Renault Laguna: Mystery storing: motor management?

Bouwjaar: 2001

Ik heb hetzelfde soort probleem: tijdens het afremmen zakt het toerental ineens tot circa 500 toeren, waarna de motor afslaat. Bij o[nieuw starten gaat het toerental gaat naar 2500-3500 en er is niks aan te doen. Dit gebeurt overigens ook zonder dat de motor eerst is afgeslagen. Het lijkt wel alsof je als coureur aan de start van een Grand Prix staat! Meer of minder gas geven kan niet. Motor afzetten en opnieuw starten helpt ook niet. Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij warm (>23 graden C) weer. Op het dashboard knippert het brandt het lampje van een elektronisch storing.Het probleem doet zich willekeurig voor en verdwijnt pas nadat de motor geheel afgekoeld is.

Auto al 3 keer aangeboden bij Dealer en vervolgens Bovag bedrijf waar ik de auto gekocht heb. Eerste keer is de storing uitgelezen en gewist; er zou niets aan de hand zijn. Tweede keer is het gaskleppenhuis gereinigd. Laatste keer is er op aanraden van GMTO (Gericht Motor Technische Opleidingen: gmto.nl)is er door er door hun een nieuw gaskleppenhuis (in gezet en de software geüpdate. Maar helaas, het probleem deed zich daarna weer voor.

Sinds afgelopen week is er nog een storing bij gekomen: slecht starten bij een koude motor. Lijkt wel alsof 'ie op 3 cilinders loopt. Motor heeft minder vermogen en waarschuwingslampje van luchtverontreiniging knippert of brandt constant.

Het betreft een Renault Laguna Grand Tour uit 2001. 1.8 16V. Km. stand 62.000 km.

Dit heeft er echter voor gezorgd dat ik het vertrouwen in de auto kwijt ben.

Heeft iemand enig idee waar deze storingen aan kunnen liggen?

Alvast bedankt. Alle info is welkom, ik ben ten einde raad!

Onno

O. van Gils

Geplaatst door O. van Gils (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

abc (0) PRO, 18 jaar geleden

wat ook wel wil helpen is de kabels vervangen van de motorcomputer naar je gas klep huis met een nieuwe stekker .de nieuwe kabels moet je dan buiten de kabelboom om laten lopen om storingen te voorkomen.
wat betreft het slecht lopen zou het kunnen zijn dat er een bobine kappot is maar kun je hem beter voor uit laten lezen

O. van Gils (0), 18 jaar geleden

GMTO heeft contact gehad met o.a. Renault Nederland. Dit, omdat met na de auto volledig door te hebben gemeten, geen defect konden vinden. Het probleem bleek bij Renault Nederland bekend en is als volgt: door de hoeveelheid elektronica in de auto kunnen er in de kabelboom van de auto storingen ontstaan waardoor er elektronische storingen in de computer optreden. Het probleem (volgens Renault Nederland) op te lossen door buiten de kabelboom om tussen zowel de computer (ECU) en het gasklephuis als tussen de computer (ECU) en de sensoren van het gaspedaal nieuwe bedrading aan te leggen. In het geval van de computer (ECU) en het gasklephuis gaat het om 6 draadjes.

Hiermee zou het probleem de wereld uit geholpen moeten zijn. Maar gewoon afwachten dus. In mijn ogen een constructiefout, maar vertel ze dat bij Renault maar eens.

abc (0) PRO, 18 jaar geleden

dat is dus wat ik schreef

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.