auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Grand Espace: Motor temperatuur te hoog, koelvloeistof eruit.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 dCi

Hallo,

Ik heb het volgende probleem:

Motor temperatuur blijft bij normaal rijden goed.

Als ik flink op trek en hard ga rijden, 160 en meer dan loopt de temperatuur snel op, zelfs totdat het lampje gaat branden met de melding stop motor!

Het expansie tankje is dan ook zo goed als leeg, hij gooit alles er uit.

Als ik bij bedrijfs temperatuur de dop eraf haal voel ik geen extreme druk, ik weet niet of dit bij hoge belasting wel het geval is.'

Koelvloeistof is ook mooi helder, geen vervuiling.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kan het zijn dat de waterpomp niet goed is, of is dit meer een gevalletje koppakking. Hoe kan ik dit testen?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Geplaatst door

luposanders (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze motoren hebben wel meer temperatuur problemen gehad, is een isuzu motor.
Als je even rond zoekt kan er er op dit forum meer over vinden.

Safrane10698 0

13 jaar

Zeer uitgebreid, over precies dezelfde motor:

http://www.renaultvelsatis.nl/koffiehoek...

Heino4267 725

13 jaar

Ja nieuwe motor???????????

Heeft er ook iemand ervaring met de waterpomp die deze problemen kan geven of iets anders wat gewoon gerepareerd kan worden?

Ik kan gewoon rijden, er is niets aan de hand, totdat ik echt zwaar ga belasten.
Dus zware aanhanger trekken, of volgas gaan blazen 200 + km/u.
Het lijkt mij dat als er een verzakte cilinderbus inzit, dit ook problemen geeft bij normaal gebruik?

luposanders 0

13 jaar

Als je koelvloeistof tijdens flink doorrijden verdwijnt, loopt meestal de druk in het koelsysteem zo op dat de koelvloeistof eruit wordt geperst.
Dat kan zijn door een gaatje ergens (bv. in je slangen). Dat kan je proberen door de motor gedurende een seconde of 10 op 4000 tpm te laten lopen: dan zou je het lek moeten zien.
Ook zou de dop van je expansievat of het expansievat zelf defect kunnen zijn. Dat zie je dan ook gebeuren.
De andere mogelijkheid is dat een koppakking lek is: dan komen er verbrandingsgassen in je koelsysteem en dan blaast hij alle koelvloeistof eruit. Een garage heeft volgens mij een sniffer die dat verbrandingsgas in je koelwater kan opsporen. Dan weet je het zeker.

Heino4267 725

13 jaar

Vandaag met snuffelaar gekeken, bleef netjes groen/blauw. Dus geen lekke kop pakking.

Uitwendig geen lekkage te zien, gooit het uit de dop.

Radiateur is boven en onder lekker warm, thermostaat lijkt mij in orde.

Ik weet alleen niet hoe veel koelvloeistof je terug moet zien stromen in expansie reservoir.

Stationair stroomt er een heel klein straaltje, vol gas een wat dikkere straal, er worden dan ook luchtbellen gevormd in tankje.

Waterpomp goed of niet??? Zit er ergens een dikke luchtbel??????

Morgen maar weer eens kijken of hij op peil blijft.

luposanders 0

13 jaar

Luchtbellen tijdens het lopen duidt op lekke koppakking.

Safrane10698 0

13 jaar

Nee is van het hard in tankje spuiten, met de dop open.

Anders had de snuffel methode wel gereageerd, als het een lekke koppakking zou zijn.

luposanders 0

13 jaar

Hoogstwaarschijnlijk verzakte cilinderbussen. Een Co snuffelar haalt hem er ook niet altijd uit, probeer een cilinderlektest uit te voeren hiermee pers je de volledige cilinderkamer af!

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Kan je daar bij dan, volgens mij zijn de achterste cilinders niet bereikbaar voor compressie tester?

En als de bussen verzakt zijn dan zou ik toch constant en overdruk moeten hebben, en niet alleen bij hogere toerenrtallen/ belasting.

luposanders 0

13 jaar

Om bij de achterste gloeipluggen te komen moet er idd het 1 en ander verwijdert worden om erbij te komen. Het verzakken van cilinderbussen is een bekent probleem blijkbaar bij deze motoren. Het kan komen door uitzetting van het metaal dat het probleem zich alleen bij warm motor laat doen voorkomen. Laat gewoon een goede diagnose plegen bij een dealer, of specialist deze moet er vast en zeker uitkomen.

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Weer een nieuw probleem en misschien wel de veroorzaker erbij!

Allereerst probleem met versnelingsbak, deze bleef in zijn achteruit staan en geen beweging meer in de handle voor de versnellings keuze.
Wegenwacht laten komen want ik was op vakantie, blijkt dat door de koelvloeistof het rubber is opgelost die op het lever van de versnellingsbak zit, waardoor de kabel eraf schiet!

Ben naar huis gereden, niets aan de hand, ik heb mijn auto nog gewassen en wil daarna rijden, krijg ik de melding " inspuit systeem buiten werking" de motor slaat af en wil niet meer starten.
Hij gaat rond, slaat even aan, en gaat meteen weer uit. Ook melding Esp defect??????

Ik gekeken onder de kap, en mijn vrouw laten starten, zie ik uitlaatgassen uit de buurt van de turbo omhoog komen, lekker dan.
Vorig jaar turbo laten vervangen voor een hoop geld, blijkt er niet een moer meer op de uitlaat vanaf turbo te zitten???!!
Misschien is dit wel het probleem van het warm lopen van motor dacht ik nog.

Alles weer vast gezet en weer gestart, helaas na een minuut lopen gaat motor weer in storing "inspuit systeem buiten werking"
Kan daarna starten maar slaat meteen weer af, zonder melding in display.

Wie o wie weet raad?

luposanders 0

13 jaar

uit (laten) lezen op de aanwezigheid van foutcodes

kan werkelijk van alles wezen.

Melding esp defect is normaal bij dergelijk motor problemen. Dit heeft ermee te maken dat de esp computer het vermogen moet kunnen regelen bij een slip, maar door de problemen kan hij dat niet meer en geeft hij uit veiligheid aan dat de esp niet meer werkt.

Safrane10698 0

13 jaar

Oke, morgen kijken of ik de auto naar de garage kan krijgen.

luposanders 0

13 jaar

Auto staat inmiddels bij de garage.
Gisteren langs geweest, ze kunnen hem niet goed uitlezen want de spanning valt steeds weg!
Dit lijkt mij ook het probleem?
Door de koelvloeistof die er telkens uitspuit, zit alles onder, ook de bedrading en de open massa verbindingen op het chassis, die nu geroest zijn. Tevens zekering doos met relays zit onder tankje!
Maar ja ik moet even geduld hebben, en word gebeld zodra ze iets hebben gevonden.
Dus wachten maar weer.

luposanders 0

13 jaar

Auto staat nog bij garage, inmiddels een week.

Ze denken het te hebben gevonden, rekeneenheid defekt(onder zekering doos) 1350 euro! Maar ze kunnen geen garantie geven dat hij het daarna weer doet?
Met arbeidsloon komt het zo richting 1800 euro totaal.

Ik weet niet of ik dit risico ga nemen, als hij het dan nog niet doet wat komt er dan nog meer bij, nog eens 1000 of 2000?

Ik denk dat ik hem maar met defekt ga proberen te verkopen, en dan een echte wagen kopen waar je niet ieder jaar duizenden euro's in moet pompen.

luposanders 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.