Renault Kadjar 2019: Motoruitval door tegelijkertijd indrukken van gas- en rempedaal

Bouwjaar: 2019, Brandstof: Benzine, Motorcode: H5H B4, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 117

Door omstandigheden worden het gas- en rempedaal regelmatig tegelijkertijd aangeraakt/ingedrukt. Hierdoor worden meerdere storingen gecreëerd en komt de auto op den duur (meestal binnen een paar dagen) in storing waardoor het motorvermogen wegvalt. Bij de garage wordt dan de computer van de Kadjar uitgelezen en daaruit blijkt dat het tegelijkertijd aanraken/indrukken van het gas- en rempedaal de oorzaak van de storingen is.
Dit probleem wordt door Renault niet opgelost. Renault stelt, dat de auto niet is ingericht om pedalen tegelijkertijd te gebruiken en technisch dus in orde is. De goedwillende medewerkers van mijn garage moeten het hier ook mee doen.
Zij doen enorm hun best om buiten Renault een oplossing te vinden.
Ik raak met de Kadjar verzeild in hachelijke situaties, omdat de Kadjar op ieder willekeurig moment stil kan komen te staan. Dus wie heeft een idee, dat kan bijdragen tot een oplossing?

raalt

Geplaatst door raalt (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kadjar? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1460) PRO, 4 jaar geleden

Wat is de oorzaak van het feit dat beide pedalen tegelijk ingedrukt worden , misschien ligt daar de oplossing.

viper_ren (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom je die 2 pedalen tegelijk gaat indrukken...

Welke storing geeft de rekeneenheid?

Ik heb in ieder geval wel een vermoeden

raalt (0), 4 jaar geleden

Jongens, ik begrijp jullie vraag, maar ivm een handicap rijd ik 20 jaar probleemloos met een Renault met automaat. Ik rem dan met men mijn linkervoet en geef gas met mijn rechtervoet. Nooit een probleem mee gehad.

Tot ik in 2016 een Kadjar kocht die dit zelfde probleem had. en dat hebben ze uiteindelijk opgelost. Daarom ook vertrouwen gehad om weer een nieuwe te kopen.... Helaas heb ik toch weer hetzelfde probleem en dat is nu nog steeds niet opgelost, vandaar dat ik dit hier post

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, voor deze auto zal er geen oplossing komen, ben ik bang.
Renault heeft die controle uiteindelijk ingebouwd in de software en daar zullen ze niet vanaf stappen.
Voor diesels zit diezelfde controle er al jaren in. Ook daar valt alle vermogen weg bij gelijktijdig remmen en gas geven.
Het enige dat je kunt voorstellen aan Renault is om de motor op beperkt vermogen te laten werken, desnoods met een beperkt toerental.
Dan val je niet stil en is het alleen zeer hinderlijk. Die oplossing, als Renault het al wil doen, zal wel enige tijd vergen.

Of je moet zelf een goedkope scanner (EOBD/OBD2) meenemen en onderweg de foutcodes wissen.
Dan zou ik eerst wel laten proberen of die foutcode wel gewist wordt met zo'n goedkope scanner.
Ieder APK-station kan dat voor je doen.

Anders kom ik niet verder dan voorzichtig zijn met gas geven als je net geremd hebt.
Of je moet willen overstappen naar een ouder model zonder die controle op gelijktijdig gas geven en remmen.

willyvan (5) PRO, 4 jaar geleden

dan zal je zelf andere remlicht schakelaar moeten monteren en die de remlichten met relai laten aansturen(die geen dubbele werking heeft zoals de orginele en de orginele wel aangesloten houden met remloscontact ) maar dan werkt cruise control niet meer en dan kijken of het goed gaat maar mag officeel niet

ofstone (0), 4 jaar geleden

De reden dat dit erin zit is voor de veiligheid.
Tijdens een plotselinge noodstop trapt men soms met de rem ook het gaspedaal in. Het motorvermogen wordt dan tijdelijk verminderd of uitgeschakeld, maar als beide pedalen weer "los" zijn hersteld dat normaal gezien, en is er weer vermogen.
Wellicht dat als het te lang/vaak voorkomt, dat dan er een permanente storing gezet word en hij helemaal er mee stopt.

Als het zo is, dat je er fysiek niets aan kan veranderen dat jij beide pedalen tegelijk indrukt, dan kan er inderdaad alleen iets aan de Renault software kant gedaan worden.
Een andere losse remschakelaar zal vooral in jouw situatie gevaar kunnen opleveren, omdat indien je echt wil remmen, de motor vermogen blijft geven, en daardoor de remweg veel langer wordt.

Als het een kwestie is, dat je niet weet dat je beide pedalen tegelijk indrukt zou je op het remlicht een zoemer, of een lampje in je zicht kunnen plaatsen, zodat je weet dat je de rempedaal nog indrukt.
Aan het gaspedaal iets aansluiten zal lastig zijn, omdat het type signaal daarvan lastig te gebruiken zal zijn.

check

Beste antwoord, geplaatst door raalt (0), 4 jaar geleden

In september en oktober ruim 3 weken gereden met mijn Kadjar zonder de verbinding tussen 1 van de rempedaalsensoren en de rekeneenheid van de inspuiting. Hierdoor alleen de snelheidsbegrenzer en niet de cruisecontrole kunnen gebruiken.
Op 7 oktober is de verbinding weer hersteld en sindsdien geen storingsmeldingen meer in display.
De dealer tast volledig in het duister hoe dit kan, maar ik ben er blij mee.
Nu de komende tijd afwachten of het zo blijft.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Maar overeind blijft ,dat er tegelijker tijd gas wordt gegeven en geremd.Ik vind dit toch een gevaarlijke situatie.Ik heb zelf heel veel automaten gehad en had ook de gewoonte om met de linker voet al enigszins af te remmen,maar nog nooit beide pedalen tegelijk ingedrukt.Het lijkt mij raadzaam om deze gewoonte af te leren.De auto en de rest van het verkeer zal er blij mee zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kadjar of stel zelf een nieuwe vraag.