Renault Megane: motor houd in, gebruik meer brandstof, en de auto schud behoorli

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16. 16v

wie kan mij helpen,

mijn auto start perfect, maar de motor stottert en de hele auto schud. ook houd hij erg in zowel bij het weg rijden als bij een constante snelheid, daarbij gebruik hij ook meer brandstof. wat zou het kunnen zijn?
mijn uitlaat ( achterdemper ) is wel lek

er zitten nieuwe bougies in en de luchtfilter is schoon

bennie36

Geplaatst door bennie36 , lid sinds 10 jaar geleden

13 Reacties

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

mogelijk is er een bobine kapot. kinpperd/brand het motorlampje ook??
dat je achterdemper lekt is niet zo erg,het lekken van de uitlaat heeft alleen gevolge als het voor de 2e lambdasonde zit.
ik zou even de auto laten uitlezen,gevolgschade kan duur zijn.

bennie36, 10 jaar geleden

hallo,

het motor lampje brand niet.
dus ik moet er niet veel mee rijden??
ik laat hem zo gauw mogelijk uit lezen.

dank je wel

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

gaat het lampje wel branden als de auto op contact staat? laat het iig zo snel mogelijk uitlezen,dat weet je wat er aan de hand is. evt storingscodes even vermelden.

sjaak10918 PRO, 10 jaar geleden

dan loopt ie op 3 cilinders, wsl bobine stuk, weet niet of jij penbobines hebt :-S

bennie36, 10 jaar geleden

het motorlampje gaat wel branden als je hem op contact zet


ja ik heb penbobines......

kronenburg PRO, 10 jaar geleden

ff één voor één het stekkertje van de bobines eraf halen tijdens het stationair draaien van de motor.
de bobine waar je geen of weinig verschil merkt vv door een nieuwe en klaar is Kees (Bennie bedoel ik)

heb door de jaren heen al tientallen vervangen, dit is een standaard euvel!!


succes!
groetjes,
marcel kronenburg

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

marcel,
als je zo een bobine uit gaat sluiten (door de stekker los te halen van de penbobine),gaat het je uiteindelijk nog een ecu kosten...
bij (pen)bobine's nooit met lopende motor een stekker demonteren,dit kan je ecu vermoorden!
en daarbij, de bobines worden volgens mij secuentieel aangestuurd ,dus 1 stekker loshalen is einde aansturing van 2 bob's

kronenburg PRO, 10 jaar geleden

Hoi Maarten,

heb dit vaak bij Renault Kangoo gedaan, op iedere bobine zit een stekker (althans bij een Kangoo).
normaalgesproken vervangen wij ze allemaal in één keer, in de praktijk gaat de één naar de andere defect en blijf je aan de gang.
als wij zo'n "oude" Kangoo inruilen welke naar een handelaar gaat wordt er maar één vervangen en haal ik één voor één de stekker los om hem ff snel op te sporen. de ECU heb ik hierdoor gelukkig (nog) nooit opgeblazen..

het beste is natuurlijk om ze allemaal te vervangen, dan hoef je ook niets lost te trekken onder het draaien en gaat er zeker niets stuk!

willem12077, 10 jaar geleden

Koop twee nieuwe bobines. Systematisch wisselen en zoek naar de oplossing. Dat is met twee nieuwe bobines wat makkelijker zoeken. Hoogstwaarschijnlijk is er slechts een kapot. Vaak nr. 4 (aan de kant van versnellingsbak). Komt door water dat naar binnendruppelt. De kapotte bobine gelijk weggooien. De bobine die je over hebt leg je naast de reserve band! Bij deze auto's (de 1.6 16V) heb je namelijk meer bobineproblemen dan lekke banden.
Vervangen: plastic afdekkap verwijderen (klikmechanisme), per bobine stekkertje los, torx-boutje los, bobine eruit en vervangen, stekkertje erop en proberen maar. Systematisch aflopen. De garage is overbodig.

++ de bobines even bij de automaterialenwinkel halen. Stukken goedkoper dan bij R, en zijn van zelfde kwaliteit (bv Valeo). Altijd 30% korting vragen, dat is normaal.

Ralf_Jensen PRO, 10 jaar geleden

[quote=willem12077]" en. De garage is overbodig. "

++ de bobines even bij de automaterialenwinkel halen. Stukken goedkoper dan bij R, en zijn van zelfde kwaliteit (bv Valeo). Altijd 30% korting vragen, dat is normaal.[/quote]
30% korting normaal ?? Tsjee, dan betaal ik echt teveel.

bennie36, 10 jaar geleden

hallo,

ik ga van de week meteen aan de slag, ik zal de penbobines ff nakijken.
dank jullie wel, ik zal het laten weten of het daar aan lag.

nogmaals dank jullie

bennie36, 10 jaar geleden

hallo,

het was inderdaad mijn 4e penbobine ( aan de kant van de versnellingsbak ). de auto loopt weer als een zonnetje.
ik dank jullie allen.

prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar allemaal

mvg bennie klarenbeek

maarten4874 PRO, 10 jaar geleden

bedankt voor de feedback! en ook fijne dagen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.