In jan ging het olielampje branden, bij een officiele Renault dealer is er toen 3,5lt olie bijgevuld ( we hadden er ca 6500 km mee gereden ), met de boodschap dat we het moesten melden bij de garage waar wij hem gekocht hadden, ook een officiele Renault dealer, want dat er waarschijnlijk wel iets meer aan de hand was. Hij zat toen nog net in de garantie.
We hebben dit gelijk gemeld, 1 week binnen de garantie van 0,5 jaar, bij de officiele Renault dealer waar wij hem gekocht hadden, Deze garage heeft daarop niet gereageerd. Echter na een paar weken gingen meerdere controle lampjes branden en bleek dat hij nog maar op 3 poten meer liep. De garage stelt dat eea, het extreme olieverbruik en de schade geen verband houd en komt met een coulanceregeling van 50% van de kosten (4950) , dus wij zouden 2500 moeten betalen voor de reparatie. 1 Cilinder wand was beschadigd. Oplossing: verbussen cilinders + nieuwe zuigers. + lagerschalen pakkingen enz.
Op de offerte staat bv "vervangen motor" voor 1070.- en het "vervangen zuigers en cilinderwand verbussen" voor 1350.-
Ik neem aan dat "vervangen motor" het in-uitbouwen van de motor is, maar staat daar dan ca 16 uur voor ? Is dat normaal ?
En als er verbust kan worden dan hoeft het blok toch niet opgeboord (gehoond) te worden, verbussen kan de garage zelf doen en kost veel minder als hoonen bij een revisiebedrijf.
Wij zien het niet zo zitten om er via de geschillencommissie van de Bovag een zaak van te maken, maar vinden wel dat de garage wel wat meer coulance kan tonen. Ik hoor graag wat men in dit forum hiervan vind. groet kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja...dit is eigenlijk geen onderwerp voor dit forum.
Problemcar.nl heeft als doel het samen oplossen van technische problemen en geen juridische zaken.
Het beste kan je contact opnemen met de geschillen commissie van de BOVAG.
Zij kunnen je verder wegwijs maken.
Succes.
Dat hebben we gedaan maar dan zouden wij een expert in moeten huren om te bewijzen dat het olieverbruik en de schade verband houd met elkaar, en dat schijnt moeilijk te bewijzen zijn ongeacht de rompslomp en tijd die dat kost.
Miss wel antwoord op de volgende vraag dan:
Kan het blok van deze Megane verbust worden om moet dat opgeboord worden als de wand beschadigd is ?
3 jaar
Na het verbussen moet men de cilinders weer op maat maken door middel van honen...dus, ga maar uit van de offerte.
Dus ondanks dat er in dit blok losse bussen zitten die je zo kunt vervangen moet het blok toch naar een revisiebedrijf om te honen.
3 jaar
Je hebt de problemen met het olieverbruik binnen de garantie termijn gemeld en ook binnen de termijn van 6 maanden voor de "wettelijke" garantie. Jij hoeft dan niets te bewijzen. Het is aan de verkoper om te bewijzen dat de schade door jouw schuld is ontstaan. De wet gaat er vanuit dat het probleem er al bij de aankoop was.
Zie: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...
Het is toch wel heel lastig hoor. De garage stelt dat ze een diagnose gedaan hebben "en daaruit blijkt dat 1 zuiger beschadigd is en dat hier geen directe oorzaak is vast te stellen. Dit is iets wat wel vaker voor kan komen. Een relatie met eventueel olieverbruik is niet te leggen" Vandaar dat de Bovag geschillencommisie, die we reeds benaderd hadden, aangaf dat we het best een expert in konden schakelen omdat het anders toch niet te bewijzen valt. We hebben er ons eigenlijk al min of meer bij neergelegd, maar willen wel de zekerheid dat het olie probleem onderzocht en hersteld wordt onder garantie.
3 jaar
Wat zou nog meer de oorzaak van extreem hoog olieverbruik kunnen zijn ?
Kapotte zuigerveren (maar dat zou dan de oorzaak zijn van het hele probleem) ( oorzaak of gevolg )???
vervuilde motor waardoor zuigerveren niet goed meer afsluiten
Sealing klepstelen,
verstopte carterontluchting,
?
?
3 jaar
Zaak voorleggen aan een goede advocaat en strategie bespreken. Bewijslast ligt bij de verkopende partij, nota bene een Renaultdealer; zie reactie Oldford. Grote kans op beter resultaat dan huidige voorstel verkoper!
3 jaar
Als je met warme motor stationair draaiend een rubber handschoen over de open oliedop trekt en die blaast zich op, is je carterontluchting defect en die kan (los van de zuigerbeschadiging) ook voor een flink olieverbruik zorgen doordat teveel olie wordt meeverbrand.
En heb je bij draaiende motor druk uit het gat waar de oliepeilstok in zit?
3 jaar
We hebben toch maar gekozen om er geen "zaak" van te maken. Wel een goede leer om in zulke situaties, om gelijk non-conformiteit te claimen, alhoewel dat dan alleen over het hoge olieverbruik zou gaan en de latere schade nog steeds aanvechtbaar zou zijn. Maar dan zal de dealer het wel gelijk oppakken en in actie komen.
Het probleem was eigenlijk dat hij pas 450km later, ca 1 maand uit de Bovaggarantie, hij pas op 3 poten ging lopen.
Het bewijs oorzaak -gevolg is moeilijk te leveren en zou een juridisch gevecht worden. De ANWB geschillencommisie had daarom ook geadviseerd om een expert in te schakelen. Overigens stelt Renault dat pas bij een olieverbruik van meer dan 1 ltr op 1000km de garage een olietest moet doen, volgens deze officiele Renault dealer.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie meedenken suggesties en reacties.
3 jaar
Ik zou eens gaan shoppen. Vraag eens offertes aan bij een dealer en zoek eens uit wat een ruilmotor kost.
Ik heb zo'n idee dat je dan wel eens goedkoper uit kunt zijn.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar