Onlangs heb ik mijn "nieuwe" laguna 2 1,9 DCI Initiale opgeblazen. Na de melding "ispuitsysteem defect, raadpleeg uw renault dealer" heb ik de auto aan de kant van de weg gezet, aangezien ik geen vermogen meer had (turbo), vervolgens opnieuw gestart en toen is het toerental opgelopen naar 6.000 (max) terwijl de auto in zijn vrij stond. Startknop gebruikt, kaart uit de auto gehaald, niets werkte. Uiteindelijk uit de auto gesprongen omdat er veel (witte) rook vrij kwam, na een tijdje werd dit echter zwarte rook en toen hield de auto er eindelijk mee op. Kent iemand dit probleem en wat zijn waarschijnlijk de gevolgen. De auto staat nu bij de garage en moet nog worden nagekeken, maar ik wil graag alvast jullie reactie, zodat ik als leek mij niet een oor aan laat naaien. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik dit zo lees dan verliest de turbo zoveel olie dat dit door de inlaat wordt opgezogen. Met als gevolg het op hol slaan. Carter waarschijnlijk leeggezogen en motor zal wel zo vast als een huis zitten. Ik vrees dus voor zeer ernstige motorschade. Zal wel een ruil/revisiemotor worden. Heb je garantie?
Heel veel sterkte.
Paul
Motor hoeft niet kapot te zijn.Wat je het eerst moet doen is waarschijnlijk de turbo vernieuwen en de intercooler reinigen met alle slangen die daar op zitten.Motorolie en oliefilter vernieuwen .Ga dan een proefrit maken wat met veel rook te paart gaat van de olie die in de uitlaat zit.Je hebt 75 procent kans dat de motor nog goed is.
Als een motor bij meer dan 6000 toeren (teller zal wel niet verder gaan) vanzelf stopt dan lijkt de kans mij zeer gering dat er geen motorschade heeft plaatsgevonden. Ik hoop het uiteraard wel voor je -:))
hij is waarschijnlijk gestopt omdat de olie op was en dus flinke motor schade.als een motor op hol slaat en je laat hem lopen blijft ie door gaan tot de olie op is of vastloopt
Zelf al een paar keer meegemaakt bij deze type motoren dat de turbo as breekt en de motor op hol slaat. Geen enkele keer was er motorschade. Na montage van een nieuwe turbo en het reinigen van de turboslangen reed de auto weer goed (wel eerst veel rook uit de uitlaat ddor olie die daar opgeslagen zit).
De motor is waarschijnlijk gestopt omdat er geen olie meer aangezogen werd. De krukasschalen en dergelijke blijven dan wel nog een eindje gesmeerd lopen.
Best even voelen of de zuigers niet vastzitten door aan de krukas te draaien. Compressietest uitvoeren, met olie in de motor natuurlijk, en terwijl de inlaatslang afgekoppeld is kan ook al een aanwijzing geven.
Als je motor door blijft lopen zoals bovenstaand geval, hoe stop je hem dan ? Startknop e.d. doen het niet dus in de versnelling zetten en koppeling snel op laten komen zodat de motor uitslaat of zo ?
Mijn initiale zal zoiets ook wel een keer gaan overkomen aangezien het één van de weinige dingen is die ik nog niet
heb gehad met de Laguna.
19 jaar
In principe kun je hem gewoon afzetten met de startknop. De afslagklep sluit dan de luchttoevoer af.
Waarom dit niet gebeurde bij de topic-starter is mij onduidelijk.
Is de motor al gecontroleerd? Ben wel benieuwd naar de afloop.
heb zelf ook meegemaakt met een laguna 1.9dci dat ie op hol sloeg en met de start knop niet uit te zetten was .
heb toen de auto in de versnelling gezet en koppeling op laten komen in mijn geval trok ik hem door de koppeling heen .bij een 2e poging sloeg hij wel af.
maar ook dit is niet zonder gevaar want bij een collega is op deze manier de tandriem versprongen met de nodige schade tot gevolg
Richard, hoe is het nu afgelopen ???
Ik ben inmiddels op vakantie geweest met een leenauto (renault scenic), dus ik kon niet eerder antwoorden. De auto staat nog steeds bij de garage, omdat zij wachten op een coulance regeling van Renault. De turbo en de cilinders zullen worden vervangen. De gehele moter wordt dus gereviseerd. Als het goed is kan ik hem begin volgende week weer ophalen en ik hoop dat ik dan nog met veel plezier in de Renault Laguna mag rondrijden. Tevens hoop ik dat de stank uit de auto is verdwenen, want direct na het akkefietje stonk de auto behoorlijk naar rook, maar hier zijn vast ook wel weer oplossingen voor. In ieder geval wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie reacties.
19 jaar
Hoe is het eigenlijk afgelopen met je Renault afgelopen zomer ?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar