (0), 10 jaar geleden

We hadden alleen de 4 penbobines vervangen niet het hele blok zoals u heeft gedaan.
Bedoelt u zoiets:: http://www.winparts.nl/612/ontsteking/b … 696/bobine ??
Waarom kan de garage er niet op komen dan...zo n simpele oplossing.
Morgen ochtend weet ik de foutcodes dus dan zet ik ze gelijk op de forum!
Bedankt!

Zoiets hebben wij vervangen,,,alleen een ander merk. Bij de garage hebben ze de oude eruit gehaald en een niruwe erin gedaan.

http://www.winparts.nl/612/ontsteking/bobine/0118341/vonkspoel--onbekende-levertijd-

toonmar (60), 10 jaar geleden

Yes,Justxanna,
Die is het!
Krijg bericht van de moderator dat mijn bericht niet verschenen is op het forum, maar blijkbaar heb je het toch gelezen???

justxanna (0), 10 jaar geleden

Ja ik had het gewoon gelezen hoor!
Oke fijn om dat te weten dat het dat blok is! Mag ik alleen nog weten wat het verschil is tussen het alléén vervangen van de pennen of het hele blok? waar heeft dat mee te maken?
Ik heb er namelijk helemaal geen verstand van!
Wat was jou situatie bij jou auto? Ook een clio?
En hoeveel was je totaal kwijt?

Groetjes!

toonmar (60), 10 jaar geleden

Justxanna;
Zolals ik zei in mijn voorbij flitsende bericht vormt hier de ontstekingsunit een geheel.
De penbobines zijn vast aan in de stuurunit gegoten.
Zie nu dat ze iets goedkoper zijn geworden.
Voor € 63 heb je nu de complete vonkenfabriek!
Heb ook een Clio die nu al 20.000 km rijdt met dit ontstekingsblok.
Heb het wel zelf gemonteerd, maar dat moet te doen zijn.
Een handige jongen met torx sleuteltjes opzoeken, en het is in een uur gepiept..
Even goed de volgorde opschrijven. Daarna stevig de penbobines op de bogies drukken

Succes!

justxanna (0), 10 jaar geleden

Oke bedankt Toonmar!
Ik hem morgen wel een afspraak bij de garage voor het uitlezen (20,- maar) dus daar vraag ik ook naar eventuele oplossingen!
Die jij gaf stel ik voor en ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Groetjes!

justxanna (0), 10 jaar geleden

Zo, vandaag naar de Renault garage geweest! Laten uitlezen en ze hebben gemerkt dat de auto op 3,5 cilinder draait. Ze gaan de compressie goed stellen ofzo en kijken naar de kleppen! Ze hebben een uitdraai laten zien van de lijnen hoe het loopt en 3 zijn er helemaal goed en lopen mooi en de andere komt net niet eens tot de helft. Hopelijk ben ik dan klaar met het gedoe en heeft me maar 250 euro gekost.
Als ik dikke pech heb zijn 1 of 2 kleppen kapot en kost het me een vermogen! Maar de dealer zei dat als dat zo geweest zou zijn dat hij waarschijnlijk bij de laatste helemaal geen lijntje had gezien!

En even erbij vermelden; TOP SERVICE!
Ik kwam aan en blijkbaar was me afspraak niet geplant?! Ik was gelijk aan de beurt en binnen 20 minuten was het gedaan. Ze vroegen of ik de auto kon laten staan maar dat kon niet dus kreeg ik ZONDER KOSTEN een klein busje mee en kon ik me auto gewoon laten staan tot morgen ochtend en ik hoef pas overmorgen te betalen! TOP.

Bedankt iedereen, ik hoop dat het opgelost is en dat die kleppen niet doorgebrand zijn.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.