Renault Twingo: merkwaardige startproblemen na kortsluiting

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hello allemaal,

Ik heb een nieuw geluids systeem in mijn twingo gebouwt. Tijdens het inbouwen maakte deze kort sluiting via de versterker, deze was direct op de accu aan gesloten en gegrond op het chassis. Hierna starte de auto niet meer. Ik heb hem naar de garage gebracht en deze kwam met de conclusie dat de benzinepomp alleen liep als het kleine licht aanstaat. Als het grootlicht aanstaat sloeg die af, en als het licht werd gedimd ook.
Het apparaat is uitgelezen en hier kwam niks nuttigs uit, verder is het waarschijnlijk geen kortsluiting, want anders word dit wel geroken. Ook de accu kan het niet zijn, want de auto radio, ruitenwissers en dergelijke doen het nog.
Wat bekend is is dat de dynamo stuk, maar dat is niet de oorzaak van het startprobleem. De garage kon niet achter het probleem komen en zei dat hij ook nooit eerder een dergelijk probleem had gezien. Ook zei hij dat het bijna leek alsof de computer voor massa zocht via de schakeling van het kleine licht.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest met mijn probleem,
Ik hoop ook heel erg dat iemand dit misschien eerder heeft gezien, en mij hiermee kan helpen.
Ik zal jullie op de hoogte houden van vordering hier...

Met vriendelijke groeten,
Sander

sanderdw90

Geplaatst door sanderdw90 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

waar was je bezig toen je kortsluiting maakte en met welke stekker of draad?

sgm (0), 13 jaar geleden

[quote=sanderdw90]Ook zei hij dat het bijna leek alsof de computer voor massa zocht via de schakeling van het kleine licht.[/quote]
Ik denk dat je met die uitspraak verder moet. Er is mogelijk een verbinding weggebrand. Mogelijk zelfs in de ECU (computer).
Check in ieder geval heel goed of alle zekeringen heel zijn en er niet een kabel compleet weggesmolten is.

sanderdw90 (0), 13 jaar geleden

Zekeringen heb ik al na gekeken, op het oog was er geen door gebrand. Ik heb wel eens gehoord dat dat ook niet altijd zo hoefd te zijn, Dat een zekering kapot kan zijn en er nog heel uit ziet.. En ik zal de kabel die naar de brandstofpomp loopt nog een keer goed na kijken.

sgm (0), 13 jaar geleden

Zekeringen moet je echt doormeten om zeker te zijn. Waar kwam de voeding (+) van de versterker vandaan? Was dat een nieuwe draad of heb je ergens anders van afgetakt?
Verder natuurlijk NOOIT zonder zekering iets rechtstreeks op de accu aansluiten (behalve de startmotor dan).

sgm (0), 13 jaar geleden

Zekeringen moet je echt doormeten om zeker te zijn. Waar kwam de voeding (+) van de versterker vandaan? Was dat een nieuwe draad of heb je ergens anders van afgetakt?
Verder natuurlijk NOOIT zonder zekering iets rechtstreeks op de accu aansluiten (behalve de startmotor dan).

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Ik vermoed dat je een nieuwe (waarschijnlijk dikke) draad hebt getrokken van de accu naar de versterker en er vervolgens kortsluiting is opgetreden. Er kunnen dan kortstondig enorme stromen optreden voor een eventuele zekering of iets anders doorsmelt. Vermits een lopende stroom niet zonder meer onmiddellijk kan stoppen, kunnen op die moment enorme piekspanningen optreden. Vooral halfgeleiders kunnen hier slecht tegen Dit heeft reeds je dynamo doen sneuvelen en ik vermoed ook je ECU.

Zonder gedetailleerd elektrisch schema van de auto kom je hier niet uit, en zelfs dan zal het niet evident zijn.

Ik zou beginnen met te meten in het circuit van de benzinepomp, maar zoek eerst een schema.

sgm (0), 13 jaar geleden

Ik zou ook eens kijken of de massa van de benzinepomp naar de accu niet onderbroken is.

sgm (0), 13 jaar geleden

Ik zou ook eens kijken of de massa van de benzinepomp naar de accu niet onderbroken is.

sanderdw90 (0), 13 jaar geleden

[quote=sgm]Zekeringen moet je echt doormeten om zeker te zijn. Waar kwam de voeding (+) van de versterker vandaan? Was dat een nieuwe draad of heb je ergens anders van afgetakt?
Verder natuurlijk NOOIT zonder zekering iets rechtstreeks op de accu aansluiten (behalve de startmotor dan).[/quote]
Ik had een nieuwe draad gelegd vanaf de accu, deze was op 60A gezekerd, en daarmee word de versterker gevoed.

sanderdw90 (0), 13 jaar geleden

[quote=Harald4118]Ik vermoed dat je een nieuwe (waarschijnlijk dikke) draad hebt getrokken van de accu naar de versterker en er vervolgens kortsluiting is opgetreden. Er kunnen dan kortstondig enorme stromen optreden voor een eventuele zekering of iets anders doorsmelt. Vermits een lopende stroom niet zonder meer onmiddellijk kan stoppen, kunnen op die moment enorme piekspanningen optreden. Vooral halfgeleiders kunnen hier slecht tegen Dit heeft reeds je dynamo doen sneuvelen en ik vermoed ook je ECU.

Zonder gedetailleerd elektrisch schema van de auto kom je hier niet uit, en zelfs dan zal het niet evident zijn.

Ik zou beginnen met te meten in het circuit van de benzinepomp, maar zoek eerst een schema.[/quote]
Misschien enig idee waar ik een elektrisch schema vandaan zou kunnen halen ?
Of hoort deze bij de auto te zitten?

sgm (0), 13 jaar geleden

Met een beetje geluk is van deze auto nog een reparatiehandboek verschenen. Hij bestaat in ieder geval van de oudere Twingo's. Daarin staat een bedradingsschema.
Als alle zekeringen heel zijn, lijkt het er toch het meeste op dat een aardverbinding is weggebrand door de kortsluiting (zie #9).

sgm (0), 13 jaar geleden

Met een beetje geluk is van deze auto nog een reparatiehandboek verschenen. Hij bestaat in ieder geval van de oudere Twingo's. Daarin staat een bedradingsschema.
Als alle zekeringen heel zijn, lijkt het er toch het meeste op dat een aardverbinding is weggebrand door de kortsluiting (zie #9).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.