Renault Grand Espace: Motor Kapot

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2DCI

Hallo Renault Rijders

Wij hebben het volgende probleem

Mijn Schoonvader heeft een Renault Espace 2.2DCI uit 2002

Nou reed hij van de week op de snelweg en toen viel zijn vermogen opeens weg en het lampje van service ging branden .

Toen is hij toch doorgereden naar de garage aangezien het maar 16 km was en hij dacht dan staat ik maar gelijk bij de garage.

En toen bleek dus dat de turbo kapot was en dat er verschillende lagers uitlagen en dat de garage nog wel even verder op onderzoek uitgaat .

Nu zegt de garage na verdere onderzoek dat de motor helemaal verrot is en dat er dus een nieuwe motor in moet

Komt iemand dit bekend voor ???

Kijk dat die turbo kapot is oke maar om er dan gelijk maar een nieuw(of 2de hands) blok in te hangen gaat toch wel een beetje in de Eurootjes lopen .

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden

Alvast bedankt

Ronnie71

Geplaatst door Ronnie71 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

man man man. hier bij ons zeggen ze eigen schuld dikke bult!
de waarschuwingslampjes op een dashboard staan daar toch niet om te zeggen "rij maar door"
neen die staan daar om te zeggen "het loopt fout, stop kijk minstens effe naar je olie en ander peilen en haal er hulp bij"
voor de rest toch een paar opmerkingen: welke lagers worden er bedoeld met turbolagers?
hoeveel km heeft de motor? wanneer is olie nog es ververst?
turbo gaat namelijk dikwijls stuk door gebrek aan smering. als de as van de turbo stuk gaat dan pompt de oliepomp de motorolie ofwel in in en-of uitlaat ofwel naar buiten. in alle gevallen komt de motor zeer snel zonder olie en dat loopt altijd slecht af.
verder zou ik toch twijfels hebben bij okkasie turbo of motor.
sowieso wordt dit een dure herstelling
pech natuurlijk voor de kerstcadeautjes
mvg

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

krukaslagers zijn wel een zwak punt, die turbo was misschien al slecht aan het worden beetje moeilijk te zeggen welke eerder kwam, de kip of het ei. De servicelampjes zijn waarschijnlijk gaan branden omdat je zonder olie zat en dan is het snel voorbij... Het komt me wel bekend voor, wat ook bekend is is dat dit een duur geintje wordt. Succes en laat maar weten wat het is geworden. Het wordt denk ik toch een nieuw blok

Ronnie71 (0), 17 jaar geleden

Patvdr

ik weet niet welke lagers er kapot zijn maar het rare is dat hij naar de garage gereden is en dat hij toen nog niks hoorde van een geratel en dus de garage zij dat er dan een sensor kapot was en dat hij die dan maar met een beurt moest laten maken .

Hij rijd dus bij die garage weg en er zit opeens wel een ratel in het blok (ik hoor het ook maar via via hoor).

Hij weer gelijk terug naar die garage en dus de brug op en dat hij na een uurtje ofzo maar even moest bellen hoe het ervoor stond

Hij dus bellen en toen kon die man dus al vertellen wat er allemaal loos was met die wagen zonder er ook maar iets van gemonteerd te hebben.

Dan ben je dus echt een vakman.

Maar over jouw vragen hij heeft ongeveer 183000 gereden en hij heeft in july een hele grote beurt gehad en vorig jaar toen hij hem kocht in November is de riem vervangen en heeft hij een kleine beurt gehad.

Oja jullie hebben het over olie verbranden maar de uitlaat gassen waren gewoon zoals het normaal ook was.

voor zover alvast bedankt

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit is al de zoveelste waarvan de turbo de oorzaak is.
Inderdaad heb je grote kans dat door het doorrijden naar de garage de rest van de motor een flinke schade heeft opgelopen. Het hele inlaatsysteem inclusief intercooler zal vol zitten met splinters van de turboschoepen, ook in- en uitlaatkleppen. Tevens heb je kans op beschadigingen van de cilinderwand en zuigers. Dit jaar ook 1 onderhanden gehad ( 2.0i 16V benzine) met de turbo als oorzaak.
Toen de turbo met leidingen moeten vervangen, intercooler, katalysator, koprevisie, zuigerveren en nog wat grut. En de factuur was bijna 5000,- euro........
Dus het zou best eens kunnen dat 'n compleet andere motor 'n betere oplossing is, maar vergeet zeker niet de intercooler met bijbehorende slangen!

Gr.

