close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Formule Renault

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M RS

Een iets andere vraag !
Ik race zelf met een Formule Renault ( Tatuus 2004 ) waar een Renault 1.6-16V motor uit een Clio/Megane in ligt.
Motorcode K4M. Nu is recent de motor vervangen door een 1.6-16V ( K4M-RS ) van bouwjaar 2012. Op een aantal kleine aanpassingen na is de motor zo uitwisselbaar echter heb ik nu geen aansturing op de nokkenasverstelling !
De oude K4M heeft gewoon 2 vaste nokkenassen met normale tandwielen, echter de RS heeft de variabele inlaatnokkenas.
Deze wordt aangestuurd door een solenoid. Heeft hier wellicht iemand een idee hoe ik eea moet gaan aansturen ( heb geen programmeerbare ECU ) en of het zowieso nodig is om een aansturing te gaan maken.
Ik ben opzoek naar maximaal vermogen, en koppel vind ik minder belangrijk.
Ik had orgineel 112 PK uit de K4M en volgens opgave zou de RS 133 PK moeten leveren. Echter op de vermogensbank levert hij nu maar 120 PK ( heb wel het orginele inlaatspruitstuk weer moeten monteren, het RS inlaatsysteem past niet onder de body )
Alle input is zeer welkom !

Geplaatst door

alex en henny (50)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wil je de variabele nokkenas gebruiken dan denk ik dat je de kabelboom + ecu uit de RS nodig hebt.
Je eigen ecu levert in ieder geval niet genoeg brandstof voor 133 pk, die is afgesteld op 112 pk.
Misschien dat je nu 120 pk hebt, maar dan zal het mengsel wel wat armer geworden zijn.

In beide gevallen zal het op chip-tuning op maat uitdraaien.

oldford 0
badge

11 jaar

Ikzelf zou al het mogelijke proberen om een RS Ecu te gebruiken.
Je zegt dat je vermogen belangrijker vind, maar een goed koppel kan toch heel erg handig (lees sneller) zijn op sommige circuits.
En beide voordelen heb je alleen maar met goed werkende variabele nokkenassen.
Er is evt zelf een toerental afhankelijke schakeling te maken om de nokkenassen te verstellen, maar je zal daarmee niet gauw een goed werkende RS Ecu kunnen evenaren.

Ik ben bang dat dit allemaal een beetje academisch wordt.
Volgens de aankondigingen heeft deze wedstrijdauto een 140pk sterke Twingo rally motor.
Als je die niet hebt, wordt je gewoon zoek gereden ben ik bang.

oldford 0
badge

11 jaar

is er verschil in diameter van de gasklep? en is dat spruitstuk van die rs variabel?
je solenoid is 12 v gestuurd dus die kun je eenvoudig zelf aansturen zonder dat je management daarvan op de hoogte is. maar eigenlijk is dat niet nodig wanneer je de oude ecu gebruikt. gewoon dat olie kanaal afdoppen in je nokkenas en een verstelbare nokkenaspoellie monteren en uitvogelen wanneer ie het meeste vermogen levert door deze bij iedere test wat te verstellen.
maar vooralsnog kun je ook middels een schakelaar je solenoid bedienen en kijken hoe die daar op de bank op reageert.

timhoeks2 0
badge

11 jaar

Een RS ECU is geen optie. Zit vast aan de orginele Magnet Marreli ECU in de Formule. Van de RS heb ik wel het inlaatspruitstuk en gasklephuis moeten laten vervallen ivm zeer beperkte ruimte onder de motorkap, dus daar ga ik zeker een paar PK's mee verliezen. was echter erg benieuwd wat de nokkenasverstelling nou precies regelde. Sommige zeggen dat het systeem bedoelt is om over een bredere lijn koppel te creeren , andere zeggen dat het is om een betere uitstoot te krjgen. Ik weet wel dat als ik de solenoid aanstuur de motor niet meer stationair wil lopen, dus er moet een systeem op komen dat alleen bij hogere toeren aanstuurt. Maar eens opzoek naar een toerengestuurd relais en dan op de bank maar meten of er een beetje vermogenswinst te boeken is

Volgens de pagina op de officiele site van de cup is de officiele motor toch een K4MRS?
Zie: http://frcup.com/index.php/formula-renau...

Dan zou je alleen de kabelboom nodig hebben, daar de ecu al voorbereid is.
Ik ben benieuwd wat het technisch reglement zegt over andere motoren, spruitstukken, etc.
Welke spruitstukken en gasklep zijn origineel voorgeschreven?

Met een ecu die vast ligt denk ik dat je de officiele motor nodig hebt, anders klopt het brandstofplaatje niet.

oldford 0
badge

11 jaar

verstelling is bedoeld om je vermogens en koppel lijn in je grafiek zo vlak mogelijk te houden. hij is duty-cycle gestuurd dus gaat vaak open en dicht in een bepaalde tijd waardoor de nokkenas zich een beetje tot enkele graden versteld.
ben je ook echt aan een regelement gebonden of race je er voor de lol mee?
hoe is de snelheidsmeting op je auto? misschien dat je daar wat mee kunt om je relais te sturen dan.
maar ik zou eerst testen met spruitstuk wat er op hoort. want als alleen daar je vermogens verlies in zit ben je alle moeite voor niks aan het doen. en toch zeker de diameters van de gasklep vergelijken!! en anders gewoon een vaste poelie er op die je zelf enkele graden kunt verstellen, dan ben je er helemaal snel vanaf.

timhoeks2 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.