Renault Scenic: Na inbouw andere motor start hij niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: F3R P7 2.0

Ik heb de oude motor uitgebouwd, na dat deze een vast loper had gehad op de 3de cilinder.
Andere motor ingebouwd, er zit een sart onderbreker op die achteraf is ingebouwd, deze ook al overbrugt.
Ik krijg geen vonk op de bougie`s, heb wel constante spanning op de 2 linkerpolen van de stekkers van beide bobine`s.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
M.v.g. Rob

alfarob62

Geplaatst door alfarob62 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Knippert het lampje van de startonderbreker als je hem probeert te starten ?????

Heb je gelijk met de motor ook de motorecu mee vervangen ??? ( Behorende bij de nieuwe motor ????)

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en de sleutels opnieuw inleren
als je de ecu niet hebt meegenomen herkent de motor de ecu niet
als je m wel hebt dan herkent de ecu de sleutel niet
in beide gevallen zal ie t niet doen

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

druk de crash sensor eens in zit tegen het linker binnenscherm (een rode of zwarte dop)bij het koel reservoir

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

[quote=hellbat]Knippert het lampje van de startonderbreker als je hem probeert te starten ?????

Heb je gelijk met de motor ook de motorecu mee vervangen ??? ( Behorende bij de nieuwe motor ????)

Groeten Marcel[/quote]
Ja het lampje knippert, als je de afstandbediening indrukt gaat hij constant branden en dan uit.
Ik heb de ECU niet gewisseld.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je dan probeert te starten gaat het lampje niet knipperen dan ??, oke, dan is de startonderbreker in orde.

Controleer vervolgens ( zoals eerder aangegeven) de botsschakelaar, en controleer voor de zekerheid ALLE electrische verbindingen nog een keer extra.

Indien dan nog niet lopen, controleer of hij wel wil aanslaan, of in elk geval een tik geven als je remmenreiniger of iets dergelijks in de inlaat spuit.

Meld je bevindingen even hier, dan praten we weer verder.

Groeten Marcel

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Hallo Marcel,

Ik ben op hetmoment bezig om de pulszender uit te bouwen ik vermoed dat deze geen puls geeft, ik heb geen vonk maar ook geen inspuiting.
Ik had het al geprobeerd met carbarateur reiniger maar als ik geen vonk krijg kan er ook geen verbranding volgen,
Groetjes Rob

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

hoor je de benzine pomp wel 2 seconden lopen als je het contact aanzet?

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Nee ik kan niet horen dat de benzinepomp mee loopt, er is wel een relais wat mee tikt als hij op contact staat, inmiddels heb ik de pulszender uit gewisseld maar zonder resultaat. Er is nog steeds geen vonk ik ruik ook geen benzine.
Groetjes Rob

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Nog even ter informatie het blok wat eruit is gekomen is het zelfde als wat er weer in is gekomen beide F3R P 750

Groetjes Rob

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat versta je onder pulszender, de krukassensor ???.

Indien de startonderbreker oké is, en hij krijgt EN geen inspuiting EN geen vonk, is de krukassensor inderdaad eerste verdachte.

Groeten Marcel

P.S. De F3R 750 kan ik niet vinden, weet je zeker dat je de juiste motorcode hebt. Geef me anders even je kenteken ( evt per mail) zodat ik er een schema kan bijzoeken.

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

heb je al naar de crash sensor gekeken?? als je hem op contact zet moet je de pomp een paar sec horen lopen hoor je hem niet moet je ff meten of je spanning op de pomp krijgt

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Botsschakelaar schakelt alleen de brandstofpomp uit. Deze wagen heeft ook geen vonk, dus oorzaak zal ergens anders liggen. Indien er straks wel een vonk is, maar geen brandstof zal de botsschakelaar wel weer in beeld komen.

Groeten Marcel

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Ik heb al naar de botsschakelaar gekeken hij was er inderdaad uit gesprongen maar alles functioneerd normaal ik heb de krukas sensor na gemeten en kreeg hier een weerstand op van nog geen 180 ohm deze heb ik nu uit gewisseld en de nieuwe heeft 240 ohm zo als voor geschreven. Maar ik heb nog steeds geen vonk op de bougie`s geen van de 4.

Gr. Rob

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

krijgt de bobine wel spanning en heeft hij ook MASSA!

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Ja ik heb op beide bobines op de linker polen constant 12 volt staan en de derde pool is volgens mij de puls, ik heb ook massa op de bobines.
Groetjes Rob

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en de sleutels opnieuw inleren
als je de ecu niet hebt meegenomen herkent de motor de ecu niet
als je m wel hebt dan herkent de ecu de sleutel niet
in beide gevallen zal ie t niet doen[/quote]
Ik heb alleen de motor gewisseld de ECU niet gewisseld, bij mijn weten werkt de renault niet met de ECU herkenning op het motorblok wel met de startonderbreker en de sleutel.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

krijg je wel spanning op de ecu

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

ja de ECU krijgt wel spanning

R.arkes (0) PRO, 14 jaar geleden

Zit de bedrading wel goed er wordt n.l bij renault de massa en pluskabel (allebei zwart nogal eens omgewisselt zonder direct een kortsluiting te veroorzaken

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Je schrijft me dat je een nieuwe krukassensor hebt geplaatst, maar dat er verschil zat tussen de diverse uitvoeringen.( motorcode's). Controleer ofdat de afstand tussen sensor en poolwiel niet meer dan 1mm bedraagt.

Groeten Marcel

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Marcel de afstand is 0,65 mm maar het verschil zat alleen in de bevestiging bij de P 750 zit hij direct op de vliegwiel huis, bij de P 761 moet hij 4,3 mm naarbuiten vandaar de distance busjes

Groetjes Rob

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

[quote=R.arkes]Zit de bedrading wel goed er wordt n.l bij renault de massa en pluskabel (allebei zwart nogal eens omgewisselt zonder direct een kortsluiting te veroorzaken[/quote]
Ik heb alleen de pluspool losgehad, dus is verwisseling niet mogelijk

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Ik heb alles nogmaals gecontroleerd alle stekker verbindingen door gemeten niets fouts aan getroffen.
Aan de bestuurderskant in de motorruimte zit een kastje met een relais er in deze tikt als hij op contact staat, dit relais wordt door de ECU aangestuurd.
Als het relais door verbind hoor ik de brandstofpomp lopen maar heb nog geen vonk.
Mijn conclusie is dan ook dat de ECU ergens de communicatie heeft verloren, ga morgen naar de dealer informatie inwinnen en kijken of ze hem aan de diagnosekast kunnen hangen, wordt vervolgt
Groeten Rob

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ben benieuwd. Op grond van deze informatie zouje toch gaan denken dat de ecu niet helemaal doorstart. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals spanningsverlies ( te zwakke accu) of inderdaadeen defecte ecu.

In elke geval denk ik niet dat hij op dit moment uit te lezen is. Maar het is wel het proberen waard.

Tip. Indien het de heren in de garage niet lukt, probeer een schema van de aansluitingen op ecu te pakken te krijgen.

Groeten Marcel

alfarob62 (0), 14 jaar geleden

Hallo mensen hartelijk bedankt voor de geboden hulp, het probleem is gevonden door de Renault dealer de oorzaak was een kabelbreuk in de massa van de ECU. De motor loopt nu probleemloos
Groetjes Rob

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Proficiat, en bedankt voor de feedback.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.