Ronnie71 (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]Dit is al de zoveelste waarvan de turbo de oorzaak is.
Inderdaad heb je grote kans dat door het doorrijden naar de garage de rest van de motor een flinke schade heeft opgelopen. Het hele inlaatsysteem inclusief intercooler zal vol zitten met splinters van de turboschoepen, ook in- en uitlaatkleppen. Tevens heb je kans op beschadigingen van de cilinderwand en zuigers. Dit jaar ook 1 onderhanden gehad ( 2.0i 16V benzine) met de turbo als oorzaak.
Toen de turbo met leidingen moeten vervangen, intercooler, katalysator, koprevisie, zuigerveren en nog wat grut. En de factuur was bijna 5000,- euro........
Dus het zou best eens kunnen dat 'n compleet andere motor 'n betere oplossing is, maar vergeet zeker niet de intercooler met bijbehorende slangen!

Gr.[/quote]
Mijn Schoonvader belt me net op en de garage heeft hem 2 opties gegeven wat de prijs betreft (ik weet niet wat ze gaan doen)maar de eene optie was 10,000 euro en de 2de optie was 8,000 euro .

Voor dat geld koop je gewoon weer een behoorlijke andere auto

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

maar geen grand espace 2.2 DCI van 2002

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

revisie is een optie, maar dan zit je nog steeds met een ooit kapotte motor, er zit altijd een risico aan. Als je voor 'relatief' iets meer een nieuwe motor kan doen zou ik dat doen, zonde om over 3 jaar hetzelfde nog eens mee te maken. Ik zou eens gaan informeren voor gebruikte blokken. Als je voor 2500 een blokkie op de kop kan tikken kan je hem vast voor 2500 laten monteren, scheelt toch de helft. Je dealer kan je informeren over gebruikte blokken en heeft ook de middelen om eraan te komen. Heb twee weken terug nog een sloperijblok gemonteerd, en dat was een heel mooi blok met alles erop en eraan met zelfde bouwjaar en minder km, was wel ander blok maar kostte ong 1200. Als iemand anders zijn espace van achter opvouwt bij een file ofzo, heb jij een blok!!

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=patvdr]man man man. hier bij ons zeggen ze eigen schuld dikke bult!
de waarschuwingslampjes op een dashboard staan daar toch niet om te zeggen "rij maar door"
neen die staan daar om te zeggen "het loopt fout, stop kijk minstens effe naar je olie en ander peilen en haal er hulp bij"[/quote]
De vraagsteller had het alleen over het service lampje, niet het stop lampje...
Misschien dat de vraagsteller dat nog even zou willen bevestigen.

Geeft een kapotte turbo alleen het servicelampje?

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

alleen als de turbodruk te laag is, daar gaat je motor niet van stuk, rij je door en de oliedruk wordt ook te laag, dan krijg je een behoorlijke lichtshow dacht ik... dan ben je ook al wel te laat natuurlijk... en ik kan niet garanderen dat die altijd aangaan, en als via de olie deeltjes van de kapotte turbo in je carter en in je lagers komen, dan gaan er geen lampjes branden, hoor je in het begin ook niet veel.

Ronnie71 (0), 17 jaar geleden

Het bleek om het olielampje tegaan.

Toen die ging branden is hij gelijk naar de garage gereden en dat was precies 16 km .

Daaraan gekomen heeft de monteur gezegd dat dan waarschijnlijk de oliedruksencor kapot was(zonder olie te peilen) en dat hij dat bij de volgende beurt wel zou maken .

Hij rijd weg bij die garage en het vermogen is er helemaal uit ,kwam niet harder als 60 vol gas.
Nou schijnt dat een beveiliging te zijn dat je dan ook niet harder kan als 60 km.

Vraagje : Er schijnt in Loon op Zand een revisie bedrijf te zijn. Is iemand daarmee bekend ??

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=Ronnie71]Het bleek om het olielampje tegaan.

Toen die ging branden is hij gelijk naar de garage gereden en dat was precies 16 km .[/quote]
Ook al ben je een totale a-techneut, als er 1 ding is wat je zou moeten weten dan is het wel DIREKT stoppen als het olielampje gaat branden. Er is verder de handleiding waar zoiets wordt benadrukt. En als het goed is, is het STOP lampje ook gaan branden. Eventueel een spraakcomputer. De hele kerstverlichting. 16 km doorrijden....aaaahh!

[quote=Ronnie71]Daaraan gekomen heeft de monteur gezegd dat dan waarschijnlijk de oliedruksencor kapot was(zonder olie te peilen)...[/quote]
Zonder de olie te peilen....deze monteur heeft bijzondere gaven?!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.