Renault Clio: Voorwiellagers zijn na montage heel snel weer defect

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1400

Ik heb een heel vreemd probleem.
Nadat de voorwiellagers versleten waren deze vernieuwd. Deze gaven ook echt een zwaar egaal zoemend geluid.
Heel netjes ingeperst etc.
De eerste lagers die gemonteerd werden gaven binnen de kortste aantal km's weer hetzelfde probleem.
Nieuwe onder garantie gekregen. Dit allemaal binnen een half jaar.
Deze lijken nu ook al weer versleten, LV veel speling wiel, en RV iets minder.
Het zijn lagers van 37 mm doorsnede. Ik vermeld dit omdat er ook een 35 mm versie is.
Speling kan natuurlijk ook van de stuurkogel zijn.

De reden waarom ik denk dat ze versleten zijn is dat ik bij de aandrijfassen een onregelmatig schrapend geluid hoor tijdens het rijden, belast en onbelast, in de versnelling of in zijn vrij uitrijdend.
Wie weet hier meer van, of zit ik aan het verkeerde te denken. Misschien versnellingsbak ?
Er even mee gereden en dan blijkt dat bij een bocht naar Links het geluid een stuk minder is of weg.
Misschien dan de aandrijfas RV ?
Auto heeft 280.000 km op de teller staan.
Graag jullie reacties.

Pakreel

Geplaatst door Pakreel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Zitten er andere velgen op met verkeerde ET waarde of spoorverbreders?

Pakreel (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je supersnelle reactie.
Nee er zitten geen spoorverbreders op, gewoon standaard LM velgen met zomerbanden.

Pakreel (0), 10 jaar geleden

De oplossing blijkt te zijn dat bij montage van één van de aandrijfassen de borgmoer niet strak genoeg was aangedraaid.
Deze moet nogal strak aangedraaid worden. Dat kan omdat het echte kogellagers zijn en geen konische.

Pakreel (0), 10 jaar geleden

Uiteindelik bleek dat ook niet het probleem. Het bleek dat de lagers niet op de juiste manier er in geperst waren.
Als je het lager in de as geperst hebt moet je daarna de wielflens er in persen. Hierbij moet je dan de binnenste ring van het lager, aan de andere zijde, voordat je gaat persen ondersteunen zodat de kracht niet via de kogels van het lager gaat.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Ja dat staat ook in de gebruiksaanwijzing. Nooit persen op de binnenring

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.