Renault 5 1988: Motor slaat slecht aan en valt na enkele seconden weer uit

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: C1E 750, Motorinhoud (cc): 1108, Vermogen (kw): 34

Hallo iedereen
Ik heb een probleempje met mijn R5 SL 1.1 uit 1988.
Ik heb hem na 5 jaar van stal gehaald voor volledig te restaureren maar zou hem eerst eens terug deftig aan de praat willen krijgen en nu wilt hij wel aanspringen na lang proberen starten maar valt na 5 seconden ongeveer weer uit.
Contactpunten heb ik afgesteld op 0,40 - 0,45mm, bobijn, bougies en bougiekabels zijn vervangen, want deze had ik nog nieuw liggen. Ook krijgt hij benzine (deze is alsook vernieuwd dus zit verse benzine in).
En als hij dan even aanspringt na lang proberen starten is er blauwe rook zichtbaar uit de uitlaat.
Wat kan ik verder doen om dit probleem te verhelpen?
Alvast bedankt.

Jarne

Geplaatst door Jarne (70) , lid sinds 1 maand geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

1 maand geleden - kaleido 1

Carburateur reinigen.

    Bedankt voor de tip ! Maar dit had ik al gedaan. Carburator heeft voor ik probeerde starten een nacht geweekt in product en sproeiergaatjes zijn mooi vrij. - Jarne (70), 1 maand geleden

1 maand geleden - jan T

heb je de ontsteking ook goed afgesteld

groetjes jan

    Bedankt voor de reactie en ik heb alleen de contactpunten afgeregeld, stroomverdeler heb ik niet verdraaid maar is rijdend weggezet dus deze kan toch niet ineens niet juist meer staan?
    En deze kan toch enkel met draaiende motor juist gezet worden met een stroboscooplamp?
    Zou ook de contacthoek eens willen afstellen maar dit is ook mogelijk met stroboscooplamp als de motor draait.
    Groetjes Jarne - Jarne (70), 1 maand geleden

1 maand geleden - kaleido 1

Geen muizennest in de uitlaat ?

1 maand geleden - jan T

als je contact punten vernieuwd moet je ook het ontsteking tijdstip afstellen of controleren dat is de basis om mee te beginnen en ja daar heb je een stroboscoop lamp voor nodig en een contact hoek meter is wel makkelijk natuurlijk

groetjes jan

    Maar hoe kan ik hem dan eerst deftig aan de praat krijgen? Want nu valt hij telkens na een aantal seconden weer uit en met stroboscooplamp moet de auto toch deftig stationair kunnen draaien.
    Als hij draait kan ik aan de fijn afstelling beginnen met de stroboscooplamp.
    Groetjes Jarne - Jarne (70), 1 maand geleden

1 maand geleden - harry4203

Carburateur ook geheel uit elkaar genomen en ale kanalen en sproeiers goed handmatig gereinigd en schoongeblazen? Denk toch, mede gzien je zegt em rijdend te hebben weggezet, dat je het in die hoek moet zoeken. Benzinepompje levert ook nog voldoende brandstof? Deze kunnen vaak niet zo goed tegen stilstand.

    Bedankt voor de reactie ! Nee dat niet enkel de vlotterkamer proper gemaakt, maar dacht de sproeiers nu ook eens uit te schroeven en deze een nachtje in dasty te laten rusten en hierna uitblazen maar de auto krijgt wel brandstof dus weet niet of dit zal helpen, volgende week proberen.
    Groetjes Jarne - Jarne (70), 1 maand geleden

1 maand geleden - harry4203

Je moet echt de carburateur openmaken en alle gaatjes en sproeiers met een staaldraadje(BV van een staalborstel) goed schoonmaken. daarna alles goed doorblazen met perslucht. Dasty is een leuk schoonmaakmiddel, maar dat gaat hier niet helpen. Hoe weet je zo zeker dat ie voldoende benzine krijgt? Al eens geprobeerd heel voorzichtig wat benzine in de carburateur te laten lopen als iemand de motor start om te kijken wat ie dan doet?

1 maand geleden - Heino4267

Het is heel gemakkelijk: haal het luchtfilter los en laat iemand anders de auto starten. Op het moment dat de motor dreigt af te slaan spuit of giet je wat brandbaars in de carburateur zodat de motor blijft lopen.
Als de motor zo blijft lopen, heb je een probleem in de brandstoftoevoer.
Weet je zeker dat de vlotter gangbaar is en goed staat afgesteld?
En heeft de brandstofpomp genoeg opbrengst?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 5 of stel zelf een nieuwe vraag.